کد خبر: 923037
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵
رئیس حوزه هنری کردستان
رئیس حوزه هنری کردستان گفت: هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی دف‌نوازی «دف نوای رحمت» در سه بخش تک‌نوازی، گروه‌نوازی و مولودی‌خوانی برگزار می‌شود که بیش از ۷۱۰ هنرمند دف‌نواز زن و مرد از ۳۰ استان کشور در دو بخش نوجوان و بزرگسال متقاضی شرکت در این جشنواره بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری جوان از سنندج، امین مرادی در یک نشست خبری با حضور اصحاب رسانه استان که با محوریت برگزاری جشنواره بین‌المللی دف‌نوازی «دف نوای رحمت» برگزار شد، اظهار کرد: امروز به برکت خون شهیدان شاهد امنیت پایدار در مرزهای کشور هستیم و برگزاری رویدادهای بزرگ بین‌المللی با حضور مهمانان داخلی و خارجی در صفرترین نقطه مرزی کشور از برکت خون شهدا است.

وی تصریح کرد: این جای افتخار دارد که با مشارکت هنرمندان و به همت حوزه هنری کردستان برای نخستین بار در دنیا همزمان هزار نوازنده دف با هم و در یک رویداد هم‌نوازی کردند که در نوع خود بی‌نظیر بود.

رئیس حوزه هنری کردستان با بیان اینکه امروز به واسطه برگزاری این برنامه‌ها و جشنواره‌ها کردستان به عنوان پایتخت دف کشور شناخته شده است، خاطرنشان کرد: جشنواره مثل جشنواره دف‌نوازی دف نوای رحمت به حقیقت امروز به یک رویداد مهم فرهنگی تبدیل شده و به عنوان یک برند از سوی هنرمندان فعال این عرصه در داخل و خارج از استان مطالبه می‌شود.

مرادی افزود: اینکه از چنین برنامه‌ای از سوی سایر دستگاه‌های فرهنگی کپی برداری و تکثیر شود را دوست داریم، اما انتظار داریم برگزاری جشنواره‌های دف با توجه به جایگاه استان کردستان در این زمینه در سطح کیفی بالا و در حد جشنواره‌های ملی و بین‌المللی باشد.

وی خاطرنشان کرد: همانگونه که اشاره شد پایتخت دف ایران استان کردستان است و حوزه هنری نیز به دلیل اینکه دستگاه مولود انقلاب است و در راستای عملیاتی کردن منویات رهبری در حوزه اهمیت پرداختن به فرهنگ به صورت ویژه در این حوزه کار می‌کند.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان با اشاره به نام‌گذاری استان کردستان به عنوان استان فرهنگی از سوی مقام معظم رهبری، گفت: فرهنگی بودن مدال افتخاری بود که رهبر معظم انقلاب به استان کردستان داده است ولی متاسفانه با گذشت سال‌ها از این نام‌گذاری آنگونه که باید در این حوزه کار نشده است.

مرادی با طرح این سوال که اگر کردستان استان فرهنگی است، چرا آنگونه که باید به زیرساخت‌های آن توجه نشده است، خاطرنشان کرد: اگر جشنواره دف نوای رحمت با دفاع همکاران حوزه هنری استان در تهران جا انداخته می‌شود و برای برگزاری آن بودجه اختصاص پیدا می‌کند حرکت در راستای تحقق منویات رهبری است.

به گفته وی، این اقدامات و برنامه‌های فرهنگی می‌تواند استان کردستان و ظرفیت‌های فرهنگی آن را به بهترین شیوه ممکن به مردم سراسر کشور نشان دهد.

مرادی تصریح کرد: اگر جشنواره‌ای که ظرفیت آن در استان وجود دارد برای برگزاری آن برنامه‌ریزی و تلاشی صورت نگیرد قطعا سایر استان‌ها برای برگزاری این برنامه پیشقدم خواهند شد و این به ضرر استان است.

رئیس حوزه هنری کردستان با اشاره به اینکه برای برگزاری این دست جشنواره‌ها در حوزه هنری سعی کرده‌ایم کمترین هزینه‌ها را اختصاص دهیم، گفت:‌کل اعتبار سالیانه حوزه هنری به اندازه یک جشنواره که سایر دستگاه‌های فرهنگی برگزار می‌کنند، نیست.

مرادی خاطرنشان کرد: حوزه هنری کردستان با مدیریت هزینه و با کمترین اعتبار در کنار برگزاری جشنواره‌هایی که امروز به برندی برای استان تبدیل شده در عرصه تولید فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه  جوایز جشنواره دف‌نوازی دف نوای رحمت بر اساس رایزنی‌هایی که صورت گرفته از سوی مرکز تامین می‌شود، گفت: اعتباری که در استان برای اجرای این جشنواره بین‌اللملی هزینه شده است کمتر از 60 میلیون تومان است.

رئیس حوزه هنری کردستان تصریح کرد: با کمترین اعتبار سعی کردیم بیشترین کیفیت را در برگزاری این جشنواره داشته باشیم.

مرادی در ادامه با اشاره به اینکه حوزه هنری با تمام دستگاه‌های اجرایی تعامل خوبی دارد و همین تعامل و ارتباط موجب شده که دستگاه‌ها نیز از برنامه‌های ما استقبال داشته باشند، خاطرنشان کرد: سطح انتظار حوزه هنری بسیار کم است و همین پایین بودن توقعات و اجرای برنامه‌ها در بالاترین سطح کیفیت حمایت دستگاه‌های مختلف از دفتر نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و رئیس سازمان برنامه و بودجه را به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه جشنواره دف‌نوازی دف نوای رحمت در سه بخش تک‌نوازی، گروه‌نوازی و مولودی‌خوانی برگزار می‌شود، اذعان کرد: بیش از ۷۱۰ هنرمند دف‌نواز زن و مرد از ۳۰ استان کشور در دو بخش نوجوان و بزرگسال متقاضی شرکت در این دوره از جشنواره بودند که بر اساس آرای هیات انتخاب ۲۵۰ هنرمند طی روزهای ۳۱ مرداد تا سوم شهریور آثار خود را در شهر سنندج روی صحنه خواهند برند.

رئیس حوزه هنری کردستان با بیان اینکه تعداد47 گروه در این جشنواره شرکت خواهند کرد، گفت: 12 گروه آقا و خانم از این تعداد به جشنواره راه پیدا کرده‌اند.

به گفته مرادی، در رده سنی 13 تا 19 سال بانوان 57 نفر برای شرکت در این جشنواره اعلام آمادگی کردند که 13 نفر به بخش مسابقه راه پیدا کرده‌اند.

وی افزود: در بخش تک‌نوازی آقایان 13 تا 19 سالن یز 56 نفر شرکت داشتند که 14 نفر این این تعداد به بخش مسابقه راه پیدا کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در رده بزرگسالان گروه آقایان 16 نفر از 67 نفر شرکت کننده  به بخش مسابقه راه پیدا کرده‌اند، اظهار داشت:‌ 14 نفر از 53 نفر بانوی شرکت کننده بخش بزرگ سال نیز به بخش مسابقه هشتمین جشنواره بین‌المللی دف‌نوازی دف نوای رحمت  راه پیدا کرده‌اند.

رئیس حوزه هنری کردستان خاطرنشان کرد:‌از 33 گروه مولودی‌خوانی که آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده بودند نیز 10 گروه به بخش مسابقه راه یافته است.

مرادی با تاکید براینکه بیشترین گروها و نفرات شرکت‌کننده از استان کردستان و  استان اصفهان در ردیف دوم تعداد شرکت کننده‌ها قرار دارد، اظهار کرد:  یکی از برنامه‌های جانبی این دوره از جشنواره بین‌المللی دف‌نوازی دف نوای رحمت برپایی نمایشگاه سازه‌های موسیقی در گالری سوره سینما بهمن سنندج خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر