کد خبر: 922979
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۳
رئیس بسیج جامعه پزشکی: جراحی باز را می‌توان با ۸۰۰ هزار تومان انجام داد، اما برخی پزشکان برای سودآوری بیشتر آن را با ریسک‌پذیری بالا و با ۶۰ میلیون تومان انجام می‌دهند!
کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره هزینه فایده داروی اسپنوزای بیماران‌ام‌اس توضیح می‌دهد و معتقد است: لزوم به واردات این داروی ارزبر وجود ندارد، همه کسانی که منطق شرایط کنونی و اقتصاد مقاومتی و جنگ اقتصادی را می‌دانند، می‌پذیرند و سکوت می‌کنند.
زهرا چیذری
«کشور در شرایط کنونی کشش درما‌ن‌های فانتزی را ندارد»؛ محمد رئیس‌زاده، رئیس بسیج جامعه پزشکی با بیان این مطلب افزود: در تمام دنیا و حتی در کشور‌هایی که سرانه پزشکی بالایی دارند، اندیکاسیون‌های مبتنی بر پیشگیری و روش‌های درمانی بر پایه صرفه‌جویی رعایت می‌شود، اما در کشور ما درمان‌های فانتزی معمول شده است. به طور نمونه می‌توان با رعایت تمام معیار‌های علمی، جراحی را به روش عمل باز و با وسیله‌ای ۸۰۰ هزار تومانی انجام داد، اما برخی پزشکان از روشی استفاده می‌کنند که نیازمند تجهیزات پزشکی ۶۰ میلیون تومانی است؛ این یعنی فانتزی کار کردن! اما از آنجایی که استفاده از ابزار ۶۰ میلیون تومانی برای پزشک یا شرکت واردکننده سودآوری دارد، این کار با وجود نتیجه یکسان و حتی ریسک کمتر با روش جراحی باز انجام می‌گیرد.
در برابر انتقاد رئیس بسیج جامعه پزشکی از درمان‌های فانتزی، درزکردن بخشی از فهرست تجهیزات پزشکی که به آن‌ها ارز دولتی تعلق می‌گیرد، از اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به پروتز سینه پرده بر می‌دارد! اتفاقی که رضا مسائلی مشاور وزیر و مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت این ماجرا را اینگونه توجیه می‌کند: پروتز‌های سینه با ارز دولتی را برای افزایش امید به زندگی در بیماران سرطانی استفاده می‌کنیم!

محمد رئیس‌زاده در نشست خبری با تأکید بر پرهیز از درمان‌های فانتزی و القایی تصریح کرد: شرایط کشور در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی بحرانی نیست. در شرایط کنونی بهتر است، جامعه پزشکی به سمت درمان‌های کم‌هزینه گرایش پیدا کند، البته مشروط بر اینکه سلامت بیمار آسیب نبیند. وی افزود: جامعه پزشکی از هزینه‌تراشی خودداری کند تا بتوانیم مشکلات را پشت‌سر بگذاریم. رئیس‌زاده همچنین با انتقاد از درمان‌های فانتزی و القایی در جامعه گفت: ما کشوری نیستیم که بخواهیم این نوع درمان‌ها را بپذیریم. زیرا چنین درمانی‌هایی، ارزبری بالایی برای کشور به همراه دارد و بیمه‌ها باید جلوی چنین عمل‌هایی را بگیرند.
در برابر این نگاه، اما شاهد آن هستیم که وزارت بهداشت با وجود سختگیری در تخصیص ارز دولتی برای داروی بیماران سرطانی و‌ام‌اس به پروتز سینه ارز دولتی می‌دهد.

تخصیص ارز دولتی به پروتز سینه
کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره هزینه فایده داروی اسپنوزای بیماران‌ام‌اس توضیح می‌دهد و معتقد است: لزوم به واردات این داروی ارزبر وجود ندارد، همه کسانی که منطق شرایط کنونی و اقتصاد مقاومتی و جنگ اقتصادی را می‌دانند، می‌پذیرند و سکوت می‌کنند. وقتی غلامرضا اصغری، رئیس سازمان غذا و دارو بخشنامه استفاده از دارو‌های وطنی را به تمامی بیمارستان‌ها ابلاغ می‌کند، در دو دو تا چهارتای اقتصاد مقاومتی این کار را می‌توان توجیه کرد، اما وقتی فهرست ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی درز می‌کند و در بین فهرست اقلام وارداتی تجهیزات پزشکی با ارز دولتی پروتز سینه را مشاهده می‌کنیم، دیگر هیچ منطقی به کمک‌مان نمی‌آید تا توجیه‌گر چنین عملکردی باشد. به‌خصوص وقتی رضا مسائلی، مشاور وزیر و مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، ماجرا را اینگونه توجیه می‌کند: سرطان سینه اولین علت مرگ‌و‌میر بانوان است. این سه نوع پروتز که واردات آن‌ها مشمول دریافت ارز دولتى مى‌شود، در جراحى‌هاى زیبایی نیز استفاده می‌شوند. اما سیاست ما بر این اساس است که به کمک این پروتزها، امید به زندگی بیماران سرطانی دچار اختلال نشود!

الگوی مشخص ما مقام معظم رهبری است.
اما این همه ماجرا نیست، حضور مسئولان رده بالا برای درمان در خارج از کشور هم بر ابهامات مردم می‌افزاید. اما رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی معتقد است: درمان مسئولان در خارج از کشور غلط است، چراکه ما برای درمان اصلاً نیازی به ارجاع به خارج از کشور نداریم و تمام نیاز‌های درمانی در داخل کشور قابل انجام است.
وی ادامه می‌دهد: قطعاً از مسئولان انتظار داریم که بیشتر از همه رعایت کنند. در مواردی دیده شده که برای درمان یک بیماری خاص بیمار به خارج از کشور ارجاع داده می‌شود که اکثراً این درمان‌ها نتیجه‌بخش نیست و بیماری که در داخل کشور درمان نداشته باشد، معمولاً در خارج از کشور هم درمانی برای آن وجود ندارد.
رئیس‌زاده تأکید می‌کند: الگوی مشخص ما در رعایت اخلاق شخص مقام معظم رهبری است که برای درمان به یک بیمارستان دولتی مراجعه کردند و ایشان در یک بخش معمولی بستری شدند و از درمان‌های معمول که همه مردم استفاده می‌کنند، استفاده کردند.

وی با اشاره به موضوع قرارگاه جهادی سلامت و موافقت وزیر بهداشت با تشکیل آن می‌گوید: قرار است این قرارگاه، فعالیت همه نهاد‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در حوزه سلامت را سازمان‌دهی کند تا از این طریق شاهد ارتقای شاخص‌های سلامت در کشور باشیم. زیرا، عمده فعالیت‌های جهادی که در حال حاضر انجام می‌شود، مقرون به صرفه نبوده و درمان محور و تبلیغاتی هستند. رئیس‌زاده تصریح کرد: این مهم نیازمند همراهی وزارت بهداشت و شناخت نیازمندی‌های عرصه بهداشت و درمان و برنامه‌ریزی است.
وی درباره طرح شهید رهنمون هم توضیح می‌دهد: این طرح یک برنامه سلامت جهادی است که بنا دارد خدمات براساس نیاز مناطق محروم باشد و در درازمدت باعث ارتقای شاخصه‌های مثبت درمانی و بهداشتی شود تا این لحظه ۵۰۰ تیم در قالب طرح شهید رهنمون برای مناطق مختلف کشور تشکیل شده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
0
0
شفافیت نباشه
دزد سرگردنه سو استفاده میکنه
متوقع کردن پزشکان
تمام وقت نبودنشان در مراکز درمانی
خودسری در تعرفه گذاری
خودسری در نظارت بر خودسریها
نظام سلامت سالم در تعرفه نداریم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار