کد خبر: 923225
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۱
در اثر تنگ شدن عرصه براي احتكار‌كنندگان كالا
همزمان با كشف كالاهاي احتكار شده در انبارها، محتكران از راه‌هايي چون دپوي كالا در مكان‌هايي چون باغ ، ويلا، كارگاه، كارخانجات، خانه‌هاي خالي از سكنه و دوم، كانتينر تريلي در پاركينگ‌ها استفاده مي‌كنند، اين در حالي است كه صاحبان اين كالاها با هدف دستيابي به سود،‌اين‌بار روي احتكار و دپوي كالا سرمايه‌گذاري كرده‌اند كه اثر عيني آن اختلال در بازار است و از نظر قانوني و شرعي نيز با اشكال همراه است.

هادی غلامحسینی

همزمان با كشف كالاهاي احتكار شده در انبارها، محتكران از راه‌هايي چون دپوي كالا در مكان‌هايي چون باغ ، ويلا، كارگاه، كارخانجات، خانه‌هاي خالي از سكنه و دوم، كانتينر تريلي در پاركينگ‌ها استفاده مي‌كنند، اين در حالي است كه صاحبان اين كالاها با هدف دستيابي به سود،‌اين‌بار روي احتكار و دپوي كالا سرمايه‌گذاري كرده‌اند كه اثر عيني آن اختلال در بازار است و از نظر قانوني و شرعي نيز با اشكال همراه است.
به گزارش «جوان»، نگهداري كالا با هدف عرضه هنگام افزايش قيمت شايد از منظر برخي از فعالان اقتصادي مشكلي نداشته باشد،‌اما وقتي اين فعاليت در حجم وسيع صورت گيرد، عملاً نظام عرضه و تقاضا به‌هم مي‌خورد بازار با اخلال روبه‌رو مي‌شود، از اين رو متولي تنظيم بازار و ذي‌نفعان تعادل بازار و دستگاه‌هاي نظارتي حق دارند كه روي احتكار از دپوي ميليون‌ها مسكن گرفته تا كالاهاي اساسي و مورد نياز مردم حساسيت داشته باشند. اين روز‌ها ضابطان قضايي و شبه‌قضايي به كمك مردم انبارهاي دپوي كالاهاي احتكار‌شده را يكي پس از ديگري كشف مي‌كنند.‌در اثر داغ‌شدن بازار كشفيات، محتكران نيز حرفه‌اي‌تر شده‌اند و سعي مي‌كنند كالا را در مكاني دپو كنند كه به سادگي قابل‌رديابي و كشف نباشد. دپوي كالا در مكان‌هايي چون باغ، ويلا، كارگاه، كارخانه جات، خانه‌هاي خالي از سكنه و دوم، كانتينرهاي تريلي و كانكس اين روزها مد شده‌است، زيرا محتكران معتقدند كه وقتي نگهداري وجوه نقد ريسك كاهش قدرت خريد در گذر زمان را دارد و سپرده‌گذاري در بانك نيز به دليل ضعف كفايت سرمايه بانك‌ها و سود تخصيصي چنگي به دل نمي‌زند و خريد و فروش ارز و سكه و طلا نيز ريسك‌هاي پليسي و قضايي دارد، خريد و نگهداري كالا براي خود سرمايه‌گذاري است،‌چون اقتصاد ايران در وضعيت تحريم و ركود تورمي قرار دارد.
در اين ميان اين بيم وجود دارد كه در اثر نگهداري برخي از كالاهايي كه نياز به نگهداري در شرايط خاص و ويژه دارد همانند دارو و برخي از مواد خوراكي و بهداشتي در صورت عرضه اين كالاها به بازار با چالش‌هاي پزشكي و درماني روبه‌رو شويم و خداي نكرده عده‌اي از شهروندان سلامتي‌شان در اثر استفاده احتمالي از اين كالاها به خطر بيفتد،‌از اين رو بازگشت آرامش به اقتصاد با عملياتي كردن مجموعه‌اي از سياست‌هاي اصلاحي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، زيرا تورم كنترل شود توجيه اقتصادي نگهداري كالا از بين مي‌رود و كالاها ديگر اصلاً دپو نمي‌شود.
براساس اين گزارش، پاسداران ‌گمنام امام زمان(عج) سازمان اطلاعات سپاه استان سیستان‌و‌بلوچستان از طريق تماس‌هاي مردمي كه با شماره تلفن ۱۱۴ستاد خبري اطلاعات گرفته شد، ‌از وجود يك انبار مملو از كالاهاي احتكار شده شامل كاغذ و لاستيك مطلع كه با هماهنگي دستگاه قضا و حضور نمايندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره كل تعزيرات وارد عمل شدند. در بازرسي از اين انبار مقدار زيادي كاغذ و لاستيك كه با نيت احتكار و كسب سود چندين برابري دپو شده بود، كشف و انبار مذكور نيز پلمب شد. همچنين، فرمانده انتظامي استان كرمانشاه از كشف حدود 28 ميليارد ريال كالاي احتكار شده در شهرستان صحنه با تلاش مأموران انتظامي خبر داد. سردار «منوچهر امان‌اللهي» ادامه داد: در راستاي برخورد با عاملان احتكار كالاهاي اساسي و مورد نياز شهروندان، مأموران موفق شدند محل اين انبارها را شناسايي و پس از هماهنگي با مقام قضايي نسبت به بازرسي از آن اقدام كنند. امان‌اللهي خاطرنشان كرد: در بازرسي از اين دو انبار، 80 تن عسل، 15 تن شكر، 16 دستگاه تراكتور، 8 دستگاه يخچال و يك دستگاه اجاق گاز كشف شد.

انبار لوازم‌خانگي احتكار شده در نهاوند كشف شد
همچنين ‌رئيس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نهاوند گفت: انبار لوازم‌خانگي احتكار شده در نهاوند به ارزش تقريبي 300ميليون تومان در كشف شد. «بيژن ترابيان» افزود: اين انبار كه در يكي از خيابان‌هاي شهر نهاوند بود با حضور بازرسان تعزيرات، اداره صنعت، نيروي انتظامي و اتاق اصناف با دستور قضايي كشف و ضبط شد.
وي درباره اقلام كشف‌شده اظهار كرد: در اين انبار مقادير زيادي انواع لباسشويي، يخچال‌هاي دوقلو و سايد باي سايد، آبگرمكن و انواع اجاق‌گازهاي صفحه كه احتكار و اختفا شده بود، كشف شد.

كشف كالاهاي احتكار شده 30 ميلياردي در ساري
جانشين فرمانده انتظامي مازندران از كشف كالاهاي احتكار شده 30 ميليارد ريالي در شهرستان ساري و دستگيري متهم در اين ارتباط خبر داد. «حسن مفخمي شهرستاني» اظهار كرد: در راستاي مقابله با قاچاق كالا و احتكار كالاهاي مصرفي، برخورد با اخلالگران در نظام اقتصادي، در جهت توسعه و ارتقاي تعامل با اداره صنعت و معدن و تجارت در پي كسب خبري مبني بر احتكار كالا توسط فردي در سطح شهرستان ساري، موضوع در دستور كار پليس آگاهي اين فرماندهي قرار گرفت.


9 انبار احتكار كالا در زنجان كشف شد
مديركل تعزيرات حكومتي استان زنجان از كشف 9 انبار احتكار در زنجان و ارجاع پرونده آنها به تعزيرات حكومتي خبر داد و گفت: آخرين انبار مكشوفه مربوط به لوازم خانگي بود.مرتضي مميزي با بيان اينكه احتكار يعني خود تحريمي و تحريم كردن خود و ديگر هموطنان افزود: قطعاً اثرات منفي ناشي از اقتصاد به خودمان برمي‌گردد و به اقتصاد كشور ضربه مي‌زند؛ از همين رو تعزيرات حكومتي به شدت با اين عمل برخورد مي‌كند.

كشف 9 هزار دستگاه تلويزيون ال ‌اي دي در قزوين
فرمانده انتظامي استان قزوين از شناسايي و كشف يك انبار لوازم خانگي احتكار شده به ارزش تقريبي 150 ميليارد ريال در شهرستان البرز خبر داد. سردار مهدي محمودي اظهار كرد: مأموران پليس شهرستان البرز با هماهنگي مقام قضایي از انبار دپوي كالاي احتكار شده بازديد کرد كه در بازرسي به عمل آمده، ۹ هزار دستگاه تلويزيون ال‌اي دي و ۳ هزار دستگاه آبسردكن كشف شد.


۱۰۰ انبار احتكار كالا در لرستان كشف شد
مسئول بسيج اصناف استان لرستان گفت:۱۰۰ انبار احتكار كالا در استان لرستان كشف شد. سرهنگ جمال ابدالي، مسئول بسيج اصناف، بازاريان و تجار استان لرستان عنوان كرد: تعداد انبارهاي احتكاري كه توسط بسيج اصناف استان كشف و شناسايي شده، ۱۰۰ انبار احتكار كالا و گرانفروشي در كل شهرستان‌هاي استان با ارزش ۷ ميلياردتومان است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار