کد خبر: 922978
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۳
رئیس کل دادگستری تهران مطرح کرد
رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: تخلفاتی که در قانون شهرداری‌ها برای مهندسین ناظر و عوامل شهرداری پیش‌بینی شده است، اشکال قانونی دارد و آن این است که اعلام‌کننده دستگاه شهرداری است و مرجع قضایی به عنوان مدعی‌العموم در اینجا پیش‌بینی نشده است.
غلامحسین اسماعیلی افزود: به عنوان مثال اگر پرونده‌ای به دلیل عدم استحکام بنا مشمول رأی تخریب شد، به لحاظ اینکه ناظر فنی ساختمان نظارت کافی نداشته است، باید شهرداری و سازمان نظام مهندسی علیه کسی که به وظایف خودش اقدام نکرده، اعلام جرم کند و مدعی‌العموم نمی‌داند که مهندس ناظر این ساختمان که بوده است و مرجع اعلام جرم، آن‌ها هستند.
وی خاطر نشان کرد: به عنوان دستگاه قضایی آمادگی داریم که هرکجا عمل مجرمانه‌ای از عوامل شهرداری و مهندسین ناظر و پیمانکاران رخ داد، رسیدگی قضایی را انجام دهیم.
رئیس کل دادگستری استان تهران افزود: غیر از اشکال و ایراد قانون حتی وقتی جریمه وضع می‌شود، این جریمه‌ها بازدارنده نیست و ارزش این را برای مالک دارد که تخلف انجام دهد و باز با پرداخت جریمه کار خود را پیش ببرد. وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم این قانون اصلاح شود، اولاً باید اگر به غیر از تخریب، وضع جریمه هم می‌خواهد صورت گیرد، این جریمه باید به گونه‌ای باشد که هزینه تخلف را بالا ببرد و وقتی هزینه تخلف بالا رود؛ برای مالک و سازنده انجام تخلف نفعی نخواهد داشت. اسماعیلی با اشاره به اشکال دیگر ادامه داد: عواید این تخلفات به حساب شهرداری‌ها واریز می‌شود و بنابراین شهرداری‌ها تمایل دارند که تخلفی انجام شود تا این جرایم را بگیرند و درآمد شهرداری بالا رود. وی بیان داشت: باید در اصلاح قانون این را پیش‌بینی کرد که این جریمه‌ها به خزانه عمومی کشور واریز شود ولو اینکه بعد از بودجه عمومی، کمکی به شهرداری شود؛ اما شهرداری‌ها حیات و درآمد خودشان را در گروی وقوع این تخلفات نبینند. بخشی از آرایی که اجرا نمی‌شود به این دلیل است که اراده‌ای در نظام شهرداری‌ها برای اجرای این آرا وجود ندارد و قانونگذار هم شهرداری را مجری این آرا شناخته است. رئیس کل دادگستری استان تهران خاطرنشان کرد: باید تا زمانی که قانون اصلاح نشده است بر اجرای همین قانون قوی، مقتدر و با استحکام پافشاری کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار