کد خبر: 922983
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۸
برنامه‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هفتگی اطلاع‌رسانی شود
قیمت روز ریالی آخرین آمار اعلام شده از قاچاق کالاو ارز حدود ۱۲۵ هزار میلیارد تومان ارزیابی می‌شود که عموم این قاچاق کالا و ارز به شکل ورودی به کشور بود، اما ...
هادی حسینی
قیمت روز ریالی آخرین آمار اعلام شده از قاچاق کالاو ارز حدود ۱۲۵ هزار میلیارد تومان ارزیابی می‌شود که عموم این قاچاق کالا و ارز به شکل ورودی به کشور بود، اما حال با کاهش بیش از ۵۰ درصدی ریال در برابر سایر ارز‌ها این نگرانی وجود دارد که قاچاق کالا و ارز به شکل خروجی به شکل نگران‌کننده‌ای تشدید شود.
به گزارش «جوان»، اگر چه طی سال‌های گذشته در مبارزه با قاچاق کالا و ارز به شکل ورودی‌اش به کشور چندان موفق نبوده‌ایم، حال به دلیل کاهش بیش از ۶۰ درصدی ارزش پول ملی در برابر سایر ارز‌ها انتظار می‌رود، صادرات کالای‌های وارداتی یارانه‌ای در قالب قاچاق توجیه اقتصادی قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشد که اگر عملکردمان در مبارزه با قاچاق کالا همانند قاچاق وارداتی باشد، بعید است در مبارزه با قاچاق صادراتی کالا خیلی موفق باشیم. قاچاق کالا وارز به قاچاق به شکل ورودی و خروجی تقسیم‌بندی می‌شود، این در حالی که است افزایش یا کاهش ارزش پول ملی در برابر سایر ارز‌ها توجیه اقتصادی قاچاق کالا و ارز را به شکل ورودی یا خروجی تغییر می‌دهد.
در این میان، اگر آمار‌های رسمی ستاد مبارزه با قاچاق کالاو ارز را تحلیل کنیم، متوجه می‌شویم که به ادعای ستاد مبارزه با قاچاق کالاو ارز آمار قاچاق در طول فعالیت دولت یازدهم از ۲۵ میلیارد دلار به ۵/۱۲ میلیارد دلار کاهش داشته است که عموم این کاهش مربوط به کاهش قاچاق کالا و ارز به شکل صادراتی بوده است و آمار رسمی قاچاق به شکل ورودی، کشفیات و شواهد میدانی و عینی موجود در بازار‌ها و پرونده‌های قاچاق ارجاعی به تعزیرات نشان از تداوم چالش قاچاق کالا و ارز به کشور در طول این سال‌ها داشت. حال اگرچه برخی از کارشناسان اقتصادی به دلیل محسوس نبودن قاچاق کالا و ارز به شکل صادراتی معتقدند که باید در رابطه با آمار و حجم قاچاق کالا و ارز به شکل صادراتی تفکر و تعمق و بررسی بیشتری شود، اما هم اکنون با کاهش ارزش پول ملی آن هم سقوط ۶۰ درصدی در برابر سایر ارز‌ها این نگرانی وجود دارد که قاچاق کالا به شکل خروجی‌اش به شدت تقویت شود، زیرا با کاهش ارزش پول ملی کارگزارانی یافت می‌شوند که کالا را از مرز‌های ایران به شکل غیرقانونی به آن‌سوی مرز‌ها به شکل غیر قانونی انتقال دهند. در این میان با توجه به روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز این نگرانی وجود دارد که تجارت غیرقانونی قاچاق کالا و ارز که با توجه به دلار هزار و ۴۰۰ تومانی حجم ریالی قاچاق بالغ بر ۱۲۵ هزار میلیارد تومان ارزیابی می‌شود، جا دارد نهاد‌های نظارتی به ویژه سازمان بازرسی و دادستان کشور روی عملکرد مبارزه‌کنندگان با قاچاق کالا و ارز رصد و کمک ویژه‌ای داشته باشند و در این میان گمرکات کشور نیز باید مورد بررسی جدی قرار گیرد و با توجه به خسارت عظیم قاچاق به اقتصاد ایران جا دارد نظارت‌های انسانی و سیستمی چند‌جانبه در شفافیت کامل تقویت شود. در پایان، انتظار می‌رود ستاد مبارزه با قاچاق کالاو ارز به عنوان ستادی که وظیفه‌اش مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و برای همین منظور از بودجه عمومی و بیت‌المال ده‌ها میلیارد تومان در سال بودجه دریافت می‌کند، نتایج عملکرد خود را در مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بخش‌های اقتصادی و اجتماعی، فرهنگی و عملیاتی و... به شکل هفته‌ای به عموم مردم اطلاع‌رسانی کند تا نگرانی‌ها از تقویت قاچاق کالا و ارز در دو بعد ورودی و خروجی با توجه به تغییر ارزش پول ملی در برابر سایر ارز‌ها برطرف شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار