کد خبر: 923835
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵
وزیر علوم :
وزیر علوم بر ضرورت اجرای طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی در کشور تاکید کرد و گفت: اگر در کشور ۵۰ دانشگاه با استانداردهای بین‌المللی داشته باشیم بهتر از این است که دو هزار مرکز با اعضای هیات علمی اندک و دانشجویان محدودی فعالیت کنند .

دکتر منصور غلامی‌ در جمع هیات رئیسه و اعضای هیات علمی دانشگاه سمنان گفت: دانشگاه‌ها باید به عنوان ظرفیت‌های فکری، علمی و فناوری در یک چهارچوب حمایتی ویژه قرار بگیرند زیرا داشتن دغدغه کمبود امکانات علمی مانع پیشرفت و نوآوری دانشگاهیان است .

وی در ادامه با تاکید بر حمایت همه جانبه ستاد وزارت علوم از توسعه کیفی دانشگاه‌ها اظهارکرد: وزارت علوم در طول فعالیت خود پس از انقلاب اسلامی همواره در حمایت از دانشگاه‌ها تلاش کرده است و قطعاً مجموع سیاست‌ها و برنامه‌های تدوین شده در مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در راستای حمایت از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است .

وزیر علوم خاطر نشان کرد: از جمله برنامه‌های اساسی ستاد وزارت علوم حمایت همه‌جانبه از دانشگاه‌ها است و تلاش می‌کنیم در این راستا برنامه‌های بهتر و کاربردی‌تری را به دولت و مجلس شورای اسلامی ارائه دهیم تا بتوانیم توسعه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را سرعت ببخشیم .

دکتر غلامی با اشاره به برنامه وزارت علوم برای ارتباط اعضای هیات علمی با بخش‌های مختلف جامعه و صنعت کشور، گفت: سعی شده است حضور اعضای هیئت علمی در بخش صنعت و تلاش برای حل مسائل کشور در ارتقای آنان لحاظ شود و از عموم اقشار ملت و بویژه دانشگاهیان انتظار می‌رود در این شرایط ویژه، همدلی و امید در جامعه را تقویت کنند تا با همبستگی بیشتر از این شرایط عبور کنیم .

وی با تأکید بر ضرورت ساماندهی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، گفت: در قانون برنامه ششم توسعه موظف به ساماندهی مراکز آموزش عالی کشور هستیم؛ ما اکنون با بیش از دو هزار مرکز آموزش عالی در کشور مواجهیم و از طرفی جمعیت دانشجویی نیز کاهش یافته است .

وزیر علوم با بیان اینکه برای دانشگاه‌های کشور مأموریت‌های آموزشی و پژوهشی تعریف کرده‌ایم، گفت: دانشگاه‌های بزرگ استان‌ها، به عنوان دانشگاه‌های معین وزارت علوم در اجرای برنامه‌ها تعریف شده‌اند که این به معنای حمایت و هدایت سایر مراکز آموزش عالی استانی است .

دکتر غلامی افزود: در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص ساماندهی مراکز آموزش عالی عباراتی همچون ادغام و تجمیع آمده است که باید درخصوص عملیاتی شدن این موارد تصمیم گیری کنیم .

وی با اشاره به اینکه در برخی شهرستان‌ها این آمادگی پیدا شده است که تا چند مرکز دانشگاهی با هم تجمیع شوند، گفت: اگر در کشور ۵۰ دانشگاه با استانداردهای بین‌المللی داشته باشیم بهتر از این است که دو هزار مرکز با اعضای هیات علمی اندک و دانشجویان محدودی فعالیت کنند .

وزیر علوم گفت: با تقویت همکاری و یکپارچگی، بروندادهای علمی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی کشور می‌توانند خود را بهتر نشان دهند و قدرت و توان علمی ایران در سطح جهانی بیش از پیش به اثبات می‌رسد .

وی همچنین درخصوص لزوم پرداختن و تقویت حوزه‌های پژوهش و فناوری گفت : اکنون ۴۳ پارک علم و فناوری و یک پارک در حوزه پزشکی در کشور فعالیت می‌کنند که اکثر این فعالیت‌ها در ۱۰ سال گذشته شکل گرفته ولی در سال‌های اخیر قدرت و سرعت بیشتری پیدا کرده است .

دکتر غلامی افزود: اشتغال قابل توجهی در حوزه‌های فناوری با هزینه‌های اندک ایجاد شده است و شرکت‌های دانش بنیان، فعالیت‌های مناسبی در حد استانداردهای جهانی انجام می‌دهند و دانشگاهیان ما باید به حوزه پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد توجه بیشتری داشته باشند تا آنها به سمت تولید ثروت و اشتغال بیشتر حرکت کنند .

وی با بیان اینکه این ظرفیت وجود ندارد که همه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی عضو هیات علمی دانشگاه شوند، گفت: از سال گذشته طرح افزایش مهارت دانشجویان در حین تحصیل انجام شد و برای نمونه، دانشگاه علامه طباطبایی در زمینه علوم انسانی در این راستا عملکرد مناسبی داشته است .

دکتر غلامی با اشاره به اینکه گفته می‌شود توانایی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با نیازهای جامعه تطابق ندارد، عدم آشنایی دانشجویان با بازار کار و اینکه دانشجویان با تکنولوژی‌های روز آموزش می‌بینند که در جامعه کمتر از این تکنولوژی‌ها استفاده می‌شود و لازم است تطابقی بین این دو صورت گیرد، را از جمله این موضوع ارزیابی کرد .

وزیر علوم گفت: ورود هر یک نفر فارغ التحصیلان دانشگاهی در صنایع باعث تحول جدی در بخش تحقیق و توسعه شده است ولی این یک واقعیت است که بسیاری از صنایع ما کوچک هستند و در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری نمی‌کنند .

وی افزود: هر جا اعضای هیات علمی برای کمک به صنایع وارد شده و مورد مشورت قرار گرفته‌اند، تأثیرگذار بوده و از خدمات آنها به نحو احسن استفاده شده است و در این زمینه با وزارت صنعت، معدن و تجارت قراردادهای همکاری دوجانبه امضا کرده‌ایم.همچنین با وزارت جهاد کشاورزی نیز تفاهم‌نامه‌ای تنظیم شده تا دانشجویان کشاورزی در این بخش بتوانند کارآموزی و کارورزی داشته باشند و بودجه این کار هم تأمین شده است .

دکتر غلامی با اشاره به اینکه صندوق رفاه دانشجویان در سال‌های اخیر حمایت‌های مناسبی در جهت رفاه دانشجویی به‌ویژه دانشجویان دکتری انجام داده است، گفت: پرداخت ماهیانه ۷۰۰ هزار تومان به دانشجویان دکتری، افزایش وام ودیعه مسکن و پرداخت وام اضطراری به دانشجویان از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه است که البته سعی داریم تا حدی که امکانات اجازه می‌دهند، حمایت‌ها را افزایش دهیم .

وزیر علوم با تاکید بر اینکه گسترش رشته‌ها و دوره‌ها در دانشگاه‌ها باید متناسب با نیاز منطقه‌ای صورت گیرد، افزود: از دانشگاه‌های شهرستان‌ها تقاضا دارم که به تعمیق نوآوری‌ها و توانایی‌های علمی خود بیش از توسعه کمی دانشگاه‌ها، همت گمارند .

در ادامه این مراسم دکتر مسعود نصیری زرندی، رئیس دانشگاه سمنان نیز به معرفی توانایی‌های این دانشگاه پرداخت و گفت: تربیت منابع انسانی با توانمندی و اثرگذاری پویا و دارای قابلیت کار آفرینی و همچنین جذب اعضای هیئت علمی تأثیر گذار و توانمندسازی آنها از جمله اهداف دانشگاه سمنان به عنوان بزرگترین دانشگاه مادر و جامع استان سمنان است .

وی افزود: دانشگاه سمنان با داشتن خدمات حمل و نقل مطلوب ریلی و جاده‌ای، پتانسیل بین‌المللی شدن و جذب دانشجوی خارجی را دارد .

دکتر نصیری، تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین با توجه به دارا بودن مراکز رشد و پارک علم و فناوری، ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای و متناسب با نیاز بازار کار، ایجاد منطقه ویژه فناوری و ارتباط قوی با صنعت را از اهداف دانشگاه سمنان اعلام کرد که تحقق آنها نیازمند همراهی و مساعدت مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است .

همچنین دکتر همتی نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی در شورای دانشگاه سمنان با تاکید بر استفاده از پتانسیل‌های مختلف نظیر نیروی انسانی کارآمد و تحصیل‌کرده گفت: می‌توان با بهره‌گیری از این ظرفیت برای مقابله با تحریم‌ها و رونق واحدهای تولیدی کشور استفاده کرد .

دکتر همتی با بیان اینکه ایجاد منطقه ویژه فناوری در استان سمنان به تصویب رسیده است، افزود: ایجاد این منطقه در جذب جوانان نخبه و نیروهای متخصص در جهت کمک به اقتصاد کشور و استان و برون رفت از تحریم‌ها و خروج جوانان نخبه از کشور تأثیرگذار است .

در این آیین با حضور دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از استادان و مدیران برجسته دانشگاه سمنان تجلیل و قدردانی شد

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر