کد خبر: 923663
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵
رییس دانشگاه اصفهان:
در سال گذشته 4 هزار دانش آموخته در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه اصفهان فارغ‌التحصیل شدند،‌ و امسال گرامیداشت هفتادمین سالگرد تأسیس دانشگاه اصفهان را خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، هوشنگ طالبی در نشست خبری با خبرنگاران ضمن بیان دستاوردهای آموزش عالی بعد از انقلاب، اظهار کرد: افزایش مراکزآموزش عالی، تامین اساتید این موسسات، افزایش تعداد دانشجو همراه با کیفیت بخشی با راه اندازی تحصیلات تکمیلی بخشی از دستاوردهای آموزش عالی است. دانشگاه اصفهان نیز 40 سال از عمر 70 ساله اش بعد از انقلاب بوده است و این دانشگاه در مقام افتخار و بالندگی کشورنقش آفرین بوده است.

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: نامه ای به امضای روسای 13 دانشگاه سطح یک کشور رسیده است که فعالیت های دانشگاهی جزو کالاهای اساسی تلقی و ارز دولتی به آن تخصیص پیدا می کند و اگر قرار است ارز دولتی وجود نداشته باشد حداقل ریال آن را به ما بدهند. زیرا اگر بخواهیم اقدامی برای خرید تجهیزات، اعزام دانشجو و استاد داشته باشیم، 36 میلیارد تومان کمبود پیدا می کنیم.

وی اظهار داشت: ارتقای سطح علمی کشور، افزایش دانشجویان و اعضای هیأت علمی و نیز توسعه کمی و کیفی مراکز علمی پس از انقلاب اسلامی در سطح کشور و دانشگاه اصفهان مشهود است.

وی با بیان این که در سالی که گذشت 4 هزار دانش آموخته در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه اصفهان فارغ‌التحصیل شدند،‌ افزود: امسال گرامیداشت هفتادمین سالگرد تأسیس دانشگاه اصفهان را خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه اصفهان ادامه داد: مجوز تأسیس بنیاد حامیان دانشگاه اصفهان از وزارت علوم گرفته شده که با هدف ساماندهی کمک‌های مردمی و خیرین فعال می‌شود، این بنیاد پیش از این در دانشگاه تهران، صنعتی شریف و فردوسی مشهد شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: سال گذشته مورد رجوع رتبه‌های برتر کنکور و المپیادها بوده‌ایم که علاوه بر هدایایی در بدو ورود، توانستیم کمک هزینه نقدی متناسب با رتبه و رشته به این نخبگان اهدا کنیم.

طالبی با اشاره به فعالیت‌های جانبی برای ارتقای وضعیت آموزشی دانشگاه،‌ اضافه کرد: همچنین مرکز توسعه عملکرد آموزشی که متولی دوره‌های ضمن خدمت به اعضای هیأت علمی برای بالا بردن مهارت‌های تدریس است، ایجاد شد.

وی خاطرنشان کرد: ارزیابی درونی از گروه‌های آموزشی،‌ نوشتن سرفصل‌هایی که ایجاد خلاقیت کند و کاربردی‌تر شود و جذب اعضای هیأت علمی با توجه به برنامه راهبردی پنج ساله، از دیگر اقدامات صورت گرفته در یک سال اخیر است.

رئیس دانشگاه اصفهان با بیان این که در بحث‌های پژوهشی علاوه بر افزایش کمی مقالات،‌در بحث کیفی مقالاتی را در برترین مجلات دنیا داشتیم، ‌گفت: 5 نفر از اساتید ایرانی و غیرایرانی را با عنوان «استاد وابسته» جذب کردیم.

وی ابراز داشت: به لحاظ تعداد مقالات علوم انسانی در داخل کشور رتبه سوم را پس از دانشگاه‌های تهران و علامه طباطبایی کسب کرده‌ایم،‌ سال گذشته با هدف شناساند نخبگان علوم انسانی به سایر کشورها، مقالات پژوهشی‌مان را به صورت بین‌المللی منتشر کردیم.

طالبی یادآور شد: خرید تجهیزات جدید آزمایشگاهی با حمایت از معاونت علمی ریاست جمهوری سال گذشته صورت گرفت که به موقع انجام شد، اگر آن تجهیزات خریداری نشده بود در شرایط فعلی با توجه به بازگشت تحریم‌ها امکان خرید آن‌ها نبود.

وی یادآور شد: یکی از راه‌های جبران کمبود تجهیزات آزمایشگاهی، اعزام دانشجویان در دوره‌های کوتاه مدت به خارج از کشور برای استفاده از آزمایشگاه‌های خارجی است که همزمان به استفاده از دانش دانشمندان کشورهای مختلف هم می‌انجامد.

رئیس دانشگاه اصفهان این دانشگاه را در بین یک هزار دانشگاه برتر دنیا اعلام کرد و ابراز داشت: افزایش پذیرش دانشجوی خارجی در دستور کار بوده و سال گذشته شاهد افزایش دانشجوی خارجی بودیم و بنا داریم طی 5 سال آینده جزء 5 دانشگاه تراز بین‌المللی در سطح کشور باشیم.

طالبی تاکید کرد: وظیفه داریم کشور را در مرز دانش نگه داریم تا علم روز دنیا عقب نیفتیم، این ادعا را داریم که در مرز دانش حرکت می‌کنیم اما حلقه مفقوده، تبدیل دانش به فناوری است؛‌نکته دیگر این که در مسائل مختلف متاسفانه از ایده و نظرات اساتید دانشگاه استفاده نمی‌شود.

وی با اشاره به نوسان اخیر بازار تصریح کرد: اخیراً تعدادی از اقتصاددان‌ها نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور تنظیم و ارسال کردند که نشان می‌دهد این ارتباط وجود ندارد و اساتید مجبور هستند با نامه حرف خود را منتقل کنند.

رئیس دانشگاه اصفهان با بیان این که سال 96 نسبت به سال قبل از آن 30 درصد مصرف انرژی کاهش پیدا کرد، گفت: کمیته‌ای در دانشگاه با عنوان اقتصاد مقاومتی تشکیل شده تا دانشگاه را نسبت به نوسانات بودجه‌ای و ارزی مقاوم کند.

طالبی در خصوص حضور دانشجویان در برنامه‌های سیاسی عنوان کرد: یکی از زمینه‌هایی که در دانشگاه فراهم می‌کنیم بستر برنامه‌های سیاسی است؛ فعالیت‌های سیاسی در دانشگاه وجود داشته و 4 تشکل دانشجویی فعالیت دارند، ‌سال گذشته تقریباً به همه برنامه‌های مورد درخواست دانشجویان مجوز داده شد.

رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به تأثیر تغییر نرخ ارز بر وضعیت دانشگاه توضیح داد: علم را نیاز و کالای اساسی می‌دانیم،‌ تجهیزات آزمایشگاهی از مقدمات اولیه برای فعالیت‌های علمی است، طی نامه‌ای از دولت خواستیم این موارد هم کالای اساسی تلقی شده و به آن‌ها ارز 4200 تومانی تعلق بگیرد و یا مابه‌التفاوت ارز آزاد به دانشگاه پرداخت شود.

طالبی تصریح کرد: دانشگاه اصفهان به دلیل نوسان ارز با کمبود 36 میلیارد تومان بودجه مواجه است، در صورتی که این مابه‌التفاوت بین ارز دولتی و آزاد به دانشگاه پرداخت نشود به مشکل جدی بر می‌خوریم.

وی با اشاره به ارتباط دانشگاه اصفهان با صنعت اظهار داشت: سال گذشت با فولاد کار مشترکی را آغاز کرده‌ایم و دو طرف منتفع شوند، حتی از ساعت تدریس اساتید کم کرده‌ایم تا در شرکت فولاد حضور پیدا کنند.

وی اضافه کرد: 131 نفر را وزارت علوم احصا کرده که از مسیرهای قانونی وارد این پژوهشگاه شده‌اند، مابقی دانشجویان از طرق غیرقانونی جذب شدند؛‌ دانشجویانی که قانونی وارد شدند دانشگاه یا فارغ‌التحصیل شده‌اند و یا از سوی وزارت علوم تعیین تکلیف شده‌اند.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر