کد خبر: 923711
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل:
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: به رغم افزایش بارندگی‌ها در یک سال اخیر 42 درصد کاهش روان‌آب‌ها در استان اردبیل اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، اصغر سلیمان‌زاده در نشست مدیریت آب و سازگاری با خشکسالی در اردبیل اظهار کرد: ما در استان اردبیل و در سال زراعی جاری با یک افزایش 14 درصدی بارش‌ها نسبت به سال قبل و 6 درصدی نسبت به درازمدت روبرو بودیم به طوری که در این مدت 307 میلیمتر بارندگی به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه از سه حوزه منابع اب این استان تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: 70 درصد از طریق رود ارس، 10 درصد بالهارود و 20 درصد نیز از طریق قزل اوزن منابع آب استان تامین می‌شود و ما بیش از 2 میلیارد و 120 میلیون مترمکعب آب تجدیدپذیر در این استان داریم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به اینکه در استان اردبیل 248 هزار عکتار اراضی آبی و 496 هزار هکتار اراضی دیم وجود دارد، بیان کرد: 84 درصد آب‌های این استان سطحی و 16 درصد نیز به شکل زیرزمینی تامین می‌شود به گونه‌ای که 91 درصد آب‌های استحصال شده در این استان در بخش کشاورزی،7.1 درصد در بخش بهداشت و شرب و کمتر از 1.9 درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود.

سلیمان‌زاده تعداد چاه‌های این استان را 5  هزار و 709 حلقه، تعداد قنوات را 260 حلقه و چشمه‌ها را 4 هزار و 90 مورد و منابع آب زیرزمینی را 10 هزار و 52 منبع اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه دشت اردبیل دشت ممنوعه است ما در سال‌های اخیر سعی کردیم تا با همراهی دستگاه قضائی نسبت به پلمپ چاه‌های غیرمجاز اقدام کرده و زمینه تعادل‌بخشی به این دشت را با اجرای برنامه‌های متنوع فراهم آوریم.

وی ضرورت استفاده بهینه از منابع آب را یادآور شد و افزود: با توجه به اینکه کانال مغان خاکی است ما شاهد هدررفت 120 میلیون مترمکعب آب در این کانال هستیم که با تامین اعتبار مناسب درصدد لاینینگ و بهسازی کانال هستیم تا جلوی هدررفت گرفته شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به کاهش روان‌آب‌ها و منابع ذخیره پشت سدها اشاره و تصریح کرد: در یامچی 25 درصد، سد سبلان 59 درصد، قوری چای 82 درصد و سقزچی 56 درصد کاهش منابع آب پشت این سدها را شاهد هستیم.

سلیمان‌زاده ادامه داد: وزیر نیرو با تشکیل سازگاری با کم آبی در تلاش است تا همه افراد جامعه را متوجه مشکل کم آبی کند تا به صورت طبیعی و در یک فرآیند عمومی زمینه برای مصرف بهینه منابع آب و کاهش مشکلات و تبعات آن فراهم آید

وی بیان کرد: ما برای درازمدت و در تامین آب شرب اردبیل، مشگین‌شهر، خلخال، نمین و عنبران برنامه‌هایی را در دست اقدام داریم تا با بررسی دقیق کمبود منابع آب در این شهرستان‌ها بتوانیم از طرق مختلف زمینه تامین آب کافی را فراهم کنیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اظهار کرد: ما پیش‌بینی می‌کنیم 100 میلیون مترمکعب کمبود آب شرب در سال‌های پیش رو داشته باشیم که با تکمیل سدهای درر حال احداث و برنامه‌های انتقال آب از حوزه‌های دیگر سعی داریم تا دغدغه تامین آب شرب سال‌های آینده را به نوعی برطرف کنیم.

سلیمان‌زاده همچنین به اجرای 15 طرح تعادل‌بخشی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: ما در دشت اردبیل از سال 51 تاکنون با 12 متر افت منابع آب زیرزمینی روبر بودیم که با ممنوع شدن این دشت سعی می‌کنیم تا آورد این دشت بهبود یافته و در طول یک برنامه 20 ساله در کنار متوقف کردن خطر افت منابع آب زیرزمینی به نوعی این دشت را به تعادل برسانیم.

وی در پایان به انسداد 374 حلقه چاه غیرمجاز اشاره کرد و گفت: ما با تصب کنتورهای هوشمند و پر کردن چاه‌های غیرمجاز در سال‌های اخیر سعی کردیم تا 53 میلیون مترمکعب صرفه‌جوئی را در منابع آب شاهد باشیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر