کد خبر: 923645
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۷
مسکو آژیر‌های خطر را به‌صدا در آورد
روسیه از توطئه جدید غرب در سوریه احساس خطر می‌کند. مقامات روسی با اعلام اینکه حمله شیمیایی جعلی قریب‌الوقوع است،
روسیه از توطئه جدید غرب در سوریه احساس خطر می‌کند. مقامات روسی با اعلام اینکه حمله شیمیایی جعلی قریب‌الوقوع است، تحرکات نظامی خود را در سواحل مدیترانه به صورت قابل‌توجهی افزایش داده‌اند.
به گزارش «جوان»، ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز یک شنبه به خبرنگاران گفت: یک گروه از شبه‌نظامیان که تحت آموزش گروه موسوم به «زیتون» قرار گرفتند، ظرف دو روز آینده قصد دارند یک عملیات نجات قربانیان حمله با تسلیحات شیمیایی در ادلب به راه بیندازند. گروه زیتون یک شرکت امریکایی است که در حوزه امنیتی و نظامی خدمات می‌دهد و گفته می‌شود ارتباط نزدیکی با شرکت بدنام امریکایی به نام بلک‌واتر دارد. این مقام روسی درباره احتمال نزدیک بودن حمله جعلی گفت: «تجهیزات جنگی به همراه مواد سمی احتمالاً ظرف دو روز آینده در منطقه کفرزیتا در شش کیلومتری جنوب هبیت استفاده می‌شود. پس از انجام حملات شیمیایی در سوریه، افرادی در پوشش کلاه سفید‌ها در بخشی از طرح ضبط فیلم‌های ویدئویی برای رسانه‌های انگلیسی زبان و در خاورمیانه مشارکت می‌کنند.» کلاه سفید‌ها نیز یک گروه به اصطلاح مدنی است که از طرف انگلیس در سوریه شکل گرفت و نقش مهمی در تبلیغات روانی و رسانه‌ای علیه دمشق دارد. وینسا بیلی، خبرنگار سرشناس انگلیسی در تحقیقات میدانی اسناد و شواهد زیادی از همکاری کلاه‌سفید‌ها با گروه‌های تروریستی از جمله القاعده و نقش لندن در شکل‌گیری این گروه ظاهراً مدنی تهیه کرده است. حملاتی که امریکا اخیراً به بهانه استفاده از گاز شیمیایی در دوما و خان شیخون انجام داد، تماماً بر اساس شواهد و مدارکی شکل گرفت که توسط کلاه سفید‌ها تهیه شده بود. طی چند روز گذشته روس‌ها شدیداً نسبت به توطئه جدید شیمیایی هشدار داده‌اند. این مواضع روسیه پس از آن تشدید شد که جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور امریکا در یک مصاحبه اعلام کرد اگر حمله شیمیایی دیگر در سوریه صورت بگیرد امریکا قویاً واکنش نشان خواهد. این موضع مقامات امریکایی از سوی ناظران به مثابه چراغ سبز به القاعده در ادلب دیده شد. پس از این مواضع مقامات روسی شنبه نسبت به احتمال حمله شیمیایی دیگر ابراز نگرانی کردند. نگرانی روس‌ها در مواضع روز یک شنبه وزارت دفاع و همچنین تحرکات نظامی ناوگان دریایی روسیه در سواحل مدیترانه مشهود بود. برخی منابع گزارش دادند، چهار ناوجنگی روسیه به سواحل مدیترانه رسیده‌اند. منابع سوری هم به المصدرنیوز گفته‌اند که ۱۷ کشتی جنگی به کشتی‌های روسی در مدیترانه اضافه شده‌اند. حتی بعضی منابع آگاه از ارسال زیردریایی مجهز به سلاح هسته‌ای روسیه به دریای مدیترانه خبر دادند. هرچند به نظر می‌رسد این باور در مقامات روسی شکل گرفته که امریکا از هر بهانه‌ای برای حمله به نیرو‌های دولتی سوریه استفاده خواهد کرد و فرق نمی‌کند اسد مقصر است یا نه. «الکساندر شرین» نایب رئیس کمیته امور دفاعی دومای دولتی روسیه تأکید کرد: «هیچ فرق نمی‌کند سلاح شیمیایی در کار باشد یا نباشد. بشار اسد رفتار بدی از خود نشان دهد یا نه. در هر صورت امریکا در صورت تمایل بهانه لازم را برای حمله به نیرو‌های دولتی سوریه به دست خواهد آورد تا به اعتبار روسیه لطمه بزند.» بحث استفاده از سلاح شیمیایی که در طول هفت سال گذشته همواره از سوی غرب مطرح شده بار دیگر در حالی مطرح می‌شود که ارتش سوریه و متحدانشان برای آزادسازی استان ادلب آماده می‌کنند. این استان حدود سه سال قبل به کنترل تروریست‌های وهابی به رهبری جبهه النصره درآمد. جبهه النصره شاخه سوری القاعده شناخته می‌شود هرچند محمد جولانی رهبر این گروه مدعی شده هیچ وابستگی به القاعده ندارد.
با جدی شدن آمادگی دولت سوریه برای بازپس‌گیری ادلب، موضوع این استان به یک موضوع مهم و محور اصلی برخی نشست‌ها در سطح بین‌المللی تبدیل شده است. امریکا، فرانسه و انگلیس اخیراً بیانیه‌ای صادر کرده و در آن نسبت به امکان استفاده از سلاح شیمیایی در جریان جنگ ادلب هشدار دادند. ادلب آخرین مقر شورشیان محسوب می‌شود و کنترل ارتش سوریه بر این استان آینده این کشور و روند حل و فصل بحران را تغییر می‌دهد، چراکه بیشتر افراد مسلحی که از مناطق دیگر براساس توافق با ارتش سوریه خارج می‌شدند به این استان منتقل شده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار