کد خبر: 923023
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳
جشنواره بين المللي فيلم کودک و نوجوان اصفهان وداوران
دبير جايزه ويژه زاون گفت: به پيشنهاد شوراي شهر اصفهان و تاييد شوراي عالي جشنواره قرار بر اين شد در سي و يکمين جشنواره بين المللي فيلم هاي کودکان و نوجوانان اصفهان جايزه اي با عنوان جايزه ويژه زاون در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان،فرزان معظم در  گفت و گو یی سي و يکمين جشنواره بين المللي فيلم کودک و نوجوان اصفهان اظهار کرد: به همين منظور يک شوراي سياست گذاري با حضور 15 هنرمند و فعال عرصه فرهنگي در اصفهان تشکيل شد. از اين اعضا يک هيئت پنج نفره متشکل از آقايان محمد علي نجفي، امرالله احمد جو، غلامرضا مهيمن، علي خدايي و فرزان معظم به عنوان هيأت داوري انتخاب شد.

وي ادامه داد: از 11 فيلم شرکت کننده در بخش سينماي ايران فيلمي که معيارهاي مورد نظر هيأت داوران را داشته باشد قابليت دستيابي به اين جايزه را دارد. اين معيارها عناصر خلاقيت و نوآوري در کل ساختار، ذهن جوان و پويا که در کل فيلم نمود پيدا کرده باشد.

 وی همچنين توجه به ارزش‌هاي انساني که يادآور زنده ياد زاون است، را شامل مي شود و جايزه زاون به فيلمي كه اين معيارها را داشته باشد، تعلق خواهد گرفت.

فرزان معظم به بخش کوتاهی از زندگی زوان پرداخت وگفت : زاون قوکاسیان در سال ۱۳۲۹ در اصفهان به دنیا آمد. وی فارغ‌التحصیل رشته شیمی از دانشگاه اصفهان بود. سینمادوستی مادرش سبب شد که او نیز به سینما علاقمند شود. حضور در سرصحنه فیلم چشمه به کارگردانی آربی آوانسیان که در اصفهان فیلمبرداری می‌شد تأثیر بسزایی داشت.

زاون قوکاسیان در سال ۱۳۵۰ فیلمسازی آماتوری را با فیلم‌های ۸ ميليمتري در سینمای آزاد آغاز کرد و مدتی نيز سرپرست سینمای آزاد اصفهان بود. از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به نشر کتاب‌های سینمایی اشاره کرد.

 وی به عنوان مدرس در دانشگاه‌های سوره تهران و سپهر اصفهان مشغول به تدریس سینما بود. او برخلاف رشته تحصیلی‌اش که شیمی بود در عالم هنر فعالیت کرد که از جمله فعالیت‌های او می‌توان به تالیف کتابی درباره فیلم «چشمه» آربی آوانسیان و20 کتاب درباره سینماگران چون بیضایی‌، کیمیایی‌، کیارستمی‌، فرمان‌آرا‌، سینایی‌، گلاب آدینه‌، رضا ارحام صدر‌، فاطمه معتمد آریا‌،مجید انتظامی‌ و کتابی با نام «بردی از یادم» درباره لورتا نوشین‌ اشاره کرد. زاون قوکاسیان با نشریه سینمای آزاد‌ به عنوان نویسنده مقاله و با نشریات سینمایی به عنوان منتقد همکاری داشت.

او کارگردانی فیلم سینمایی «همه فرزندان من» و چندین فیلم هشت میلی‌متری و آثار کوتاهی چون «در فلق»،«عروس کهن»،«عزای آینه»،«فصلی دیگر»، مستند«حاج شیوان»،«موزه من جلفا»،«نقش خیال» را در کارنامه کاریش دارد.

زاون قوکاسیان كه به دلیل عوارض ناشی از سرطان معده به مدت چهار ماه در بیمارستانی در وین تحت درمان بود و اوایل بهمن ماه1393 به ایران بازگشت وظهر اول اسفند ماه در منزلش در اصفهان از دنیا رفت.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر