کد خبر: 923958
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۶
سرم سازی کرج در انتظار تبديل شدن به بزرگترین قطب صادرات دنیا
مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با بیش از 90 سال سابقه فعالیت یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین مراکز علمی و تحقیقاتی کشور شناخته می‌شود. توليد انواع واقسام سرم مخصوصا انواع گزيدگي وبيماري سبب شده تا اين مركز مهم تحقيقاتي علاوه بر مرتفع كردن نيازهاي داخلي بتواند در زمينه صادرات نيز حرفهاي بسياري براي گفتن داشته باشد.

محمدرضا سوري

 

در حال حاضر ۲۰۰ هزار آمپول سرم ضد مارگزیدگی، عقرب گزیدگی و سرم ضد دیفتری دراين موسسه تولید می‌شود كه اين مهم مي تواند زمينه ساز موفقيت هاي بيشتري دراين زمينه باشد. موضوعي كه سبب شد تا رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از تبديل شدن اين مركز به بزرگترین قطب صادرات دنیا در آينده اي نه چندان دور خبر دهد.

*****

مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی يكي از قدیمی‌ترین مؤسسه فعال در زمینهٔ تولید واکسن در ایران است، که در منطقه حصارک استان البرز قرار دارد كه سالانه بیش از سه و نیم میلیارد دزانواع فراورده‌های بیولوژیک تولید می‌کند.

به‌طور کلی تولیدات مؤسسه رامی توان يه صورت واکسن‌های ویروسی انسانی، ویروسی دامی، سرم هاي انساني ،دامي،واكسن طيور ،آبزيان ، تشخيص انواع بيماري ها دسته بندی کرد.

علاوه بر آن ، مي توان به انواع توليدات از قبيل سرم‌های دیفتری و کزاز سرم‌های درمانی ضد زهربراي انواع گزيدگي عقرب و مار،ا نواع پادگن‌ها شامل: آنتی ژن رزبنگال، آنتی ژن رایت، آنتی ژن پولوروم، نواع فراورده‌های خونی دامپزشکی شامل سرم خرگوش، پلاسمای خرگوش، همولیزین، کمپلمان خرگوش، کمپلمان خوکچه هندی، خون دفیبرینه گوسفندی، انواع حلالهای مصرف پزشکی شامل سرم فیزیولوژی، آب قابل تزریق اشاره كرد.

توسعه وگسترش مجموعه رازي در استانهاي كشور

كاربردي بودن  وكيفيت بالاي محصولات سرم سازي رازي در طول 90 سال فعاليت اين مركز برزرگ تحقيقاتب وسرم سازي كشور سبب شده تا روز به روز دامنه فعاليت آن در استانهاي مختلف كشور گسترش يابد.

مدیر روابط‌ عمومی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با تاييد اين موضوع مي گويد:« موسسه رازی دارای شش شعبه در شهرهای اهواز، اراک، کرمان، مشهد، شیراز و مرند بوده و شعبه مرکزی آن در کرج مستقر است و در همه 34 استان کشور نیز نماینده رسمی فروش محصولات دارد.»

مصطفی بابایی با بیان اینکه از 9 واکسن مهم و استراتژیک انسانی، هفت واکسن انحصاراً تولید موسسه رازی است،مي افزايد:« واکسن دیفتری، سیاه‌سرفه، کزاز، سرخک و قطره فلج اطفال از جمله این محصولات هستند.

به گفته وي درحالي كه نیاز کشور در زمینه واکسن طیور هفت میلیارد دز است ،موسسه رازی توانسته است سه میلیارد دز معادل 40 درصد نیاز کشور را تولید کند.

اين اظهارات درحالي است كه اين مجموعه  واکسن دامی 90 درصد نیاز کشور را تولید كرده وعلاوه بر آن 100 درصد نیاز آنتی‌سرم ضد مار و ضد عقرب کشور را تامین می‌کند.

اين درحالي است كه تاکنون محصولات اين مجموعه به كشورهايي از قبيل ، عراق افغانستان و عمان صادرات مي شود.

وعلاوه بر آن اين مجموعه در ایران و خاورمیانه موسسه‌ای منحصربه‌فرد وداراي رتبه اول بوده تنها و بزرگترین موسسه تحقیقاتی و تولید در جهان اسلام است.

ايجاد 15شركت دانش بنيان در رازي

درحالي كه حدود ده سال از ايجاد نخستين شركت هاي دانش بنيان مي گذرد لذا موسسه شرم سازي كرج از چند سال قبل دراين زمينه سرمايه گذاري خوبي را به انجام رسانيد  به طوري كه هم اكنون پانزده  شرکت دانش بنیان دراين مجموعه درحال فعاليت هستند.

رئیس موسسه رازی با تاييد اين موضوع مي گويد:« براساس برنامه سازمان بهداشت جهانی تمام کشورها باید تا سال ۲۰۱۸ واکسن تزریقی فلج اطفال را جایگزین نوع خوراکی این واکسن کنند. در حال حاضر حدود ۱۰ کشور دنیا قادر به تولید واکسن خوراکی فلج اطفال هستند که ایران یکی از این کشورها است و اگر نتوانیم نوع تزریقی واکسن را تولید کنیم ناچار به واردات خواهیم بود که ارز زیادی از کشور خارج می کند.»

حميد کهرام از سرم های درمانی این موسسه به عنوان  بهترین سرم های درمانی دنیا یاد کرده ومي افزايد: «ساختمان سرم های درمانی با تجهیزات جدید راه اندازی شده  است که تولید و سودآوری بیشتری را نصیب کشور خواهد کرد.»

جلوگيري از خروج ارز وارزآوري

تنوع در زمينه توليدات انواع سرم وپادرز كه براي انواع بيماري وگزيدگي كاربرد دارد سبب شده تا موسسه رازي نه تنها از خروج ارز ازكشور جلوگيري كند بلكه با برنامه ريزي هاي انجام گرفته اقدام به صادرات كند.

رئیس بخش تصفیه سرم های درمانی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با تاييد اين موضوع مي گويد:« در نیمه نخست سال گذشته، این موسسه با تولید انواع سرم های درمانی ضد مار گزیدگی و عقرب زدگی از خروج 7 میلیون و 500 هزار دلار ارز از کشور جلوگیری کرده است.»

دکتر حسین ذوالفقاریان با اشاره به تولید حدود 85 هزار و 200 آمپول از انواع سرم های درمانی در نیمه نخست سال 95، مي افزايد: «در مدت مشابه سال 94، حدود 55 هزار و 600 آمپول از سرم های درمانی در این موسسه تولید شده بود.»

وی با اشاره به اینکه میزان تولید در نیمه نخست سال گذشته نسبت به سال 94 با 53 درصد تغییر مثبت مواجه بوده، مي افزايد:« براین اساس در 6 ماهه نخست سال 95 با تولید این سرم های درمانی در موسسه رازی از خروج 7 میلیون و 500 هزار دلار ارز از کشور جلوگیری به عمل آمده است.»

رئیس بخش تصفیه سرم های درمانی موسسه رازی از تولید این نوع سرم ها به عنوان یکی ازمهم ترین فرآورده های موسسه رازی یاد مي كند وادامه مي دهد:« این موسسه بهترین سرم های درمانی جهان را تولید می کندکه تاکنون جان هزاران نفر را از مرگ نجات داده است.»

با توجه به اینکه ایران از کشورهایی با میزان گزش بالا در دنیا محسوب می شود، اما این آمپول ها، نجات صد درصدی مصرف کنندگانش از مرگ را به ارمغان آورده و در همین راستا بسیاری از کشورهای منطقه و خاورمیانه خواستار سرم های این موسسه برای درمان گزیدگی ها هستند.

اين استقبال موجب شده تا  ساختمانی برای این بخش در فضای موسسه در حال احداث باشد  که بر این اساس میزان تولیدات این محصول در موسسه رازی 3 برابر خواهد شد.

توان تولید واکسن های استراتژیک به میزان مورد نياز

توليد واكسن براي انواع طيور ساخت واكسن آنفولانزا ازجمله موفقيت هايي به شمار مي رود كه توانسته كشور را در زمينه واردات به خودكفايي برساند.

اين درحالي است كه ساختن واکسن های استراتژیک همچون دیفیتری، کزاز و سیاه سرفه انسانی و شاربن و تب برفکی دامی که دولت روی آن برنامه بلند مدت دارد را مي توان درموسسه رازي  ساخته ووارد بازار كرد.

با وجود اينكه موسسه رازی 7-8 سال پیش موفق به تولید واکسن انفولانزای انسانی شد ولی به خاطر بعضی از جهت گیری های نادرست واردات آن در دستور كار قرار گرفت كه اگر اجازه دهند و حمایت کنند اکنون می توانیم این واکسن را تولید کنیم تا جمعیت خود را ایمن کنیم.
رئیس سابق موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی در خصوص برنامه اجباری سازمان بهداشت جهانی مبنی بر تزریقی شدن واکسن فلج اطفال، مي گويد: «اگر سیاست ها و جهت گیری های کشوری درست باشد و برخورد مناسبی با موسسه باشد تا 2-3 آینده می توانیم واکسن فلج اطفال تزریقی را تولید و وارد بازار کنیم.»
سید مسعود هاشم زاده مي افزايد: «در خصوص تولید این واکسن در فازهای مطالعاتی اولیه موفق بوده ایم و نباید این فرصت ها را کشور از دست بدهد و نباید دست و پای موسسه را ببندند و باید اجازه فعالیت بیشتر را به مرکز بدهند.»

اين درحالي است كه موفقيت آميز بودن طرح تهیه و تولید واکسن طیور به صورت قرص جوشان در رازی سبب شده تا  در آینده ای نه چندان دور اولین فراورده رازی به صورت قرص جوشان وارد بازار شود.

تبدیل سرم سازی کرج به بزرگترین قطب صادرات دنیا

درحالي كه اينروزها برخي تحريم ها خصوصا در رابطه با داروها موجب شدبروز مشكلات دراين زمينه شده است ، اما شركت سرم سازي رازي توانسته با توليد بسياري ازاقلام مورد نيازدر زمينه سرم سازي  گام هاي بسيار خوبي را دراين رابطه بردارد به طوري كه وزیر جهاد کشاورزی با حضور در موسسه سرم سازی رازی وافتتاح  ساختمان تصفیه سرم های درمانی اعلام كرد:« سرم سازی رازی باید به مرکزی بزرگ در کشور و حتی قطب تولید برای صادرات در دنیا تبدیل شود.»

محمود حجتی افزود:« از آنجا كه ایران يكب از مهترين پرورش دهنده دام و طیور در منطقه استلذا با توجه به برنامه ريزي براي صادرات مي طلبد تا در زمينه داروهاي مورد نياز دام وطيور اقدام جدي انجام بگيرد، چرا كه  کشورهای همسایه در ارتباط با واکسن دام و طیور تقاضای بسیار زیادی دارند، كه به راحتي مي توان نيازهاي آنها را مرتفع كرد.»

اين اظهارات درحالي بود كه رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی نیز در حاشيه اين مراسم گفت : در حال حاضر ۲۰۰ هزار آمپول سرم ضد مارگزیدگی، عقرب گزیدگی و سرم ضد دیفتری در موسسه رازی تولید می‌شود که با افتتاح این ساختمان، ظرفیت تولید ۳ برابر افزایش یافته است و به ۶۰۰ هزار آمپول می‌رسد .
اسحاقی افزود: در حال حاضر میزان تولید فعلی پاسخگوی نیاز کشور است، اما با توجه به تقاضای کشور‌های همسایه برای صادرات این محصولات، ساختمان تصفیه سرم‌های درمانی با هدف صادرات ساخته شده است.»
به گفته وي ، هم اکنون سرم‌های درمانی موسسه رازی به کشور‌های عراق و قطر صادر می‌شود و در سال گذشته نیز به کشور انگلستان صادرشد و امسال نیز از پاکستان تقاضا برای صادرات سرم‌های درمانی موسسه رازی داشتيم.
اين درحالي است كه موسسه رازی تولید کننده برتر سرم‌های درمانی در دنیا به لحاظ حجم و کیفیت تولید است و در کشور‌های جهان اسلام و منطقه نیز جایگاه منحصر به فرد داشته و حرف اول را می‌زند.

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار