کد خبر: 923774
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
احسان فهیم
به دلیل افزایش نرخ ارز و در راستای صرفه‌جویی در هزینه‌های دانشگاهی بخشی از تبادلات علمی بین‌المللی به میزبانی دانشگاه علم و صنعت برگزار خواهد شد و به این ترتیب بخشی از سفر‌های خارجی دانشگاه حذف می‌شود.
بحث سفر‌های اعضای هیئت علمی به دو صورت سفر‌های کوتاه‌مدت نظیر شرکت در کنفرانس‌ها، همایش‌ها و یا بلندمدت نظیر اعزام فرصت‌های ارتباطی و ارتباطات با دانشگاه‌های خارجی در راستای توسعه و گسترش تعاملات بین‌المللی صورت می‌گیرد که اغلب این سفر‌ها بار مالی سنگینی برای دولت ندارند و در قالب تفاهم‌نامه‌های متقابل با دانشگاه‌های مقصد انجام می‌شود.
رئیس دانشگاه علم و صنعت هم در خصوص وضعیت سفر‌های خارجی این دانشگاه با توجه به وضعیت فعلی و محدودیت‌های ارزی گفت: «قطعاً سفر‌های تحقیقاتی اعضای هیئت‌های علمی نه تنها نباید کاهش یابد بلکه باید مشوق توسعه این نوع سفر‌ها شویم چراکه این نوع سفر‌ها برای توسعه ارتباطات بین‌المللی و تقویت ارتباطات علمی بسیار مهم است.» دکتر جبارعلی ذاکری تأکید کرد: «در راستای کاهش هزینه‌ها تلاش داریم بخشی از سفر‌های علمی دانشگاه علم و صنعت که به منظور ایجاد تفاهم‌های جدید و یا پیگیری تفاهم‌نامه‌های قبلی صورت می‌گیرد، در داخل کشور انجام شود و ما به عنوان میزبان از حضور دانشگاه‌های دیگر میزبانی کنیم.»
اکنون در خصوص تأثیر محدودیت‌های ارزی و تبادلات علمی دانشگاه‌ها محتاط‌تر شده‌اند. طبیعتاً افزایش نرخ ارز بخشی از تعاملات علمی دانشگاه‌ها را تحت تأثیر منفی قرار خواهد داد به طوری که آن‌ها در تأمین ریالی و ارز با مشکل مواجه خواهند شد. ضمن این که دانشجویان دوره دکتری و پسادکتری نیز برای استفاده از فرصت‌های مطالعات خود با محدودیت مواجه هستند. برای حل این مشکل چندی پیش، رؤسای دانشگاه‌ها نشستی را با معاون اول رئیس جمهور برگزار کردند و در آن نشست مباحث و مشکلات پیش رو مطرح شد. دولت قول همکاری در این زمینه را داده است ضمن این که روسای ۱۳ دانشگاه برتر کشور نامه‌ای را به دولت برای رفع محدودیت‌های ارزی ارسال کردند و تلاش می‌شود تا از طرق مختلف این مشکل حل شود. بخشی از مشکلات تحریمی ارزی توسط همکاری با دانشگاه‌های خارجی و برگزاری دوره‌های تخصصی در داخل قابل حل است. بخشی دیگر، اما نیازمند کمک‌های دولتی است و دانشگاه‌ها با رایزنی برای مرتفع کردن آن تلاش می‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر