کد خبر: 923615
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۳
کمک ۳۰ میلیون دلاری آدلسون در مجلس نمایندگان، یک سوم کل کمک‌های صورت گرفته به صندوق مالی ریاست کنگره و بزرگترین کمک مالی یک نفر به کنگره به شمار می‌رود.

جوان آنلاین: پایگاه آمریکایی «لوبلاگ» در گزارشی با عنوان «شلدون آدلسون جمهوری خواهان آمریکایی را اسیر کرده است؟» به قلم «الی کلیفتون»، وابستگی جمهوری‌خواهان آمریکایی را به این سرمایه‌دار بزرگ یهودی مورد بررسی قرار داده است. متن کامل این گزارش به شرح ذیل است:

میلیاردر معروف، شلدون آدلسون، به عنوان یکی از بزرگترین حامیان مالی دونالد ترامپ در جریان انتخابات ریاست جمهوری، به تازگی با اعطای کمکی ۲۵ میلیون دلاری در انتخابات میان دوره‌ای مجلس سنا به حزب جمهوری خواه، جایگاه خود را به عنوان بزرگترین حامی مالی این حزب تثبیت کرده است.

آدلسون اولویت‌های سیاست خارجی خود را خیلی واضح و شفاف در مورد حمایت از جناح دست راستی اسرائیل، حزب لیکود و بنیامین نتانیاهو و پیگیری یک رویکرد به شدت نظامی‌گرا در سیاست خارجی آمریکا نسبت به ایران برای کنگره و کاخ سفید ترامپ فهرست بندی کرده است.

پیش از این شلدون آدلسون در کنار همسرش «مریم آدلسون» کمکی ۳۰ میلیون دلاری را برای حفظ اکثریت جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان و سنا دنبال کرده بودند و در حال حاضر نیز تلاش آن ها باعث شده تا کمک‌های جمعی از سرمایه گذاران و صاحبان کازینوها به جمهوری خواهان در جریان انتخابات میان دوره‌ای کنگره در سال ۲۰۱۸ به بیش از ۵۵ میلیون دلار برسد.

در این ارتباطات سایت «پولیتیکو» با توجه به محاسبات خود می‌گوید: ۲۵»میلیون دلاری که آدلسون به جمهوری خواهان کمک کرد، تقریبا تمام بودجه دریافتی صندوق مالی ریاست سنا است که آخر ماه میلادی گذشته به میزان ۲۶ میلیون دلار بدست آورده بود و در حالی که میزان افزایش بودجه امسال این صندوق بطور کلی ۴۴ میلیون دلار بوده، کمک مالی آدلسون بیش از نیمی از این افزایش بودجه است. از طرف دیگر کل کمک مالی جذب شده از سوی کمپین‌های انتخاباتی تا ۳۱ جولای، ۴۵ میلیون دلار بوده است.»

همچنین کمک تقریبا ۳۰ میلیون دلاری آدلسون در مجلس نمایندگان، یک سوم کل کمک‌های صورت گرفته به صندوق مالی ریاست کنگره و بزرگترین کمک مالی یک نفر به کنگره به شمار می‌رود. شرکت‌های دیگری از جمله شرکت نفتی «شورون» (Chevron ) با ۱.۹ میلیون دلار و چند شرکت دیگر اکثریت کمک‌های مالی هفت گانه به کنگره را تشکیل می‌دهند.

پس از آدلسون، فرد دیگری با نام «تیموتی ملون»، رئیس و مالک اکثریت سهام شرکت «پان ام سیتمز» به عنوان شرکت تازه تاسیس در حوزه حمل و نقل در نیوهمشایر با ۱۰ میلیون دلار کمک مالی، دومین حامی مالی شخصی به کنگره به شمار می‌رود. فرد دیگری با نام «هج» به عنوان بنیانگذار شرکت «کن گریفین» با ۱.۵ میلیون دلار کمک مالی در جایگاه بعدی بزرگترین حامیان کمک‌های فردی به کنگره به شمار می‌روند.

این که چرا آدلسون و برخی دیگر از ثروتمندان مانند او بصورت فعالانه‌ای سیاسی هستند و یا این که چرا جمهوری‌خواهان به کمک‌های مالی او وابسته هستند، روشن و مشخص است.

«نیوت گینگریچ»، از نامزدان شکست خورده انتخاباتی در سال ۲۰۱۲ که از آدلسون کمک مالی دریافت کرد، «اسرائیل» را ارزش محوری آدلسون می‌داند.

دونالد ترامپ، قبل از پیروزی نهایی در انتخابات داخلی حزب جمهور خواه و دریافت کمک ۳۵ میلیون دلاری از آدلسون و همسرش، آدلسون را به عنوان کسی توصیف می‌کرد که از طریق کمک‌های مالی می‌خواهد سناتور فلوریدا را به یک دست نشانده کامل تبدیل کند.

حتی پس از ورود ترامپ به کاخ سفید، «استیو بنن»، از مشاوران سابق رئیس جمهور آمریکا به صراحت اعلام کرد که پیش تر و در دوران رقابت‌های انتخاباتی در مورد برنامه‌ها و اهداف سیاست خارجی مورد نظر آدلسون گفتگوهایی صورت گرفته است. در این ارتباط مایلک ولف، نویسنده کتاب آتش و خشم در کتاب خود گفته است که:

«بنن که خودش با دستور ترامپ از کار در کاخ سفید برکنار شد می‌گفت: همان روزهای نخست، سفارت امریکا را به بیت القدس منتقل می‌کنیم،‌ با وجود شلدون آدلسون، به عنوان حامی دست راستی‌های اسرائیل، همه چیز برای نتانیاهو در دسترس خواهد بود...ما با آن‌ها معامله می‌کنیم و کرانه باختری را به اردن و نوار غزه را به مصر می‌دهیم.. ما همه تلاش مان را برای این معامله انجام خواهیم داد...»

گزارش‌های متعددی از فشارهای ادلسون به دولت ترامپ و از طریق کمپین‌های انتخاباتی میان دوره‌ای وجود دارد. گفته شده وعده انتقال سفارت از تل آویو به بیت المقدس از جمله خواسته‌های او بوده و همچنین کنار زدن «مک مستر» و جایگزینی او با «جان بولتون» تحت فشار آدلسون صورت گرفته است. جان بولتون هم روابط نزدیکی با آدلسون دارد و هم هدف این سرمایه‌گذار را در ارتباط با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام عملی کرد.

از سوی دیگر خروج ترامپ از برجام تنش و تقابل آمریکا با ایران را دوچندان کرد و همین مسئله نیز باعث شد تا «مایک پمپئو» به عنوان وزیرخارجه برنامه تغییر رژیم تهران را بصورت غیررسمی مورد پذیرش قرار دهد و ترامپ نیز در توئیتی تهدید آمیز علیه رئیس جمهور ایران اعلام کرد: «دیگر هرگز آمریکا را تهدید نکن، در غیر اینصورت پیامدهایی را خواهید دید که کمتر کسی در طول تاریخ دیده است. ما دیگر آن کشوری نیستیم که سخنان ناخوشایندی که بوی مرگ و خشونت می‌دهد را تحمل کنیم. مراقب باش!»

در عین حال قابل توجه است بدانیم این سخنان از دفتر بیضی کاخ سفید در حالی منتشر شده است که پیشتر ادلسون به عنوان بزرگترین حامی مالی ترامپ پیشنهاد بمباران هسته‌ای ایران را به عنوان روشی در پیشبرد مذاکره مطرح کرده بود.

البته هیچ نشانه‌ای در دست نیست که ترامپ واقعا بدنبال عملی کردن توئیت خودش باشد، اما او مطمئن هست که بزرگترین حامی مالی‌اش مخالفتی با این گونه تصمیمات او ندارد. از طرف دیگر جمهوری‌خوهان سنا و مجلس نمایندگان نیز به هیچ عنوان بدنبال نشان دادن ژست مخالفت با ترامپ در مورد رویکرد تهاجمی او در برابر ایران نمی‌باشند، چون آن‌ها به خوبی می‌دانند در صورت اعلام چنین مخالفتی منبع مالی‌شان به خطر خواهد افتاد.

در واقع کمک مالی اخیر آدلسون و همسر اسرائیلی او باعث شده تا موقعیت آنان به عنوان بزرگترین حامیان مالی جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۱۸ مستحکم و تثبیت شود.

در عین حال گزارش‌ها کمتر به انگیزه‌های آدلسون در اهداف مورد نظرش درباره سیاست خارجی آمریکا می‌پردازند و در مقابل بیشتر این گزارش‌ها از برنامه‌های نمایندگان جمهوری‌خواه درباره اصلاح برنامه‌های مالیاتی حکایت دارد که می‌تواند به بیشتر شدن سرمایه و میراث خاندان آدلسون منجر شود. در عین حال اگرچه این اقدامات جمهوری خواهان هدیه ارزشمندی برای آدلسون به حساب می‌آید اما نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که دغدغه و نگرانی اصلی آدلسون سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه است و او هیچ گاه این موضوع را پنهان نکرده است. در مقابل این سرمایه‌دار بزرگ آمریکایی کمتر در مورد برنامه‌های اصلاح مالیاتی دیدگاه و نظری عمومی را مطرح کرده است.

«آدام انتاس»، نویسنده نیویرکر می‌گوید: «هیچ جمهوری‌خواهی نمی‌تواند ادلسون را نادیده بگیرد. او اوباما را دشمن اسرائیل می‌دانست و در انتخابات سال ۲۰۱۲ با کمک همسرش۹۳ میلیون دلار به گروه‌های جمهوری‌خواه کمک مالی کرد. مقامات رسمی در اسرائیل و آمریکا به نقل از رهبران یهودی آمریکا گفته‌اند که ادلسون از آن‌ها خواسته بود تا به هر میزان که می‌خواهند هزینه کنند و هر کاری را برای جلوگیری از توافق صلح اوباما انجام دهند.»

در واقع مشخص است که آدلسون هیچ گاه هزینه‌های خود را برای آن چه که می‌خواهد متوقف نکرده است و با توجه به سابقه دوران اوباما، برای این سرمایه دار یهودی، صرف هزینه برای حفظ جمهوری خواهان ارزشش را دارد. کیف پول آدلسون به هر میزان که بخواهد می‌تواند جمهوری‌خواهان حرف شنو و مطیع را از کاخ سفید و کنگره آمریکا با خود همراه کند.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار