کد خبر: 923886
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸
وزیر سپاه در دوران دفاع مقدس به معایب اقتصاد دولتی پرداخت و بیان کرد: اکنون مطرح می‌شود که حداقل ۸۵ درصد اقتصاد در دست دولت است؛ این اقتصاد باید صد در صد در دست مردم باشد
جوان آنلاین: در روز پنجم شهریور ۱۳۹۷ دومین جلسه تاریخ شفاهی سرتیپ پاسدار محسن رفیق‌دوست وزیر سپاه در دوران دفاع مقدس، هم‌زمان با هفتاد و نهمین سالروز تولدشان توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد. 

محسن رفیق‌دوست با ابراز تأسف از اینکه نسلی که در کمال ناباوری در سال‌های دفاع مقدس، بزرگ‌ترین بحران را از سر مملکت با بهترین وجه رد کرد، اکنون در کشور جایگاهی ندارد و در اداره کشور به آن الگوی موفق نظام در دوران دفاع مقدس توجه نمی‌شود، گفت: البته همه همانند من سن بالایی ندارند و اکثر همکارانم در وزارت سپاه حدودا ۶۰ سال سن دارند، یعنی اکثر این افراد در سنی هستند که می‌توانند کمال مدیریت را داشته باشند، ولی متأسفانه از وجودشان استفاده‌ای نمی‌شود.

وی با یادآوری اینکه در دوران دفاع مقدس باوجود تمام مشکلات توانستیم به خودکفایی ازجمله در حوزه نظامی دست پیدا کنیم، اظهار داشت: گفته می‌شود در حال حاضر در سال، ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داریم و هزینه کشور هم ۷۰ میلیارد دلار است، ولی نتوانسته‌ایم کشور را اداره کنیم؛ درحالی‌که کشور در سال ۶۴ یا ۶۵، ۶.۵ میلیارد دلار ارز داشت و از این مقدار کمتر از ۲ میلیارد و ۷۰۰ دلار را برای جنگ و بقیه را برای خرید گندم و مایحتاج جامعه تخصیص دادند. ما با این میزان بودجه توانستیم جنگ را اداره کنیم و کارخانه بسازیم و خودکفایی نظامی ایجاد کردیم.

در شرایط کنونی هم دولت می‌تواند با استفاده از تجربیات گذشته از این شرایط سخت عبور کند
وزیر سپاه در دوران دفاع مقدس با اشاره به یکی از اقداماتی که در شرایط تحریم و اوضاع بد اقتصادی وجود داشت، بیان کرد: اسلحه و مهماتی که در دوران جنگ به آن نیاز داشتیم، حدود ۱۲ میلیون گلوله توپ بود که حداقل نیازمند ۳ میلیارد دلار بودجه بود و بیش از یک سال و نیم نیز باید برای این تجهیزات زمان صرف می‌شد تا به کشور وارد شود. درحالی‌که به ما برای تأمین این گلوله‌ها، فقط چهار ماه فرصت داده بودند و حدود ۴۹۰ میلیون دلار ارز را برای این کار دیده بودند.

وی افزود: ما تصمیم گرفتیم خودمان این کار را انجام دهیم به همین دلیل تمام کارخانه‌هایی که ریخته‌گری در وسعت بالا انجام می‌دادند، با ما همکاری کردند. سپس ۳ هزار دستگاه کپی تراش که هزینه هر یک عدد، هزار دلار می‌شد از خارج وارد کردیم و این دستگاه‌ها را به سه هزار تراشکار در داخل دادیم و از آن‌ها خواستیم تا گلوله‌ها را برایمان کپی تراشی کنند. این کار انجام شد و به قول رئیس اتحادیه ریخته گران در آن زمان، این حرکت، صنعت تراشکاری در ایران را به‌اندازه ۲۰ سال جلو برد.

رفیق‌دوست تأکید کرد: در شرایط کنونی هم دولت می‌تواند با استفاده از تجربیات اساتید دانشگاه‌ها و کارشناسان خبره از این شرایط سخت عبور کنند.

در دوران دفاع مقدس رزمندگان، تمام تهدید را به فرصت تبدیل کردند

وزیر سپاه در دوران دفاع مقدس با اظهار به اینکه تحریمی که اکنون است به‌مراتب برای ما در زمان جنگ بدتر بود، تصریح کرد: نتیجه آن تحریم‌ها این شد که بچه‌هایی که در جنگ بودند، تمام تهدید را به فرصت تبدیل کردند و ما با دست‌خالی شروع کردیم و در اواخر جنگ موشک ۱۱۰ کیلومتری به سمت دشمن پرتاپ می‌کردیم.

رفیق‌دوست بابیان اینکه در دوران دفاع مقدس به نسل جوان اعتماد می‌شد، گفت: در آن زمان فردی مانند محمدباقر قالیباف یا قاسم سلیمانی یکی در سن ۱۹ سالگی و دیگری در سن ۲۰ سالگی به فرماندهی می‌رسند. ما هنوز جوان باور هستیم و معتقدیم وقتی اطلاعات جوانان را بالا ببریم ۱۰۰ تا ملاحظه‌ای که محسن رفیق‌دوست دارد، جوان ندارد.

اگر مردم ما را پشتیبانی نمی‌کردند ما نمی‌توانستیم گامی روبه‌جلو برداریم

وی متذکر شد: آن زمان جدای از اینکه به جوانان برای حضور در نوک پیکان اعتماد کرده بودیم به ملت هم به‌عنوان صاحب حق اعتماد کرده بودیم. به‌عنوان لجستیک جنگ می‌گویم اگر مردم، ما را پشتیبانی نمی‌کردند ما نمی‌توانستیم یک گام رو به جلو برداریم. خیالمان نسبت به آذوقه جنگ توسط مردم راحت بود و به دنبال اسلحه و مهمات بودیم و بخشی از پول سلاح و مهمات را هم از مردم تأمین می‌کردیم اکنون هم اگر دولتمردان، جوان‌ها را باور کنند و مردم را قبول داشته باشند، چراکه مردم در حال حاضر گرفتار دولت هستند و نمی‌توانند کاری انجام دهند؛ در این صورت حتما می‌توانند از این شرایط با سربلندی بیرون بیایند.

اقتصاد باید صد در صد در دست مردم باشد

وزیر سپاه در دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه کار دولت برنامه‌ریزی، هدایت و کنترل و بازرسی است؛ به معایب اقتصاد دولتی پرداخت و بیان کرد: اکنون مطرح می‌شود که حداقل ۸۵ درصد اقتصاد در دست دولت است؛ این اقتصاد باید صد در صد در دست مردم باشد و نه اینکه ۸۵ درصد. امروز وقتی صحبت از خودکفایی نظامی می‌گوییم کذب نیست و همه آن‌ها را شاهد هستند، ولی چرا ما مثلا در تولید دانه‌های مرغی خودکفا نیستیم، چون دولت این کار را بر عهده دارد.

حضرت امام خمینی (ره) می‌فرمودند؛ زندگی مردم را هیچ وقت دست کارمند دولت ندهید

وی یادآور شد: به گفته حضرت امام خمینی (ره) اگر هر کاری که مردم نمی‌کنند یا نمی‌توانند انجام دهند، این کار را دولت انجام دهد. در جلسه‌ای که با امام داشتم ایشان فرمودند: «زندگی مردم را هیچ‌وقت دست کارمند دولت ندهید»، باید عده‌ای جمع شوند و این جمله را تفسیر کنند.

تنها راه پای‌کار آمدن دوباره مردم، خروج دولت از اقتصاد است

رفیق‌دوست افزود: اکنون هرکسی هر کاری می‌خواهد انجام دهد به خاطر بروکراسی‌های اداری که دولت ایجاد کرده، یا در مسیر کسب اجازه دولتی پشیمان می‌شود یا آن سرمایه‌ای که تهیه‌کرده جای دیگر می‌رود یا از مزیت نسبی می‌افتد.

وی ضمن بیان اینکه رشوه، رانت و فساد در اقتصاد دولتی است، درعین‌حال تأکید کرد: اگر مسائل اقتصادی بر دوش مردم باشد، مردم کلاه‌برداری نمی‌کنند و تنها راه حل مشکلات فعلی، خروج دولت از اقتصاد است و راه آن‌هم اقتصاد مقاومتی است که مقام معظم رهبری مطرح کرده‌اند و بر آن تأکیددارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار