کد خبر: 923972
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۲
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس:
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس شورای اسلامی گفت: جامعه به هیچ عنوان آمادگی افزایش قیمت خودرو نظیر آنچه در سال‌های ۹۰ و ۹۱ پیش آمد را ندارد...
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس شورای اسلامی گفت: جامعه به هیچ عنوان آمادگی افزایش قیمت خودرو نظیر آنچه در سال‌های ۹۰ و ۹۱ پیش آمد را ندارد، اما باید مراقب بود تا خودروسازان و قطعه‌سازان تعطیل نشوند و آسیب نبینند. این گفته‌ها واکنشی به اظهارات رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران است که دو روز قبل گفته بود خودروسازان با چراغ سبز مجلس و اظهارنظر فولادگر، خودرو را گران کردند.
به گزارش «ایرنا»، حمیدرضا فولادگر افزود: در هفته‌های گذشته نمایندگان مجلس گفت‌و‌گو‌ها و نشست‌هایی را با خودروسازان و مسئولان صنایع کشور در زمینه شرایط فعلی بازار خودرو، قیمت و چگونگی توزیع آن‌ها داشتند، اما در نهایت آنچه به نقل از اینجانب در رسانه‌ها منعکس شد، ناقص بود. به گفته این نماینده مجلس، صنعت خودروی کشور از اشکالات ساختاری و نبود استراتژی توسعه مناسب رنج می‌برد.
وی بیان داشت: این صنعت گرفتار نوعی انحصار و مدیریت شبه‌دولتی است و در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت نیرو‌های عرضه و تقاضا در این بازار حاکم شده و بهبود کیفیت، رقابتی شدن قیمت و خدمات پس از فروش مناسب شکل بگیرد. فولادگر تأکید کرد: در این شرایط، خواستار اصلاح ساختار، حرکت به سمت خصوصی‌سازی واقعی و خروج از انحصار این صنعت هستیم و معتقدیم در این زمان است که عرضه و تقاضا می‌تواند تعیین‌کننده قیمت باشد، نه قیمت‌گذاری دستوری. وی ادامه داد: اکنون شورای رقابت در خودرو‌های کمتر از ۴۵ میلیونی وارد عرصه انحصار شده است. نماینده اصفهان در مجلس یادآور شد: در سال ۹۴، ماده ۵۹ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی اصلاح شد؛ به این ترتیب که شورای رقابت باید زمینه‌های انحصار را به دولت معرفی کند و دولت نیز به تشکیل رگولاتوری (نهاد تنظیم‌گر بخشی) اقدام کند.
وی اضافه کرد: این ماده هرچند اصلاح شده، اما تنظیم و ابلاغ آن زمانبر است و در آن زمان است که شورای رقابت دیگر در قیمت‌گذاری خودرو ورود نخواهد کرد، اما این مطالب به درستی منتقل نشد. فولادگر تأکید کرد: از شرایط فعلی آشفته بازار خودرویی راضی نیستیم و حمایت نمی‌کنیم. وی بیان داشت: حرف خودروسازان در شرایط فعلی این است که با افزایش قیمت‌های مواد اولیه فلزی و غیر‌فلزی به دلیل افزایش نرخ ارز، نمی‌توان با قیمت‌های قبلی تولید کرد.
عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: البته این موضوع باید به دقت بررسی و سهم ارزبری هر خودرو مشخص شود و پس از آن شورای رقابت برای خودرو‌های انحصاری و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای خودرو‌های رقابتی، یک «افزایش قیمت رسمی» مشخص کنند. وی تأکید کرد: دلیل افزایش یکباره قیمت خودرو‌ها در هفته‌های اخیر، بالا رفتن تقاضاست که راهکار آن، مشخص‌شدن افزایش قیمت‌ها به صورت منطقی و قانونی (بر اساس میزان ارزبری و سهم مواد اولیه وابسته به ارز) یا کاهش حاشیه سود و افزایش بهره وری از سوی خودروسازان است تا قیمت رسمی کارخانه مشخص شود. فولادگر اظهار داشت: باید با تدوین استراتژی مناسب و اصلاح ساختارها، صنعت خودروسازی کشور را از انحصار خارج کنیم که در غیر این صورت کیفیت و خدمات پس از فروش رشد نمی‌کند و قیمت‌ها رقابتی نمی‌شود. گفتنی است فولادگر چندی پیش خواستار آزادسازی قیمت خودرو شده بود که این موضوع با واکنش شدید سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو همراه شد. حال به نظر می‌رسد، این گفته‌های فولادگر عقب‌نشینی از مواضع قبلی خود درخصوص گرانی خودرو است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار