کد خبر: 922995
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۴
شيوا نوروزی
چهار سال باید منتظر بمانیم تا بازی‌های آسیایی آغاز شود و نمایندگان کشورمان برای نشان دادن قدرت خود در مقابل حریفان قاره کهن به میدان بروند، به این امید که از تماشای رقابت‌های ورزشکارانمان در المپیک آسیایی لذت ببریم و به تعصب و عرق ملی آن‌ها افتخار کنیم. با این حال اجحاف سؤال‌برانگیز صداوسیما در پخش رقابت نمایندگان ایران در روز اول و صبح روز دوم بازی‌های آسیایی جاکارتا تعجب همه را برانگیخته تا جایی که کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز به این مسئله واکنش نشان داده‌اند.
روز گذشته ورزشکاران ایرانی در چند رشته مختلف به میدان رفتند، اما بسیاری از مسابقات آن‌ها به‌رغم وعده و وعید‌های مدیران صداوسیما از تلویزیون پخش زنده نشد! در حالی که ورزش‌دوستان ایرانی منتظر دیدن مبارزات ورزشکارانمان بودند، پخش مسابقات ورزشکاران خارجی مثل روز اول روی اعصاب همه بود. شبکه ورزش در شرایطی تمام وقت خود را در روز اول صرف پخش مسابقه کشتی‌گیران سایر کشور‌ها کرد که ملی‌پوشان دیگر رشته‌های کشورمان به رقابت با حریفان رفته بودند. این اقدام سؤال‌برانگیز صبح دیروز هم تکرار شد و در حالی که مسابقات تکواندو بانوان، مبارزات نخست فرزان عاشورزاده، شمشیربازی و هندبال پخش نشد، رقابت‌های ژیمناستیک دیگر کشور‌ها روی آنتن رفت!
این در حالی است که در روز اول بازی‌ها نیز پخش نشدن مسابقات ووشو مردان تعجب‌آور بود. البته انتقاد‌ها به بی‌تفاوتی مدیران دو شبکه صداوسیما در فضای مجازی تأثیرگذار بود و موجب شد رقابت رشته‌هایی، چون ژیمناستیک و تکواندو روی آنتن بروند.
دو ماه پیش و درست قبل از شروع جام جهانی روسیه بود که پورمحمدی خبر خرید حق پخش بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ را رسماً اعلام کرد و به مردم اطمینان داد که بازی‌های جاکارتا نیز همانند جام جهانی روسیه بدون مشکل و دغدغه پخش شوند. با وجود این، در دو روز اول بازی‌های آسیایی عکس این ادعا ثابت شد. اگرچه حمایت از کشتی به عنوان ورزش اول ایران خواسته همه است، اما بدون شک ملی‌پوشان کشتی نیز به اینکه به جای پخش رقابت ورزشکاران هموطن‌شان جدال ورزشکاران خارجی روی آنتن برود، راضی نیستند. از طرفی در تمام این سال‌ها پخش زنده مسابقات نمایندگان ایرانی همواره در اولویت بوده و حتی در تورنمنت‌های مهمی، چون المپیک، برنامه‌های زنده‌ای، چون نود و سریال‌های تلویزیونی نیز به هنگام برگزاری رقابت ورزشکاران کشورمان موقتاً قطع می‌شدند.
دیروز در حالی شبکه ورزش جدال بانوان تکواندوکار سایر کشور‌های آسیایی را زنده روی آنتن برد که متأسفانه از دیدن جدال‌های ملیکا میرحسینی و الهه شیدایی محروم بودیم. جالب اینکه تکواندو بانوان از جمله رشته‌هایی است که محدودیتی برای پخش تلویزیونی ندارد و پیش از این نیز گفته می‌شد، مشکلی برای پخش رقابت‌های بانوان وجود ندارد. ضمن اینکه شمشیربازی و ووشو مردان نیز بار‌ها و بار‌ها از جعبه جادویی پخش شده است. با این حساب مدیران صداوسیما باید برای بی‌توجهی‌های خود به برخی رشته‌های ورزشی پاسخی قانع‌کننده داشته باشند.
شواهد و قرائن حاکی از آن است که مسئولان برگزاری بازی‌های آسیایی تمام رقابت‌ها را به خوبی پوشش داده‌اند و از آنجا که امتیاز پخش مستقیم نیز از سوی کشورمان خریداری شده، دیدن رقابت نمایندگان اعزامی به جاکارتا انتظار زیادی تلقی نمی‌شود. ورزشکاری که ماه‌ها دوری از خانواده را تحمل کرده و تمرینات سختی را پشت سر گذاشته، امیدوار است تلاشش برای کسب مدال و به اهتزاز درآوردن پرچم کشورش از شبکه‌های داخلی به نمایش گذاشته شود. علاوه بر این علاقه‌مندان به ورزش‌های مختلف و همچنین خانواده‌های ورزشکاران در چنین شرایطی مجبورند از شبکه‌های پرتعداد ماهواره‌ای به تماشای مسابقات بنشینند، در صورتی که با کمی درایت و مدیریت می‌توان مردم ورزش‌دوست ایران را با پخش بموقع جدال‌های حساس و بازی‌هایی که محدودیت پخش ندارند، راضی نگه داشت. قطعاً برنامه‌ریزی برای پوشش یکی، دو هفته‌ای بازی‌هایی که هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شوند نباید برای صداوسیمای کشورمان کار دشواری باشد. امیدواریم در روز‌های آتی و با حساس شدن جدال کشور‌ها برای تصاحب مدال‌های بیشتر اجحاف صورت گرفته در حق برخی رشته‌ها جبران شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار