کد خبر: 923471
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱
آمریکا، انگلیس و فرانسه آماده حمله به سوریه می‌شوند. این بار هم بهانه سه کشور برای عملیات در سوریه، ادعای استفاده از سلاح شیمیایی در عملیاتی است که قرار است طی چند روز آینده در شمال غرب سوریه یعنی استان ادلب آغاز شود

جوان آنلاین: آمریکا، انگلیس و فرانسه آماده حمله به سوریه می‌شوند. این بار هم بهانه سه کشور برای عملیات در سوریه، ادعای استفاده از سلاح شیمیایی در عملیاتی است که قرار است طی چند روز آینده در شمال غرب سوریه یعنی استان ادلب آغاز شود. ارتش سوریه از چند هفته قبل و پس از آزادسازی درعا، از آغاز عملیات گسترده خود در استان ادلب در شهریور خبر داده بود و بر همین اساس نیز مانع انتقال تروریست‌ها از درعا به این استان شده بود. استان ادلب در شمال غرب سوریه آخرین منطقه از مناطق چهارگانه کاهش تنش است که هنوز تحت کنترل نیروهای دولتی سوریه قرار نگرفته است. حالا و در آستانه این عملیات بزرگ، آمریکا، انگلیس و فرانسه برای حمایت از تروریست‌ها، مدعی احتمال استفاده از سلاح شیمیایی در این نبرد شده‌اند. پنجشنبه این موضوع را جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در دیدار با نیکولای پاتروشف همتای روس خود بیان کرده است. خبرگزاری «بلومبرگ» روز گذشته به نقل از منابع آگاه خود گزارش داد که ایالات متحده به روسیه هشدار داده است که اگر بشار اسد و دولتش از تسلیحات شیمیایی در سوریه استفاده کنند، مجددا آماده است به این کشور حمله کند.

این خبرگزاری مدعی شد واشنگتن اطلاعاتی در اختیار دارد مبنی‌بر اینکه بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه احتمالا همزمان با تلاش برای کنترل مجدد بر یکی از آخرین مناطق تحت کنترل شورشیان این کشور از تسلیحات شیمیایی استفاده می‌کند. حین این مذاکرات، بولتون به همتای روس خود گفت که ایالات متحده آمریکا پاسخ نظامی بسیار قاطع‌تری نسبت به آنچه در گذشته داشت، در نظر خواهد گرفت. پس از دیدار و گفت‌وگوهای مشاوران امنیت ملی روسای‌جمهور آمریکا و روسیه بود که وزارت دفاع روسیه خبر از آمادگی آمریکا، انگلیس و فرانسه برای حمله به سوریه با ادعای احتمال استفاده از سلاح شیمیایی حکومت بشار داد. آن‌گونه که ژنرال ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفته است در این سناریو، انگلیس اصلی‌ترین وظیفه را برعهده دارد. شرکت خدمات نظامی اولایو انگلیس به تعدادی از عناصر مسلح و تروریست وابسته به گروه تحریرالشام، آموزش‌هایی در زمینه کار با مواد سمی داده است و این عناصر برای اجرای نقشه خود وارد استان ادلب سوریه شده‌اند. سخنگوی وزارت دفاع روسیه همچنین تاکید کرد که عناصر مسلح و تروریست مستقر در استان ادلب سوریه خود را برای صحنه‌سازی وقوع یک حمله شیمیایی علیه غیرنظامیان از سوی نیروهای دولتی آماده می‌کنند.

به گفته ژنرال ایگور کوناشنکوف، «به‌منظور انجام حمله ادعایی شیمیایی در شهر جسرالشغور در استان ادلب، شبه‌نظامیان تحریرالشام 8 تانکر حاوی کلرین را به روستایی در چند کیلومتری جسرالشغور ارسال کرده‌اند.» وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که ناوشکن آمریکایی سالیوان وارد خلیج فارس شده، همچنین بمب‌افکن بی-1بی ارتش آمریکا در پایگاه هوایی العدید قطر مستقر شده‌ که هدف از این تحرکات حمله به سوریه است. از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا، این کشور دو بار به سوریه حمله کرده است. بهانه هر دو عملیات در سوریه، استفاده از سلاح شیمیایی بود. بامداد 25 فروردین سال جاری آمریکا، انگلیس و فرانسه دست به اقدام نظامی علیه سوریه زدند. در این حمله این سه کشور بیش از یکصد موشک به مناطقی در سوریه شلیک کردند که به گفته وزارت دفاع روسیه، حدود 70 درصد آنها توسط سامانه‌های پدافندی سوریه رهگیری و منهدم شد. بهانه حمله فروردین به سوریه که بدون هرگونه مجوز از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد صورت گرفت حمله شیمیایی به منطقه دوما بود. دولت سوریه تاکید کرد که این حمله نیز عملیات فریبکارانه برای تحریک به اقدام نظامی علیه سوریه بوده است. یک سال قبل از آن نیز در هفتم آوریل ۲۰۱۷ (16 فروردین 96) دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا دستور حمله به پایگاه هوایی الشعیرات را صادر کرد. این حمله به بهانه حمله شیمیایی ادعایی به خان‌شیخون صورت گرفت. در آن زمان ناوجنگی آمریکا از دریای مدیترانه 59 موشک «تام‌هاوک» به این پایگاه شلیک کرد.

  غرب به دنبال جاه‌طلبی ژئوپلیتیک است

روسیه معتقد است که ادعاهای آمریکا درباره استفاده سوریه از سلاح شیمیایی، پروژه مشترک گروه بزرگی از کشورهای غربی و خاورمیانه برای دستیابی به منافع‌شان و جاه‌طلبی‌های ژئوپلیتیک است. در بیانیه‌ای که وزارت امور خارجه روسیه به‌تازگی منتشر کرده، آمده است: «گروه بزرگی از کشورهای غربی و خاورمیانه به‌منظور دستیابی به منافع‌شان و مشوش کردن چهره رئیس‌جمهوری سوریه از هیچ‌گونه تحرکات ضد انسانی از جمله حمله شیمیایی در این کشور اجتناب نمی‌کنند.» وزارت خارجه روسیه تاکید کرد: «تمامی آنچه در مورد پرونده شیمیایی سوریه توسط کشورهای غربی مطرح می‌شود مرتبط با جاه‌طلبی ژئوپلیتیک آنها در خاورمیانه است. به همین ترتیب، شاهد تلاش‌های مداومی از سوی آنها هستیم که با دادن اختیاراتی به سازمان منع تسلیحات شیمیایی که صرفا یک سازمان فنی است، به دنبال تبدیل آن به یک ابزار اعمال فشار سیاسی هستند که به آن اجازه می‌دهند مسئولان استفاده از این سلاح‌ها را مشخص کنند.» وزارت خارجه روسیه در این بیانیه از «دغل‌بازانی که از منافع ملت سوریه دفاع می‌کنند و همچنین حامیان فکری آنها» خواست که از بازی با موضوع تسلیحات شیمیایی به‌منظور اعمال فشار بر دمشق و هم‌پیمانانش دست بردارند.

   مذاکرات ترک‌ها و روس‌ها در کرملین

عملیات آزادسازی استان ادلب، یکی از موضوعات مورد اختلاف بین ایران و روسیه با ترکیه است. این سه کشور بر اساس نشست آستانه کشورهای تضمین‌کننده آتش‌بس در سوریه هستند. بر همین اساس هم هیاتی متشکل از وزرای امور خارجه و دفاع و برخی مقامات امنیتی ترکیه به مسکو سفر کردند تا با مقامات روسی در این باره رایزنی و گفت‌وگو کنند. این مقامات ترک پس از دیدار با همتایان خود، با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز دیدار و گفت‌وگو کردند. ترکیه که چند ماهی است درگیر بحران و جنگ اقتصادی با آمریکا شده است، با این ادعا که این عملیات باعث به راه افتادن سیل مهاجرت خواهد شد، با آن مخالفت می‌کند. چاووش‌اوغلو در پایان مذاکرات خود با لاوروف، در نشست خبری هشدار داد هر نوع عملیات نظامی در این منطقه که بیش از سه میلیون نفر در آنجا زندگی می‌کنند، می‌تواند باعث ایجاد سیل تازه پناهجویان و یک فاجعه انسانی شود و ممکن است مشکلاتی را برای روابط روسیه و ترکیه نیز ایجاد کند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز به همتای ترکیه خود یادآور شد که «مسلما در استان ادلب ساکنان غیرنظامی زیادی به‌سر می‌برند، در آنجا مخالفان مسلحی نیز هستند که به حل‌وفصل اوضاع علاقه‌مندند، ولی بیش از 10 هزار نیروی تروریستی گروه «جبهه النصره» نیز در این منطقه مستقرند که تلاش می‌کنند این استان را تحت کنترل خود درآورند. مسلما این مساله غیرقابل قبول است.» روسیه با هدف جلب نظر ترکیه برای عملیات در ادلب، پیشنهادی را به ترکیه داده‌اند. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در این باره گفته که در مورد استان «ادلب» واقع در شمال سوریه طرحی دارد. او در این خصوص گفت که در ارتباط با این استان، پیشنهادی را به ترکیه ارائه کرده است. سرگئی شویگو این پیشنهاد را در نشست مشترک با خلوصی آکار، همتای ترکیه‌ای خود در مسکو مطرح کرده است. با این حال جزئیات این پیشنهاد هنوز منتشر نشده است. معلوم نیست که ترکیه چه واکنشی به این پیشنهاد نشان خواهد داد با این حال عملیات آزادسازی استان ادلب حتی با عدم همراهی ترکیه و حملات آمریکا و متحدانش از دستور کار سوریه کنار گذاشته نخواهد شد.
 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار