کد خبر: 923699
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
روحانی فردا ۸ صبح در مجلس حاضر می‌شود
حواشی پیرامون سوال از رئیس جمهور، گریبان رئیس دولت دوازدهم را هم گرفته و شرایط کشور مستعد است تا فردا روز سیاهی در مجلس شورای اسلامی رقم بخورد، اما نمایندگان مجلس براین مساله تاکید دارند که دیگر «یکشنبه سیاه» اتفاق نخواهد افتاد
سرویس سیاسی جوان آنلاین - حامد طبیعت پور: روحانی فردا سه‌شنبه ۶ شهریور ساعت ۸ به مجلس شورای اسلامی می‌رود تا پاسخگوی سوالات نمایندگان در صحن علنی مجلس باشد. مدت جلسه سوال از رئیس جمهور یک ساعت و نیم است که یک ساعت رئیس جمهور و نیم ساعت نمایندگان سوال کننده برای سخنرانی فرصت دارند. در آخر نمایندگان پاسخ‌های رئیس جمهور و سوالات وکلای ملت را گوش خواهند داد و به پاسخ‌های رئیس جمهور رای می‌دهند.

ناظران براین باورند که باتوجه به شرایط پرالتهاب کشور در زمینه اقتصاد و از همه مهمتر استیضاح دو وزیر کابینه از سوی نمایندگان مجلس در یک ماه گذشته و برخی مسائل دیگر، می‌تواند زمینه‌ساز بروز حاشیه‌هایی در جلسه سوال از روحانی شود.
حاشیه‌هایی که از همان آغاز اعلام طرح سوال از رئیس جمهور کلید خورد، که مهم‌ترین آن غیر قانونی دانستن سوال از رئیس جمهور از سوی دولتی‌ها بود. اما در نهایت روحانی در نامه ای به لاریجانی گفت: با تمام گلایه‌ها از زمان طرح موضوع، اما به مجلس می‌آیم.
او در نامه خود به لاریجانی نوشت: «درست در سالروز تحلیف رئیس‌جمهوری دوره دوازدهم، سؤال تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی واصل گردید. بی تردید سؤال از رئیس‌جمهوری کشور با مراعات حداقل دو نکته می‌تواند مبارک باشد؛ اولاً در چارچوب قانون اساسی باشد، ثانیاً در زمان و شرایط مناسب کشور اقدام شده باشد، که متاسفانه هیچکدام از این دو حاصل نشده است، اما برای جلوگیری از هر نوع اختلاف بین قوا و احترام به مجلس شورای اسلامی انشاء الله در فرصت مقرر به مجلس خواهم آمد و به سوالات پاسخ خواهم داد. البته این امر می‌تواند فرصت خوبی باشد تا برخی از حقایق را برای مردم عزیز کشورم بازگو نمایم که آن‌ها صاحب واقعی کشورند و مشروعیت من و شما نیز از آراء آن‌ها است.»
روحانی همچنین در آخرین گفت‌و‌گوی تلویزیونی خود با اشاره به مساله سوال جمع ۸۰ نفره نمایندگان از خود اشاره کرده و ضمن تاکید بر حق قانونی نمایندگان برای سوال از رئیس‌جمهوری می‌گوید: «سوال از رئیس‌جمهوری حق نمایندگان است، ولی گاهی برخی مسائل با برگزاری نشست میان مسئولان مربوطه و نمایندگان برطرف می‌شود.»

ترس از تکرار تجربه ای تلخ
مسئله ای که این روز‌ها بیشتر مورد نگرانی دلسوزان انقلاب است تجربه تلخ سوال از رئیس جمهور است که دوباره این طرح به روز "یکشنبه سیاه" منجر نشود. آخرین تجربه رویارویی یک رئیس‌جمهور با سوالات نمایندگان روز خوبی را برای کشور رقم نزد. سال ۹۰ ، محمود احمدی نژاد برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان به مجلس رفت که با حاشیه‌های فراوانی روبرو شد و بعد از آن روز روابط بین دو قوه مجریه و مقننه هرگز رنگ بهبود به خود ندید و در نهایت به ماجرای «یکشنبه سیاه» که همواره به عنوان روزی تلخ در سیاست جمهوری اسلامی شناخته می‌شود، ختم شد. روز سیاهی که رهبر معظم انقلاب در مورد آن اتفاقات و تنش بین دولت و مجلس در سال ۹۱ فرمودند: «اینجور کارها، هم خلاف شرع است، هم خلاف قانون است، هم خلاف اخلاق است، هم تضییع حقوق اساسی مردم است».

حالا گرچه حواشی پیرامون سوال از رئیس جمهور، گریبان رئیس دولت دوازدهم را هم گرفته و شرایط کشور مستعد است تا فردا روز سیاهی در مجلس شورای اسلامی رقم بخورد، اما نمایندگان مجلس براین مساله تاکید دارند که دیگر یکشنبه سیاه اتفاق نخواهد افتاد. جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده مجلس درهمین رابطه می‌گوید: «اگر اتفاق خارج از عرفی رخ ندهد، جلسه سوال از روحانی شاید به لطف برخی تندرو‌ها "خاکستری" شود، ولی "سیاه" بشو نیست!»

فاطمه سعیدی، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم در همین زمینه می‌گوید: «جلسه سوال از آقای رئیس‌جمهوری باید همراه با حفظ احترام کامل دو طرف (مجلس و دولت) و به دور از هرگونه تشنج و افراط و تفریط برگزار شود تا حقایق ناگفته و مسائل پشت‌پرده مشکلات جاری کشور بیان شود و موجبات هم‌افزایی هرچه بیشتر بین دو قوه و در نهایت حضور بیشتر مردم در صحنه را فراهم آورد.»

محمدرضا حاجی‌بابایی، رئیس فراکسیون ولائیون مجلس شورای اسلامی هم می‌افزاید: «شان رئیس‌جمهوری حتما باید در مجلس حفظ شود چرا که شان او شان ملت ایران است، ولی ما مسئول آن دو یا سه یا چهارنفری که ممکن است از هر طیفی باشند و اظهاراتی به زبان بیاورند نیستیم.»

سید حسین نقوی حسینی نیز در گفتگویی در خصوص طرح سوال از رییس جمهور با بیان اینکه این موضوع در فراکسیون ولایی نیز به بحث گذاشته شد افزود: «سوال از رئیس جمهور باید برای نظام یک فرصت تلقی شود.» نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: «نمایندگان مجلس باید سوالاتشان را طبق قانون اساسی و آیین نامه با اطلاعات دقیق و با منطق مطرح کنند. رییس جمهور باید شرایط را برای مردم تبیین کند» وی تاکید کرد: «رئیس جمهور محترم این زمان را به عنوان یک فرصت ببیند و با نمایندگان ملت و مردم صحبت کند و شرایط را برای مردم تبیین کند و باید این را مورد توجه قراردهیم که صحن دچار تنش، درگیری نشود.» حسینی با بیان اینکه من در فراکسیون ولایی این اصطلاح را به کار بردم که مبادا روز سوال از رئیس جمهور روز سیاه برای نظام باشد، افزود: «این روز باید روز سپید برای نظام باشد و همه باید از این شرایط برای اتحاد و انسجام بیشتر بهره برداری کنند. نمایندگان به دنبال انتقام جویی نیستند» عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: «نمایندگان به دنبال انتقام جویی نیستند و هدف از طرح سوال این است که وحدت بیشتر، تنش‌ها کمتر و ابهامات روشن شود. ما باید تلاش و فعالیت را ادامه دهیم تا بتوانیم مشکلات مردم را حل کنیم.»

به‌هرحال باید دید تا فردا چه اتفاقاتی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی خواهد افتاد. امید که برخلاف برخی پیش بینی ها، فردا روز سپیدی برای مجلس و نظام اسلامی رقم بخورد و در مجموع فرایند سوال از رئیس جمهور باعث سربلندی نمایندگان و دولتمردان در پیشگاه ملت شود.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
France
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
0
0
مطلب را نخواندم ولی اگر آن یکشنبه را سیاه عنوان نکرده بودندوبلافاصله به اتهام مفسدین وزیاده خواهان رسیدگی میشد بعضی ها برای به قدرت رسیدن ورساندن در اوج تحریمها ودشمنیها صرافی نمیزدندومفسد سازی نمیکردند وامروز نه تنها سفید بود بلکه رئیس جمهوری بر سر کار بود که نیاز به استیضاح نداشت !
ناشناس
|
France
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
0
0
حالا چرا اینهمه ترس که باعث قول سدید وهندوانه زیر بغل گذاشتن شده است....خب اگر همه چیز خوبست ومردم برای مقابله با دشمن فقط نیاز به وحدت دارند خدارا شکر در میان قواهم که وحدت کامل است پس سوال برای چیست ؟!...
Alireza
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
0
0
در حدود سی سال است که یکشنبه های سفید بر قرار بوده ولی حاصل همان است که دیده اید ولی در این هشت سال یک یکشبه سیاه داشته ایم ولی کشور در اوج عزت و اقتدار بوده مردم با منتخب خود شاد بوده اند ولی دشمنان داخلی با حمله به سفارت انگلیی و پس از فتنه 88 تیر خلاص را بر یکر مردم فرود آوردند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار