کد خبر: 923979
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۷
برای مقابله با سناریوی شیمیایی غرب انجام شد
شورای امنیت دیشب نشست ویژه برگزار کرد. ۱۳ ناو روس در مدیترانه مستقر شده‌اند و یگان پدافند هوایی سوریه نیز در بالا‌ترین سطح آماده‌باش قرار دارد.
شورای امنیت دیشب نشست ویژه برگزار کرد. ۱۳ ناو روس در مدیترانه مستقر شده‌اند و یگان پدافند هوایی سوریه نیز در بالا‌ترین سطح آماده‌باش قرار دارد. همه این‌ها برای آماده شدن مقابل حمله شیمیایی از طرف تروریست‌های مستقر در ادلب است که روس‌ها سه روز است درباره آن هشدار می‌دهند.
به گزارش «جوان» ژنرال ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه یک بار دیگر از وقوع قریب‌الوقوع یک حمله شیمیایی خبر داد؛ حمله‌ای که روس‌ها می‌گویند سناریو‌ها برای انجام آن در منطقه کفر زیتا طراحی شده است. کفر زیتا یک منطقه مسکونی در حماه در شمال غربی سوریه نزدیکی ادلب و در شهرستان محرده واقع است و روس‌ها می‌گویند که تروریست‌ها قصد دارند راکت‌های پُرشده از مواد سمی را در آن منفجر کنند. کوناشنکوف گفته که تروریست‌های «الحزب الترکستانی و جبهه النصره» هشت بسته کُلر وارد یک روستا در چند کیلومتری شهر «جسر الشغور» کرده‌اند تا «نمایش حمله شیمیایی» را اجرا کنند. از نظر روس‌ها، سناریوی نوشته شده برای این حمله کاملاً مشخص است: «پس از حمله شیمیایی، برخی از مردم (کلاه‌سفید) با تهیه چند فیلم، این فیلم‌ها را به رسانه‌های عربی و انگلیسی‌زبان ارسال خواهند کرد» هدف نهایی نیز روشن است و در حالی که دولت سوریه خود را برای آغاز عملیات نهایی در ادلب آماده می‌کند، دمشق و مسکو می‌گویند که تروریست‌ها با طراحی این سناریو قصد دارند از این عملیات جلوگیری کنند. کرملین که سه روز است درباره اجرای این سناریو هشدار می‌دهد، دیروز سطح هشدار خود را افزایش داد تا جایی که کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: «امریکا به توسعه گروه ناو‌های هواپیمابر مجهز به موشک‌های کروز خود در خاورمیانه ادامه می‌دهد که این مسئله با آماده‌سازی استان ادلب برای انجام تحرکات بیشتر که ظاهراً با هدف استفاده از تسلیحات شیمیایی صورت می‌گیرد، مرتبط است.»‌روس‌ها برای ایجاد بازدارندگی برابر این عملیات یا مقابله احتمالی با آن بزرگ‌ترین یگان ضربت خود را به سواحل سوریه در دریای مدیترانه اعزام کرده‌اند و تاکنون بیش از ۱۳ کشتی جنگی روس با عبور از تنگه بسفر به سواحل مدیترانه رسیده‌اند، یگانی که به نوشته رسانه‌های غربی، حجم آن از زمان حضور نظامی این کشور در سوریه بی‌سابقه است. روزنامه روسی «ایزوستیا» روز سه شنبه به نقل از یک مقام وزارت دفاع روسیه نوشت: ناو‌های ناوگان شمال، دریای بالتیک، خزر و دریای سیاه روسیه در دریای مدیترانه مستقر هستند. در حالی که نشست ویژه شورای امنیت به درخواست روس‌ها دیشب برگزار شد، خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابع مطلع از آماده‌باش کامل یگان پدافند هوایی سوریه برای مقابله با حمله احتمالی محور شرارت (امریکا و متحدانش) خبر دادند. منابع نظامی سوری به روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی گفتند، آخرین دستورات به این گردان‌ها مربوط به برخورد فوری سامانه‌های پدافند هوایی سوریه با هر هدف متخاصم مستقیم بدون منتظر ماندن برای گرفتن هرگونه دستور است. به گفته این منابع، سامانه‌های موشکی و پدافندی در تمامی واحد‌های دفاع هوایی و در رأس آن سامانه‌های موشکی «اس ۷۵»، «بیتشورا»، «پانتسیر» و «بوک» برای برخورد با هر حمله‌ای در هر لحظه آماده هستند.
جنگ اجتناب‌ناپذیر ادلب
سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه دیروز گفت که ارتش روسیه در حال مذاکره با سران گروه‌های مسلح در ادلب سوریه به منظور دستیابی به راه‌حل صلح است. به گفته وی، هدف از این رایزنی رسیدن به راه‌حلی صلح‌آمیز مشابه آنچه که در غوطه شرقی اتفاق افتاد، است. با این حال، عبدالباری عطوان، روزنامه‌نگار عرب معتقد است که جنگ ادلب در آستانه اتفاق افتادن است. عطوان به نقل قول بلومبرگ به چهار منبع امریکایی اشاره کرده که آن‌ها گفته‌اند جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا در دیدار با همتای روس خود در ژنو تهدید کرده که امریکا در صورت بروز حمله شیمیایی، حملات کوبنده‌ای علیه اهدافی در عمق خاک سوریه انجام خواهد داد. او از پهلو گرفتن ناوشکن امریکایی سولیوان در خلیج فارس گرفته تا سفر امیر حاتمی وزیر دفاع ایران به سوریه و چند دلیل دیگر، را نشان‌دهنده قریب‌الوقوع بودن جنگ در ادلب دانسته و نوشته است: «امریکا به طور خلاصه خواستار پایان یافتن جنگ سوریه نیست و نمی‌خواهد این جنگ با پیروزی سوریه و ایران و روسیه، آغاز عملیات بازسازی و بازگشت آوارگان تمام شود از این رو می‌کوشد حمله قریب‌الوقوع به ادلب را با مانع مواجه کند.» عطوان می‌نویسد: «هشدار‌های روسیه درباره هر حمله جدید نظامی و لحن قدرتمند وزارت دفاع آن نشان می‌دهد مسکو احتمالاً این بار بیکار نخواهد نشست، چون از حمله به ادلب به شدت حمایت می‌کند و از حملات فزاینده گروه‌های مسلح با هواپیما‌های بدون سرنشین علیه پایگاه هوایی خود در حمیمیم لاذقیه نگران است. چین نیز رویکردی شبیه روسیه دارد، زیرا می‌خواهد از شر «تروریست‌های» ترکمان اویغور که حدود ۵ هزار نفرشان در ادلب حضور دارند و در کنار جبهه النصره می‌جنگند خلاص شود.»‌او می‌گوید: «جنگ ادلب نقطه عطفی در جنگ سوریه خواهد بود و شاید نتایج آن در بازترسیم نقشه سیاسی و نظامی کل خاورمیانه مؤثر باشد. روسیه به راحتی از دستاورد‌های خود در پرونده سوریه دست نمی‌کشد، از این رو ما اکنون شاهد شاخ و شانه کشیدن مسکو و ائتلاف امریکا هستیم.»
پیشنهاد امریکا به دمشق
منابع خبری از سفر یک هیئت امریکایی به ریاست یک افسر بلندپایه امریکایی به دمشق در یکی از شب‌های هفته پایانی ژوئن گذشته با یک هواپیمای اماراتی خبر دادند و تأکید کردند که این افسر با «علی مملوک» رئیس دفتر امنیت ملی سوریه دیدار کرده است. به گزارش فارس، روزنامه الاخبار در این زمینه نوشت که علاوه بر مملوک، «دیب زیتون» رئیس کل سرویس اطلاعاتی و «موفق اسعد» معاون ستاد مشترک ارتش سوریه نیز در دیدار با این افسر امریکایی حضور داشته‌اند. بنا بر روایت الاخبار پیشنهاد امریکا این بود: امریکا آماده است سربازان خود را به صورت کامل از خاک سوریه از جمله پایگاه التنف و منطقه شرق فرات بر اساس مقدمات امنیتی خارج کند که ارتش سوریه و روسیه بر آن نظارت داشته باشند. در مقابل، دمشق نیز باید این مطالبات امریکا را برآورده کند؛ نخست: خروج کامل ایران از منطقه جنوب سوریه، دوم، ضمانت مکتوب برای دریافت سهم شرکت‌های امریکایی از بخش نفت مناطق شرقی سوریه. سوم، ارائه اطلاعات کامل از گروه‌های تروریستی و اعضای آن توسط طرف سوری به امریکایی‌ها که شامل تعداد عناصر کشته شده خارجی این گروه‌ها و تعداد کسانی باشد که در قید حیات هستند. علی مملوک نیز پاسخ طرف امریکایی را این چنین داد: «اولاً، شما در سوریه نیروی اشغالگر هستید. به زور و بدون اجازه وارد خاک ما شده‌اید و می‌توانید به همان صورت خارج شوید. تا زمانی که این مسئله صورت گیرد، ما با شما به عنوان یک نیروی اشغالگر برخورد می‌کنیم. ثانیاً، سوریه کشور بی‌ریشه‌ای نیست، بلکه بخشی از یک محور گسترده است. موضع ما در برابر رابطه ایران مشخص است و بشار اسد در چند سخنرانی و مناسبت آن را تکرار کرده و مضمون آن، این است که روابط ما با تهران، حزب‌الله و نیرو‌های همپیمانی که در کنار ارتش سوریه با تروریست‌ها جنگیده‌اند، روابط محکمی است و این پیشنهاد، ائتلاف‌های ثابت ما را تغییر نمی‌دهد. ثالثاً، اولویت ما پس از جنگ، همکاری با کشور‌های دوست و همپیمانی است که علیه ملت سوریه توطئه نکرده‌اند و نمی‌توانیم به شرکت‌های وابسته به کشور‌هایی تسهیلات بدهیم که با ما جنگیده و هنوز می‌جنگند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار