کد خبر: 923829
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۰
ترکیه اردوغان در مسیر یک پوست‌اندازی هویتی قرارگرفته؛ پوست‌اندازی که تلاش می‌کند بین ترکیه و اسلام‌گرایی پل بزند. اردوغان که تا همین یک سال قبل، در مسیر رودررویی با سیاست‌های ایران در سوریه قرار داشت،
ترکیه اردوغان در مسیر یک پوست‌اندازی هویتی قرارگرفته؛ پوست‌اندازی که تلاش می‌کند بین ترکیه و اسلام‌گرایی پل بزند. اردوغان که تا همین یک سال قبل، در مسیر رودررویی با سیاست‌های ایران در سوریه قرار داشت، حالا در نقطه اوج تنش با امریکا، قرار است به ایران سفر کند. رئیس‌جمهور ترکیه در مراسم یادبود نهصدوچهل‌وهفتمین سالگرد «نبرد ملازگرد» و پیروزی «آلب ارسلان» پادشاه سلجوقی بر رومی‌های بیزانس گفته است: «امنیت ترکیه به مرزهایش محدود نخواهد بود و در هر جایی که یک برادر مسلمان در خطر باشد، موضوعیت پیدا می‌کند.»
ایران و ترکیه تا پیش از تحولات سال ۲۰۱۱، چه در دوره حاکمیت سکولار‌ها و چه در دوره اسلام‌گرایی به شیوه اردوغانی، در چارچوب سیاست همسایه خوب (Good Neighbor Policy) رفتار می‌کردند. حمایت اردوغان از سقوط بشار اسد، هرچند دو کشور را رودرروی یکدیگر قرار داد، ولی این رویارویی به تخاصم کشیده نشد. حالا، اردوغان ۶۴ ساله، تحت تأثیر تنش کم‌سابقه با امریکا، بزرگ‌ترین متحد خود در ناتو، در مسیر متوازن‌تر کردن مناسبات خود بین شرق و غرب حرکت می‌کند. او در مراسم یادبود نهصدوچهل‌وهفتمین سالگرد «نبرد ملازگرد» و پیروزی «آلب ارسلان» پادشاه سلجوقی بر رومی‌های بیزانس، به غرب و در رأس آن امریکا تاخته و گفته که مسئله آن‌ها رئیس‌جمهور یا حزب عدالت و توسعه نیست بلکه هدف آن‌ها ترکیه و اسلام است. رئیس‌جمهور ترکیه که ۱۶ مهرماه برای شرکت در نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه به ایران خواهد آمد بر لزوم تقویت مسلمانان در تمام حوزه‌ها تأکید کرده و گفته اگر چنین نباشد قدرت‌های غربی اجازه زنده‌ماندن به آن‌ها نخواهند داد: «ما باید در حوزه‌های سیاسی، دیپلماسی، اقتصادی، تجاری و فناوری قوی باشیم. در غیر این‌صورت، جدای از این سرزمین، آن‌ها حتی یک روز هم فرصت زنده بودن به ما نخواهند داد.» او به نمونه‌ای تاریخی اشاره می‌کند و می‌گوید نبرد ملازگرد نه بحثی شخصی بلکه درباره اسلام است: «اگر ما کوچک‌ترین نشانه‌ای از ضعف از خود بروز دهیم یا خیال کنند ما ضعیف هستیم، خواهید دید که مانند لاشخور‌ها بر سر ما می‌ریزند». اردوغان می‌گوید: «امنیت ترکیه به مرزهایش محدود نخواهد بود و در هر جایی که یک برادر مسلمان در خطر باشد، موضوعیت پیدا می‌کند.»‌رئیس‌جمهور ترکیه گفته که کسانی که تلاش می‌کنند دلایل موقت مشکلات امروز ما را درک کنند به شدت در اشتباه هستند. حملاتی که امروز ما با آن‌ها مواجه هستیم، ریشه در تاریخ دارند. فراموش نکنید که آناتولی همانند یک دیوار است و زمانی که این دیوار فرو بریزد، هرگز خاورمیانه، آفریقا، آسیای میانه، بالکان یا قفقازی وجود نخواهد داشت. او از مسئولیت ترکیه در «تمدن بزرگ، تاریخ دیرینه و بشریت بزرگ» سخن گفته و خطاب به مردم ترکیه که این روز‌ها سقوط کم‌سابقه لیر در مقابل دلار را تجربه می‌کنند، خواسته که در مسیر توسعه کشور گام بردارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار