کد خبر: 923782
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۷
در سال جاری انجام می‌شود
به گفته مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) ناحیه یک ساری، 2 هزار واحد مسکن سهم مازندران است که از این تعداد 750 واحد در مناطق روستایی و محروم بوده که با همکاری سپاه و بنیاد برکت تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد
محمدرضا سوری
داشتن مسکن مناسب همواره یکی از دغدغه خانواده‌ها بوده که در این میان برای محرومان تحت پوشش کمیته امداد از ویژگی خاصی برخوردار است. اوایل شهریور ماه بود که مدیرکل تأمین مسکن و مهندسی ساختمان کمیته امداد از مقاوم‌سازی ۲۲ هزار واحد مسکن مددجویان روستایی در سال جاری خبر داد و گفت: «امسال با همکاری کمیته امداد، سپاه و بنیاد برکت ۱۰ هزار واحد مسکن در ۱۴ استان ساخته می‌شود که این کار شروع شده است و تا پایان سال آینده کامل می‌شود.» هنوز چند روزی از این قول نگذشته که ابراهیم بازیان در مراسم افتتاح مسکن محرومان در ساری از تحویل ۳۰ هزار واحد مسکونی شناخته شده برای محرومان کشور ظرف چند ماه اخیر خبر داد. موضوعی که به خوبی نشان می‌دهد کمیته امداد برنامه‌ای جدی برای رفع نیاز مسکن محرومان دارد و در حال عملی کردن آن است.

از آنجا که داشتن مسکن مناسب همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های محرومان کشور به حساب می‌آید لذا این مهم سبب شده تا کمیته امداد امام خمینی (ره) با همکاری بنیاد برکت و سپاه برنامه‌های ویژه‌ای را در این زمینه در دستور کار خود قرار دهند. در حال حاضر، استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، بوشهر، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، مازندران، کردستان، خوزستان، بوشهر، لرستان، کرمانشاه و ایلام از جمله مناطقی به شمار می‌روند که محرومان آن به شدت نیازمند داشتن مسکن و سرپناه مناسبی هستند.
این در حالی است که علاوه بر آن بسیاری از خانه‌هایی که محرومان در آن سکونت دارند دچار فرسودگی بوده و به شدت نیازمند نوسازی است. این مهم موجب شده تا علاوه بر مقاوم‌سازی ۲۲ هزار واحد مسکن مددجویان روستایی در کشور، ساخت ۱۰هزار واحد مسکن نیز برای محرومان نیازمند در دستور کار قرار بگیرد.

برنامه برای ساخت ۲۲ هزار واحد مسکونی
پس از رفع محرومیت در میان نیازمندان و ایجاد اشتغال و درآمد پایدار، مهیا کردن مسکن مناسب یکی از مهم‌ترین برنامه‌های کمیته امداد در زمان مدیریت جدید آن بود؛ موضوعی که موجب شد تا بار‌ها پرویز فتاح این مهم را یکی از دغدغه‌های خود بداند. اوایل شهریور ماه سال جاری بود که مدیر کل تأمین مسکن و مهندسی ساختمان کمیته امداد از مقاوم‌سازی ۲۲ هزار واحد مسکن مددجویان روستایی در سال جاری خبر داد و گفت: «امسال با همکاری کمیته امداد، سپاه و بنیاد برکت ۱۰ هزار واحد مسکن در ۱۴ استان ساخته و تا پایان سال آینده کامل می‌شود.» ابراهیم بازیان افزود: «علاوه بر این موضوع، مقاوم‌سازی ۲۲ هزار واحد مسکن مددجویان روستایی و ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن نیز برای محرومان نیازمند در دستور کار قرار دارد که تا پایان امسال اجرایی خواهد شد.» از آنجا که کمیته امداد نزدیک به یک میلیون و ۶۰۰هزار خانواده تحت پوشش دارد و تقریباً بیش از ۵۰درصد خانوار‌های تحت پوشش در روستا‌ها سکونت دارند، لذا توجه به مسکن این قشر در روستا‌ها جزو اولویت اول کمیته امداد به ویژه در سال جاری بود. مدیرکل تأمین مسکن و امور مهندسی کمیته امداد امام خمینی (ره) در این خصوص می‌گوید: «باید ۱۵۰ هزار واحد مسکن را برای مددجویان شهری و روستایی تأمین کنیم و این کار طی برنامه ششم کمیته امداد در حال انجام شدن است که امسال سال دوم بوده است یعنی ظرف دو سه سال آینده باید بر اساس این برنامه به مشکل فاقدان مسکن مددجویان کمیته امداد یا مددجویان بدمسکن که مساکن آن‌ها فاقد استحکام هستند، توجه کنیم.» بازیان با اشاره به بخش‌های مختلف برنامه‌های تأمین مسکن برای مددجویان می‌افزاید: «خدمات کمیته امداد در بخش مسکن سه بخش است؛ بخشی برای تأمین مسکن مددجویان فاقد مسکن و مسکن مقاوم برای مساکن غیرمقاوم، تعمیرات و تکمیل مسکن فاقد امکانات و بخش دیگر، تسهیلات رهن و اجاره از طریق اعطای وام‌های قرض‌الحسنه برای خرید و مقاوم‌سازی مسکن است.» این اظهارات در حالی است که طبق برنامه‌ریزی‌های کمیته امداد امسال بیش از ۷۰ هزار خدمات مسکن را در سطح ۳۱ استان باید ارائه می‌شد که از این تعداد ۳۵هزار خدمت برای تعمیرات مسکن است، ضمن اینکه باید ۳۵ هزار واحد خریداری یا ساخته شود که از این تعداد، نزدیک به ۲۲ هزار واحد روستایی است. یعنی در سال جاری ۲۲ هزار واحد مسکن را در روستا‌ها مقاوم‌سازی می‌کنیم. به گفته مدیرکل تأمین مسکن و امور مهندسی کمیته امداد امام خمینی (ره) اعتبار مربوط به ۲۲ هزار واحد مسکن روستایی مربوط به روستا‌های محروم مرزی و صعب‌العبور ۱۲ برابر شده است و در کنار این موضوع نزدیک به ۴ هزار واحد مسکن روستایی را تا پایان سال در کرمانشاه تکمیل می‌شود و به بهره‌برداری خواهد رسید.

تحویل ۳۰ هزار واحد مسکونی به محرومان
از آنجایی که ایران در مسیر کمربند زلزله قرار دارد توجه خاصی به مسکن روستایی شده و با مقاوم‌سازی و بهسازی مسکن محرومان در مناطق روستایی در اولویت قرار دارد که تا پایان سال، ۲۲ هزار واحد مقاوم‌سازی می‌شود. از طرفی کمیته امداد در جهت رفع مشکل مسکن محرومان در جامعه امسال در سطح کشور ۳۰ هزار واحد در شهر و روستا‌ها را به بهره‌برداری برساند که از این تعداد ۲۲ هزار مسکن روستایی و ۸ هزار واحد شهری است. مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) ناحیه یک ساری در مازندران در این خصوص می‌گوید: «۲ هزار واحد مسکن سهم مازندران و از این تعداد ۷۵۰ واحد در مناطق روستایی و محروم بوده که با همکاری سپاه و بنیاد برکت تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.» مرتضی ناعی می‌افزاید: «در سال گذشته ۴۲ واحد مسکن برای محرومان ساخته شد که از این تعداد ۲۰ واحد مسکن روستایی بوده و بیش از ۱۱ میلیارد و ۷۳۶ میلیون ریال هزینه عمرانی برای ساخت این واحد‌ها شده است.» به گفته وی، امسال نیز ساخت ۵۶ واحد مسکن روستایی در دستور کار قرار دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار