کد خبر: 923675
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹
با اتمام خاموشی‌ها در کشور، فصل جدیدی از صادرات برق آغاز شده و در حال حاضر ایران به کشور‌های افغانستان، پاکستان و عراق برق صادر می‌کند. این در شرایطی است که اکنون عراق بیش از یک میلیارد دلار به ایران بدهی دارد. البته بر اساس اظهارات وزیر نیرو قرار شده مذاکراتی با عراقی‌ها برای تسویه بدهی صورت گیرد.
جوان آنلاین: صادرات برق به عراق در ماه‌های گذشته شایعات متعددی را ایجاد کرد؛ تا جایی که عد‌های علت خاموشی‌ها را همین مساله می‌دانستند و معتقد بودند که دولت باید صادرات به این کشور را متوقف کند. در آن زمان حقی فام - سخنگوی صنعت برق، صراحتا اعلام کرد که صحبت‌هایی که اخیرا در خصوص توقف صادرات برق به عراق از سوی ایران مطرح می‌شود، اساسا پایه و اساس درستی ندارد و علت اصلی این مساله تنها نیاز کشور در زمان پیک (اوج مصرف) است، چون در زمان پیک به دلیل افزایش مصرف داخل، برنامه‌ریزی برای صادرات صورت نمی‌گیرد.

رضا اردکانیان - وزیر نیرو، نیز پیش از این در مورد توقف صادرات برق به عراق گفته بود که طبق توافقنامه، در شرایط ضروری، اولویت با تامین نیاز‌های داخل کشور است.

اکنون که زمان پیک سپری شده است، بار دیگر استارت صادرات برق از ایران زده شد و علی رغم بدهی‌های عراق، باز هم ایران به این کشور برق صادر میکند.

وزیر نیرو در این باره گفته که میزان مطالبات ایران از عراق به رقم قابل ملاحظه‌ای رسیده است و در حال حاضر عراقی‌ها شروع به بازپرداخت بدهیهایشان کرده و امیدواریم وزارت برق عراق هر چه زودتر برابر تعهد نسبت به پرداخت بدهی‌های خود سرعت داشته باشند، چون از جمله مواردی است که به توسعه ارتباطات منجر می‌شود.

وی ادامه داد: در این خصوص از وزیر جدید انرژی عراق در آغاز فعالیت دعوت کردیم که به ایران بیاید و مذاکرات ادامه پیدا کند.

در حال حاضر ایران به کشور‌های افغانستان، پاکستان و عراق برق صادر میکند و از ترکمنستان و ارمنستان در مواقع لزوم برق را وارد می‌کند. علاوه بر این تمهیداتی برای مذاکره با کشور‌های ترکیه و آذربایجان برای صادرات برق در حال انجام است.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار