کد خبر: 923420
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵
«جوان» از مسدود‌سازی اکانت رسانه‌های ایرانی توسط گوگل و عصبانیت کاربران گزارش می‌دهد
یک کاربر اسپانیولی‌زبان: به آن‌ها بگویید با انگشت نمی‌توانند جلوی خورشید حقیقت را بگیرند
محمدصادق عابديني
شرکت گوگل بدون اطلاع قبلی چندین اکانت متعلق به شبکه‌های ایرانی را در شبکه‌های اشتراک ویدئو و شبکه‌های اجتماعی مسدود کرد. این اقدام با واکنش منفی کاربران روبه‌رو شده است، آن‌ها CIA را مسئول این اقدام دانسته‌اند و این کار را ناشی از تعریف غرب از دموکراسی می‌دانند.

در ادامه سیاست‌های محدود کننده رسانه‌های ایرانی، این بار در اقدامی خلاف جریان آزاد اطلاعات، چندین اکانت متعلق به شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما در سایت‌های یوتیوب، فیس‌بوک و گوگل پلاس بسته شد.

حمله گوگل به حساب‌های ایرانی

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» در گزارشی از بسته شدن حدود ۵۰ صفحه کاربری مرتبط با ایران در شبکه‌های اجتماعی خبر داد. در این گزارش به بیانیه گوگل اشاره شده که در آن این شرکت امریکایی مدعی شده است: «ما صفحات کاربری مرتبط با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را که ارتباط خود را با آن پنهان کرده بود، کشف و حذف کردیم.» چندی پیش نیز فیس‌بوک اقدام به مسدود‌سازی صفحات مرتبط با ایران کرده بود. فیس‌بوک در اعلامیه‌ای از بسته شدن ۶۵۲ صفحه متعلق به ایران و روسیه خبر داده بود. در ادامه توئیتر نیز ۲۸۴ حساب کاربری متعلق به ایران را مسدود کرد. بر اساس بیانیه گوگل از ۵۸ حساب بسته شده ایرانی ۳۹ حساب متعلق به صداوسیما بوده است که در یوتیوب فعالیت داشته است. علاوه بر این شش وبلاگ و ۱۳ اکانت و گوگل پلاس از جمله دیگر اکانت‌های ایرانی بوده که گوگل فعالیت آن‌ها مسدود کرده است.

واکنش صداوسیما به اقدام شرکت امریکایی

به دنبال بسته شدن صفحات متعلق به صداوسیما، معاونت برون مرزی این سازمان، بیانیه‌ای اعتراضی منتشر کرد. در این بیانیه اعتراضی به شدت از رفتار «گوگل» انتقاد و این اقدام به «سانسور بین‌المللی» تعبیر شده است. در این بیانیه آمده است: طی روز‌های گذشته حساب‌های برخی شبکه‌های برون‌مرزی رسانه ملی در شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک، توئیتر، یوتیوب و گوگل پلاس مسدود شده است. در بیانیه منتشر شده از سوی اداره این شبکه‌های اجتماعی علت مسدود سازی، گمراه‌سازی این حساب‌ها از طریق انتشار اطلاعات نادرست درباره منشأ بارگذاری و انتشار مطالب ذکر شده است. معاونت برون مرزی صدا و سیما ضمن تقبیح و محکوم کردن این اقدام آن را مصداق بارز سانسور و جلوگیری از انتشار حقایق و دیدگاه‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی جهانی می‌داند. مسدود‌سازی رسانه‌های مستقل چه در نتیجه تصمیمی اداری توسط اداره شبکه‌های اجتماعی یادشده یا متأثر از فشار‌های بیرونی صاحبان ثروت و قدرت سیاسی و امنیتی در ایالات متحده امریکا یا متحدان آن، در هر حال یک افتضاح سیاسی و رسانه‌ای است که در عصر ارتباطات و آزادی رسانه‌ها رخ می‌دهد.

در این بیانیه تأکیده شده است: رسانه‌های مستقلی، چون پرس تی وی، هیسپان تی وی، العالم، سحر، الکوثر و... جز انتشار واقعیت‌هایی که دولت امریکا و متحدانش علاقه‌ای به انتشار آن ندارند، جرم دیگری مرتکب نشده‌اند که مستحق مسدود‌سازی و بسته شدن باشند. جرم شبکه هیسپان تی‌وی که با بیش از نیم میلیون نفر دنبال کننده در یوتیوب هویتی کاملاً آشکار و اعلام شده دارد، نه گمراه سازی بلکه افشای جنایات رژیم صهیونیستی و اربابان آن و به تصویر کشیدن جنایاتی است که علیه بشریت در فلسطین، یمن و مناطق دیگر جهان می‌شود. جرم شبکه‌ای شناخته شده مانند «العالم» که سال‌هاست در مسیر افشای توطئه‌های دشمنان ملت‌های منطقه از سوریه گرفته تا عراق و بحرین و لبنان و فلسطین و... پیشتازی می‌کند، نه اطلاعات نادرست که عریان ساختن جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و کودک‌کشی رژیم سعودی در یمن است.

بستن صفحه هیسپان تی‌وی با ۵۰۰ هزار مخاطب

مهدی صفری، مدیر وب‌سایت هیسپان تی‌وی در گفت‌وگو با «جوان» درباره اقدامات خصمانه گوگل علیه این شبکه پرطرفدار ایرانی و واکنش مخاطبان هیسپان تی‌وی به مسدود‌سازی کانال‌های یوتیوب می‌گوید: گوگل از مدت‌ها پیش محدودیت‌هایی برای وب‌سایت‌های شبکه‌های ایرانی اعمال کرده بود و این سایت‌ها امکان ثبت در گوگل برای ثبت تبلیغات یا دریافت آگهی نداشتند. وی ادامه می‌دهد: از میان صفحات و اکانت‌های بسته شده از سوی گوگل، دو کانال مهم متعلق به شبکه العالم و هیسپان تی‌وی وجود دارد که بازدید کننده زیادی داشت. صفری با اشاره به اینکه کانال یوتیوب هیسپان تی‌وی بیش از ۵۰۰ هزار بازدید کننده ثابت داشته است، می‌افزاید: این صفحه در ماه بیش از ۹۰ میلیون دقیقه بازدید کننده داشت و ویدئو‌هایی در آن بارگذاری می‌شد که در دیگر مین استریم‌ها دیده نمی‌شد. وی با بیان اینکه کانال‌های فضای مجازی شبکه هیسپان تی‌وی در میان کشور‌های اسپانیولی‌زبان طرفداران زیادی دارد، می‌گوید: ما پیش از این نیز به دلیل رویکرد ضدصهیونیستی بار‌ها با محدودیت روبه‌رو شده بودیم، اما این بار بدون اعلام قبلی و با مطرح کردن یک بهانه واهی اقدام به مسدود‌سازی یک طرفه صفحه کردند. صفری می‌افزاید: صفحات شبکه‌های ایرانی به خصوص هیسپان تی‌وی عملاً به رسانه‌های قابل اعتماد برای مخاطبان تبدیل شده بود و برای همین مقامات امریکایی درصدد بستن آن‌ها برآمدند. مدیر وب‌سایت هیسپان تی‌وی با تأکید بر اینکه این شبکه به دنبال راه‌های حقوقی برای بازگرداندن صفحات است، می‌گوید: ما از مدت‌ها پیش این اقدام را پیش‌بینی می‌کردیم و برای همین صفحات جایگزینی را در ویدئو‌های هیسپان تی‌وی مشخص کرده بودیم و اعلام شده بود که اگر ظرف ۴۸ ساعت ویدئویی در صفحه اصلی بارگذاری نشد یعنی اکانت مسدود شده و اکانت دوم فعال می‌شود.

واکنش کاربران به سانسور امریکایی

اقدام شرکت گوگل در مسدود‌سازی حساب شبکه‌های تلویزیونی بین‌المللی ایران، خشم مخاطبان این شبکه‌ها و کاربران فضای مجازی را برانگیخته است. برخی از کامنت‌های بینندگان شبکه هیسپان تی‌وی، درباره مسدود‌سازی کانال یوتیوب این شبکه، جالب توجه است. کاربری به نام گریمو نوشته است: از شرکت‌های متعلق به CIA چه انتظاری غیر از این دارید؟ کاربر دیگر نوشته است: دموکراسی امریکایی کارش سانسور است. کاربر دیگری با اشاره به سابقه اقدامات خصمانه علیه رسانه‌های ایرانی نوشته: این برای بار اول نیست که چنین اتفاقی برای این رسانه می‌افتد و این کار سیاسی است. یکی دیگر از بینندگان هیسپان تی‌وی، ردپای امریکا و رژیم صهیونیستی را در مسدود‌سازی صفحات ایرانی مورد توجه قرار داد و در کامنتش متذکر شده است: امریکا و اسرائیل تهدید‌های واقعی و ملموسی برای صلح جهانی هستند. بیننده دیگری نوشته است: به آن‌ها بگویید با یک انگشت نمی‌توانند جلوی خورشید حقیقت را بگیرند. کاربر دیگری هم نوشته است: زنده باد روزنامه‌نگاری آزاد و مستقل. یک کاربر دیگر هم نوشته: چرا این دولت‌های شیطانی همه چیز را کنترل می‌کنند و کسی را که از آن‌ها تبعیت نکند تنبیه می‌کنند؟!

در شرایطی که اکنون رسانه‌های ایرانی با استقبال خوبی در فضای مجازی روبه‌رو هستند و به تنهایی وب‌سایت هیسپان تی‌وی بیش از ۱۰ میلیون بازدیدکننده دارد، اقداماتی، چون مسدود‌سازی حساب‌های کاربری شبکه‌های برون مرزی ایران، نتیجه‌ای جز رنگ باختن شعار آزادی بیان امریکایی ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار