کد خبر: 923764
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۷
اردو‌های جهادی دانشجویان گسترش یافته است
اردو‌های جهادی دانشگاهی، دوسر برد است. هم دانشجویان در محیطی عملی تجربه به‌دست می‌آورند و هم مشکلی از مناطق محروم کم می‌شود.
علیرضا سزاوار
اردو‌های جهادی دانشگاهی، دوسر برد است. هم دانشجویان در محیطی عملی تجربه به‌دست می‌آورند و هم مشکلی از مناطق محروم کم می‌شود. امسال ۹۲ تیم اردوی جهادی با استعداد ۲ هزار و ۶۰۰ نفر برای تابستان ۹۷ برنامه‌ریزی شده است. گروه‌ها به شکل بلندمدت سه ساله در تعطیلات در منطقه محروم مورد هدف، حضور پیدا می‌کنند تا محرومیت را از بین ببرند.

امسال هم مثل سال‌های گذشته دانشجویان در طرح‌های جهادی متعددی حاضر شدند تا مدتی را در کنار محرومین روستایی به خدمتگزاری بپردازند. پیش از این عمده کار در نوروز و تابستان بود، اما امسال این رویه تغییر کرده و گروه جهادی در کل طول سال فعالیت خواهد داشت.
معمولاً اوج فعالیت دانشجویان جهادی تعطیلات تابستان است. سال گذشته در چند مقطع نوروز، تابستان، اربعین و زمان زلزله غرب کشور گروه‌ها فعال شدند و در نوروز ۹۶ تعداد ۷۰۰ نفر در قالب ۲۳ گروه جهادی خدمت کردند. در تابستان گذشته ۲ هزار و ۶۰۰ نفر در ۸۴ گروه، در اربعین ۳۰۰ نفر در قالب ۶ گروه و در مناطق زلزله‌زده ۳۴۰ نفر در قالب ۱۵ گروه جهادی به مردم خدمات‌رسانی کردند و در نوروز ۹۷ هم ۷۵۰ نفر در قالب ۲۳ گروه فعالیت جهادی داشتند.

دغدغه‌های مقام معظم رهبری
تلاش‌های جهادگران در خدمت به مردم مناطق محروم کشورمان و حضور جوانان علاقه‌مند به این فعالیت‌ها در اردو‌های جهادی همواره مورد توجه رهبر انقلاب بوده است. خوشبختانه با توجه به دغدغه‌هایی که توسط مقام معظم رهبری در خصوص خدمات‌رسانی به محرومان مطرح می‌شود نگاه به اردو‌های جهادی جدی‌تر شده و فضا برای حضور بیشتر دانشجویان و دانشگاهیان در اردو‌های جهادی فراهم می‌شود.

طرحی هم در سازمان بسیج به عنوان طرح اعتلای گروه‌های جهادی برنامه‌ریزی شده که در این طرح این هدف مد نظر است که گروه‌های جهادی در یک نقطه متمرکز شوند و از مردم همان منطقه یک گروه جهادی تشکیل می‌دهند تا در طول سال خدمت‌رسانی به صورت مستمر ادامه داشته باشد. بیشترین تعداد گروه‌های فعال جهادی، در عرصه‌های فرهنگی و عمرانی خدمت‌رسانی می‌کنند. طی فعالیت گروه‌های جهادی دانشجویی در سراسر کشور به بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ روستا خدمات مستقیم در عرصه‌های فرهنگی، علمی- آموزشی، عمرانی، بهداشتی و اقتصادی ارائه شده است.

در اردو‌های جهادی تابستان گذشته حدود ۴۴ هزار دانشجوی جهادی اعم از خواهر و برادر به صورت یک روزه، سه‌روزه، هفت روزه و ۱۰ روزه به مناطق محروم اعزام شدند که از این تعداد بیش از ۳ هزار متخصص اعم از استاد دانشگاه، روحانی و پزشک در این اردو‌ها شرکت داشته و به هموطنان خدمت‌رسانی کردند.

۵۰۲ گروه جهادی در ۱۴۰۰ روستا
در برگزاری اردو‌های جهادی در تابستان ۹۶ مبلغی حدود ۱۵۰ میلیارد ریال در عرصه‌های فرهنگی، علمی- آموزشی، عمرانی، بهداشتی و اقتصادی هزینه شده است.

طی فعالیت‌های فرهنگی صورت گرفته توسط گروه‌های جهادی نزدیک به ۱۸ میلیارد ریال هزینه شده و ۸۷۰ گروه جهادی در فعالیت‌های فرهنگی شرکت کردند. در بین فعالیت‌های صورت گرفته توسط گروه‌های جهادی در بخش فرهنگی، اقلام آموزشی و فرهنگی و نشریات فرهنگی تولید و توزیع شده، از تعداد بیشتری برخوردار هستند.
در عرصه علمی- آموزشی بیش از ۶ میلیارد ریال هزینه شده که بیشترین تعداد را اقلام آموزشی توزیع شده دربر می‌گیرد. در حوزه بهداشت و درمان خدماتی نظیر ویزیت عمومی و متخصص، دندانپزشکی، زنان و زایمان، بهداشت و سلامت، بینایی‌سنجی و شنوایی‌سنجی، توزیع دارو و ... توسط ۵۰۲ گروه جهادی به بیش از ۱۴۰۰ روستا ارائه شده است، که بیشترین تعداد به ویزیت عمومی اختصاص یافته است.
با توجه به اینکه بیشترین هزینه در تابستان ۹۶ در عرصه فنی و عمرانی بود، گروه‌های جهادی دانشجویی بالغ بر ۴ هزار پروژه عمرانی را با صرف مبلغی حدود ۱۰۷ میلیارد ریال انجام دادند.

سامانه‌ای برای مشارکت همگانی
جالب اینکه به‌زودی سامانه «اطلس جهادی» هم طراحی خواهد شد. این سامانه برای گروه‌های جهادی طراحی شده برای اینکه بتوانند گزارش فعالیت‌های خودشان را ارائه کنند.

همچنین در این سامانه شرایطی فراهم شده تا مخاطبان و مردم برای اطلاع از اخبار و گزارش‌های اردو‌های جهادی و همچنین شرکت در اردو‌های جهادی بتوانند از این سامانه استفاده کنند.
با توجه به اینکه چند سالی است دغدغه اصلی کشور مسئله اقتصادی و معیشت مردم است گروه‌های جهادی همه در این خصوص فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

در برخی مناطق دانشجویان گروه‌های جهادی توانسته‌اند ارتباط خوبی با کارآفرینان منطقه برقرار کنند که این مسئله به شکوفایی اشتغال‌زایی آن منطقه کمک بسزایی کرده است.
ضمن اینکه از دانشگاه‌هایی که مجری برگزاری اردو‌های جهادی می‌شود انتظار واقعی این است که پیش از برگزاری هرگونه اردوی جهادی اقدام به مطالعه و ارزیابی مناطق هدف کنند و پس از شناسایی نقاط قوت و ضعف منطقه و بر اساس یک برنامه کاربردی طرح‌های حمایتی و جهادی خود را پیش ببرند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر