کد خبر: 922981
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۳
حتی لبوفروش هم خود را با قیمت ارز تنظیم می‌کند، سایه ارز روی همه چیز افتاده و تصمیم گرفته‌اند از همه ابزار‌ها برای فروپاشی اقتصاد ما استفاده کنند
رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست تخصصی تبیین الگو‌های اقتصادی مدعی شده‌است که نمی‌توانیم منتظر دست نامرئی آدام اسمیت برای تنظیم بازار باشیم و حالا وقت حمایت از پول ملی است...
هادی غلامحسینی
رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست تخصصی تبیین الگو‌های اقتصادی مدعی شده‌است که نمی‌توانیم منتظر دست نامرئی آدام اسمیت برای تنظیم بازار باشیم و حالا وقت حمایت از پول ملی است، دولتی که تا دیروز شعارش عدم مداخله در اقتصاد بود، عملکردش سراسر از مداخله در بازار است، حال وقتی مدعی مداخله در بازار می‌شود باید دید چه عملکردی می‌خواهد از خود برای مردم طبقات پایین و میان درآمدی به جای بگذارد.

به گزارش «جوان»، دولت یازدهم و دوازدهم دولت ائتلافی است، از همین رو تکلیف نظری و عملی‌اش در حوزه اقتصاد مشخص نیست، اما عملکرد دولت چندان عملکرد مثبتی ارزیابی نمی‌شود، به ویژه آنکه در اثر رشد بدهی‌های دولت و شرکت‌های دولتی و بودجه‌ریزی غلط و انتصابات غیر شایسته سیاسی و جریانی توسط دولت ارزش پول ملی کاهش یافته‌است و اثر منفی این رویداد هر روز بیش از روز گذشته در بازار‌های کالایی و غیر‌کالایی رخ‌نمایی می‌کند و با توجه به تحریم‌های ظالمانه امریکا امروز دولت مقابل این سؤال قرار دارد که برای کاهش فشار به طبقات محروم و متوسط جامعه و مدیریت اقتصادی کشور چه برنامه، الگو و استراتژی‌ای دارد.
دولت یازدهم به تأسی از مدیران مدعی اعتقاد به بازار آزاد و مکتب لیبرال و نئولیبرال چند برنامه برای خروج از رکود منتشر کرد که این برنامه‌ها نتیجه مثبتی نداشت، حال امروز مشخص شده‌است که تورم‌های انباشته شده و پنهان نگه داشته‌شده به واسطه عدم‌بهره‌وری مدیریت، رشد بدهی‌های دولت و شرکت‌های دولتی در دولت یازدهم در دولت دوازدهم ظهور و بروز یافته است و اگر روند عملی مدیریتی با هر ادعا و توجیه‌گری نظری تغییر مثبتی نکند، فشار معیشتی به طبقات محروم و متوسط جامعه بیشتر می‌شود.

نمی‌توانیم منتظر دست آدام اسمیت برای تنظیم بازار بمانیم
در این میان در شرایطی که اقتصاد ایران تحت تحریم‌های ظالمانه امریکا قرار گرفته است و انتظار می‌رود دولت به‌طور شفاف و مشخص برنامه و الگو و استراتژی خود را برای بهبود وضعیت اقتصاد بیان کند، نوبخت که از ابتدای دولت یازدهم تا کنون رئیس سازمان برنامه و بودجه (محل تدوین لایحه بودجه) است، گفت: دولت نمی‌تواند منتظر بماند تا دست نامرئی آدام اسمیت بازار را تنظیم کند و وقت حمایت از پول ملی فرار رسیده است.
هر چند اظهارات فوق رئیس سازمان برنامه و بودجه در ظاهر انتقاد از مدعیان معتقد به مکتب بازار آزاد در دولت است، اما نباید فراموش کرد پایه کاهش ارزش پول ملی در شرایط کنونی را باید در بودجه‌ریزی غلط در بخش عمومی و شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت جست‌وجو کرد، زیرا بدهی‌های حاصله از کسری بودجه عمومی و زیان ناشی از سوء‌مدیریت در بنگاه‌های دولتی و وابسته به دولت، بانک مرکزی به همراه سایر بانک‌ها و مؤسسات مشتقه را مجبور به تولید ریال بدون پشتوانه کرده‌است؛ چراکه دولت نمی‌تواند بدهی‌های چند صدهزار میلیارد تومانی‌اش را به بانک مرکزی و بانک‌ها و پیمانکاران بخش خصوصی، صندوق‌های بازنشستگی و... تسویه کند.
سازمان برنامه کانون کاهش ارزش ریال است
از این رو در شرایطی که سازمان برنامه و بودجه یکی از کانون‌های مشکل‌آفرین در اقتصاد پولی و مالی و واقعی ایران است، رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه دولت نمی‌تواند منتظر بماند تا دست آدام اسمیت عرضه و تقاضای بازار را تنظیم کند، گفت: بعد از حمایت از تیم ملی که حاضریم تشویق کنیم و سوت و کف بزنیم، حالا وقت حمایت از پول ملی است.

به گزارش «فارس»، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در نشست تخصصی تبیین الگو‌های اقتصادی که در محل این سازمان برگزار شد، با طرح این پرسش که دولت در جمهوری اسلامی چه نقشی در توسعه ایفا خواهد کرد، اظهار‌داشت: یکی از نقاط اختلاف، افتراق و حتی تشابه دولت‌ها این است که به عنوان عنصر تعیین‌کننده محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در جمهوری اسلامی ایران، دولت مسئولیت سنگین و گسترده دارد، خاطرنشان کرد: این اختیار مبتنی بر قانون اساسی متناسب با آن داده شده، مالکیت در قانون اصل ۴۴ را وقتی بررسی می‌کنیم، عموم آن مربوط به دولت است و بعد تعاونی و اگر چیزی ماند بخش خصوصی.
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: این اختیار به معنای استفاده از آن در همه زمان‌ها نیست، بلکه می‌تواند به اقتضای شرایط واسپاری کند.

وی با تأکید بر اینکه به اقتصاد دولت - بازار اعتقاد داریم، تصریح کرد: حتی دولت یازدهم با دولت دوازدهم در ا‌ین زمینه و سهم آن متفاوت است، در دولت یازدهم با توجه به اینکه تعادل بیشتری وجود داشت و محیط کسب وکار آرام‌تر بود؛ خاطرم هست شهریور سال ۹۲، حدود ۳۴ مصوبه داشتیم که اختیار تمامی قوانین و مقرراتی را که دولت ورود می‌کرد، به وزرا و استان‌ها تفویض کردیم و برخی نیز به عنوان قوانین به مجلس رفت.
نوبخت گفت: خاطرم هست که روز یک‌شنبه فردی می‌گفت: دولت «از دیروز تا امروز ۱۷ دستورالعمل داد و در کار ما دخالت می‌کند.» با این عرضه و تقاضا و تهدیدات بیرونی دولت خود را مسئول می‌داند و ورود می‌کند.

لبوفروش هم خود را با دلار تنظیم می‌کند
معاون رئیس‌جمهور تأکید کرد: حتی لبو‌فروش هم خود را با قیمت ارز تنظیم می‌کند، سایه ارز روی همه چیز افتاده و تصمیم گرفته‌اند از همه ابزار‌ها برای فروپاشی اقتصاد ما استفاده کنند.
وی با بیان اینکه دولت نمی‌تواند بماند تا دست آدام اسمیت عرضه و تقاضای بازار را تنظیم کند، گفت: دیدید که چگونه بازار ارز ترکیه با تهدیدات به هم ریخت، بعد از حمایت از تیم ملی که حاضریم تشویق کنیم و سوت و کف بزنیم، حالا وقت حمایت از پول ملی است، اگر همه به سمت دلار بروید ارزش پول ملی حفظ نمی‌شود. در این حین عده‌ای کمپین تشکیل داده و گفته‌اند، بفرمایید بدهید به آقازاده‌هایتان تا بخورند، این چه ادبیات سخیفی است.
نوبخت افزود: در کشور‌های همسایه حتی به صورت سمبلیک هم که شده دلار را آتش می‌زنند و آن را قیچی می‌کنند.
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
0
0
وقتی معاون رئیس دولت به مردم توهین میکند باید جواب توهینش رو هم بشنود، ما از اعضای این دولت مخصوصا رئیس دولت ، کم توهین نشنیدیم
جمشید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
0
0
خدا به داد. .این ملت برسد....این دولتمردان
همه چیز را. ..وارونه. ..میکنند...یادتان هست...خدمات بینظیر دولت. .احمدینژاد ..را چطور..سیاه نمایی میکردند....حالا سراغ. .پول کشور آمدند..
said
|
Switzerland
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
0
0
سلام. عزیزان هر دولتی موظف از حمایت پول ملی است از ثانیه اول تا اخر . این اقایان حالا میخواهند کاری را که از روز اول میبایست انجام دهند را شروع کنند ! انهم حرفی ! ...
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
0
0
دولت‌های دیگر عرضه کننده انحصاری دلار نیستند که هر ساله بودجه جاریشان سهم بیشتری از بودجه را ببلعد و حدود ۸۰٪ بودجه کشور بشود حقوق‌های نجومی در جیب عده‌ای وزیر و وکیل و مدیرعامل بانک و ... دولت‌های دیگر هر ساله کسری بودجه ندارند که بخواهند آنرا از جیب مردمشان جبران کنند! ...حتی من بیسواد هم میدانم که چاپ پول بدون پشتوانه، و تبدیل ارز ندیده و نداده پول نفت(بدلیل تحریمهای بانکی) به اسکناس و ریال در کشور، چه بلایی بر سر اقتصاد می‌آورد،‌ ولی شماها که ۴۰ سال است بر ارکان مختلف این نظام نشسته‌اید،‌ نمی‌دانید!! اساساً ما را به خیر شما امیدی یست، شر مرسانید!
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
0
0
"نوبخت: وقت حمایت از پول ملی است "
مگر تا بحال وقت آن نرسیده بود؟!!!
چقدر داد زدیم که از پول ملی حمایت کنید!!!
البته آنچه به جایی نرسد فریاد است.........
چرا که آقایان باید خود تجربه کنند تا به نتیجه برسند ؛ البته اگر باز بازی نباشد و حقیقت داشته باشد!!!
آقایان حاضر نیستند از تجربیات دیگران استفاده نمایند ؛ اما حاضرند یک یا چند نسل را به عقب برانند تا خود تجربه کنند!!!
علی برکت الله
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
0
0
دکتر نوبخت پول ملی را نابودش کردی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار