کد خبر: 923635
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۴
زهرا چیذری
علت بستری بیمار هر چه که باشد، وقتی مدت زمان بستری از حدی طولانی‌تر می‌شود، عارضه‌ای تازه در کمین بیماران است؛ سوء‌تغذیه!
سوء‌تغذیه بیماران بستری در بیمارستان و به خصوص بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه عارضه‌ای شایع است که خیلی وقت‌ها در کمین بیماران نشسته و درمان آنان را دچار اختلال می‌کند؛ چراکه حضور مشاور تغذیه در بیمارستان‌ها چندان جدی گرفته نمی‌شود.
هر چند آمار دقیقی از میزان سوء‌تغذیه بیماران در کشور در دست نیست، اما پیش از این عبدالرضا نوروزی، مدیرگروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره میزان شیوع سوء‌تغذیه در بیمارستان‌های زیر مجموعه‌اش گفته بود: شیوع سوءتغذیه در بیماران بستری در مشهد حدود ۳۸ درصد است و از هر ۱۰ نفر بیمار بستری، چهار نفر سوءتغذیه دارند. این عدد در بخش مراقبت‌های ویژه بالای ۶۰ درصد است، یعنی ۶۲ درصد بیمارانی که در بخش مراقبت‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری می‌شوند، سوءتغذیه دارند. به گفته نوروزی وقتی به سوءتغذیه بیماران توجه نشود، احتمال عفونت‌های بیمارستانی در این‌ها افزایش می‌یابد، مشکلات قلبی و کلیوی را به‌وجود می‌آورند و در نهایت منجر به این می‌شود که طول مدت بیشتری را در بیمارستان‌ها بستری شوند.
پریسا ترابی، مسئول تغذیه برنامه تحول سلامت و تغذیه بالینی دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، اما در خصوص تهیه غذای مناسب بیماران در بیمارستان‌ها برای پیشگیری از سوء‌تغذیه بیماران اینگونه توضیح می‌دهد: در این زمینه دستورالعمل‌ها و فرم‌های ارزیابی و پیگیری تغذیه بیماران بستری به تفکیک بزرگسالان، کودکان و پروتکل‌های درمان و مشاوره تغذیه بیماران بستری تدوین شده است و بیمارستان‌ها سالانه با استفاده از استاندارد‌های ارائه خدمات غذایی و مشاوره تغذیه‌ای برای بیماران بستری، مورد اعتبارسنجی و ارزیابی قرار می‌گیرند.
وی معتقد است در این زمینه بیمارستان‌ها باید نیروی انسانی تغذیه را به تعداد لازم و کافی تأمین کنند و با تأمین نیرو‌های متخصص، پرستاران و پزشکان نیز موظفند تا بیماران را به جهت مشاوره برای تنظیم رژیم غذایی مناسب به آن‌ها ارجاع دهند. همچنین معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باید در این زمینه نظارت‌های منظم و مستمری روی بیمارستان‌های تابعه داشته باشند.
ترابی در عین حال تأکید می‌کند: در برخی از موارد ممکن است که بیمارستان‌ها به دلایل مختلف از جمله کمبود امکانات، فقدان مشاور تغذیه به تعداد کافی، عدم همکاری مناسب پیمانکاران تهیه غذا و عدم ارجاع بیماران به مشاورین تغذیه توسط پرسنل درمانی در ارائه این خدمات دچار نقصان باشند که سعی دانشگاه‌ها تأمین منابع از جمله نیروی انسانی برای این بیمارستان‌ها تا رسیدن به استاندارد و حد قابل قبول برای ارائه خدمات و رضایت بیماران است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار