کد خبر: 923428
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۰
آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و حماس بار دیگر در آستانه بن بست قرار گرفته تا جایی که اسرائیلی‌ها از مسیر‌های غیر رسمی حماس را تهدید می‌کنند که در صورت نپذیرفتن راه‌حل سیاسی، گزینه حمله گسترده به غزه یا اشغال آن را در دستور کار قرار خواهند داد.
آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز جمعه در بازدیدی از شهرک صهیونیست‌نشین «کیسوفیم» در نزدیکی نوار غزه، یک بار دیگر با توافق آتش بس با رژیم صهیونیستی مخالفت کرد و گفت که تنها با توجه به واقعیت‌های میدانی توافق آتش بس را انجام خواهد داد. لیبرمن گفته که تنها هدف حماس نابودی اسرائیل است و تأکید کرده است: «آن‌ها می‌دانند که تا زمان حل نشدن مسئله اسرائیلی‌های مفقود شده در نوار غزه، هیچ پیشرفت و توافقی حاصل نخواهد شد». لیبرمن می‌گوید: «آتش‌بسی که برای اسرائیل و حماس به آن باور دارم، آتش‌بسی است که پس از آزادی اسرا و مفقودان اسرائیلی حاصل می‌شود و بدون این آزادسازی، هرگز توافق آشتی حاصل نخواهد شد.» در حالی که پیش از این منابع فلسطینی و اسرائیلی از قطعی شدن توافق آتش‌بس بین دو طرف بعد از عید قربان خبر داده بودند، ظاهراً موضوع آزادی اسرا و مفقودان اسرائیلی جزو مهم‌ترین موضوعاتی است که به‌رغم حضور هیئت‌های فلسطینی در قاهره، لاینحل باقی مانده است.
«صلاح البردویل» از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) روز گذشته در توئیتی با دور از ذهن دانستن امضای توافق آتش بس پس از عید قربان، نوشت: «دورنمای روشنی از احتمال شکسته شدن محاصره غزه در روز‌های آینده وجود ندارد.»‌طلال ابوظریفه خود از اعضای جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین نیز با اشاره به تلاش طرف اسرائیلی برای گنجاندن تحویل اسرای خود در توافق آتش بس در ازای کاهش محاصره، آتش بس طولانی مدت و طرح مسائل بندرگاه و فرودگاه برای غزه می‌گوید: «گروه‌های فلسطینی این گونه ربط دادن توافقات به یکدیگر را نپذیرفته‌اند و تأکید دارند که نمی‌شود توافقات در زمینه مسائل انسانی را مترتب بر اعطای هزینه‌های سیاسی کرد، ما عناصر قدرتی داریم که از آن‌ها در مذاکرات استفاده می‌کنیم.» علاوه بر اختلافات حماس با رژیم صهیونیستی بر سر تبادل اسرا و برداشته شدن محاصره غزه، مخالفت تشکیلات خودگردان با ورود حماس به مذاکرات خارج از چارچوب‌های ملی فلسطینی، نیز مزید بر علت شده است. منابع فلسطینی اواسط هفته گذشته فاش کردند که تشکیلات خودگردان تهدید کرده که در صورت توافق آتش بس حماس با اسرائیلی‌ها مستقل از فتح، تشکیلات خودگردان کمک‌های خود را به غزه قطع خواهد کرد، خبری که دیروز نیز روزنامه الحیات آن را از قول چند منابع دیپلماتیک در تشکیلات خودگردان تأیید کرد. با این حال، ظاهراً طی روز‌های اخیر مذاکراتی بین رهبران تشکیلات خودگردان و حماس انجام و دیدگاه‌های دو طرف به همدیگر نزدیک شده است. ابوظریفه در این باره می‌گوید: «حماس به خوبی این مسئله را می‌داند که امضای توافق آتش بس یک موضوع جامع ملی است و به همین دلیل گروه‌های فلسطینی در قاهره گردهم آمده‌اند و در انتظار حضور هیئت جنبش فتح در مذاکرات پس از عید قربان هستند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار