کد خبر: 922957
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
رئیس مرکز ملی فرش خبر داد
رئیس مرکز ملی فرش با بیان اینکه در چهار ماهه نخست سال‌جاری ۷/۷۹۲ تن فرش دستباف به ارزش ۳۸ میلیون دلار به امریکا صادر شده است، گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹/۸۰ درصد افزایش داشته است.
فرشته دست پاک در نشست خبری با اشاره به صادرات فرش دستباف ایران به امریکا در چهار‌ماهه اول سال‌جاری گفت: در چهار‌ماهه ابتدای سال ۹۷ معادل ۷/۷۹۲ تن فرش دستباف به ارزش ۳۸ میلیون دلار صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۱۷۱ درصد و ارزشی ۹/۸۰ درصد افزایش داشته، این در حالی است که در چهار‌ماهه ابتدای سال ۹۶، ۵/۲۹۲ تن به ارزش ۲۱ میلیون دلار به این کشور صادر شده بود. رئیس مرکز ملی فرش ایران کل صادرات فرش در چهار ماهه ابتدای سال‌جاری را هزار و ۸/۹۸۳ تن به ارزش ۶/۹۹ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: این رقم در سال ۹۶، هزار و ۲۳۰. ۷ تن به ارزش ۸۹ میلیون دلار بوده است که ۱/۶۱ درصد به لحاظ وزنی و ۴/۲۱ درصد به لحاظ ارزشی رشد داشته است.
وی تصریح کرد: فرش‌های نفیس ایرانی فرش‌هایی با رج شمار بالا به شمار می‌روند که البته کشور امریکا غالباً فرش‌های ایرانی با رج شمار پایین را خریداری می‌کند، اما کشور‌های اروپایی فرش‌های نفیس با وزن کمتر و رج شمار بالا را می‌پسندند.
وی با تأکید بر اینکه ایران همچنان رتبه اول دنیا را در تولید و صادرات فرش در دنیا دارد و با فاصله زیاد کشور هند در رتبه دوم قرار می‌گیرد، گفت:، اما همچنان بیش از ۶۰ درصد صادرات فرش دستباف دنیا در اختیار ایران است. دست پاک با بیان اینکه طی دو سال اخیر با بر‌طرف شدن تحریم‌ها صادرات فرش ایران به امریکا افزایش یافته، خاطر نشان کرد: سناریو‌های متفاوتی را به‌منظور مقابله با تحریم‌های امریکا در دستور کار داریم که بر این اساس کشور‌های دیگری را نیز جایگزین خواهیم کرد، این در شرایطی است که ترامپ در یک اقدام غیرمنطقی فرش دستباف ایرانی را جزو اولین فهرست کالا‌هایی قرار داد که تحریم شده است، در‌حالی‌که فرش جزو مالکیت معنوی و فکری مردم ایران بوده و نماد آن نیز متعلق به ملت ایران است و باید از تحریم فرش ایران دست برداشته شود. وی خاطر نشان کرد: صادرکنندگان احساس کرده‌اند با اجرای تحریم‌ها راه صادراتشان به امریکا بسته خواهد شد که بر این اساس صادرات را بیشتر کرده‌اند، این در شرایطی است که در گذشته دور زدن تحریم‌ها برای صادرات فرش دستباف ایران به امریکا از طریق کشور‌های ثانویه از جمله کانادا و امارات صورت می‌گرفت، اما اکنون چنین امکانی وجود ندارد. به هر حال فرش جزو هنر صنعتی است که راه خود را در صادرات پیدا خواهد کرد. رئیس مرکز ملی فرش ایران خاطر نشان کرد: با همکاری سازمان توسعه تجارت در حال تدارک احیای پیمان‌سپاری ارزی در حوزه فرش دستباف هستیم تا بتوانیم در مقابل صادرات فرش واردات مواد‌اولیه از جمله ابریشم و پشم را داشته باشیم؛ ضمن اینکه پیشنهاد ما در نامه‌نگاری با وزیر صنعت این بوده که این مواد‌اولیه جزو کالا‌های گروه یک و دو قرار بگیرند. دست پاک ادامه داد: فرش دستباف نقش مهمی در توسعه و اشتغال دارد که بر این اساس هم‌اکنون براساس آمار‌های رسمی بیش از یک تا ۵/۱ میلیون نفر در حوزه فرش فعالیت دارند که البته آمار‌های غیررسمی رقم ۲ میلیون نفری را به ثبت رسانده‌اند، اما بیش از ۶ میلیون نفر از حوزه فرش ارتزاق و نان‌آوری دارند. دست پاک افزود: بنا داریم برای معرفی فرش دستباف و رونق داخلی بازار آن بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف را به عنوان بزرگ‌ترین واقعه فرش دستباف در دنیا در ۳۰ هزار متر مربع فضای نمایشگاهی برگزار کنیم که در این میان بیش از ۷۸۰ غرفه از سوم تا نهم شهریور‌ماه به معرفی توانمندی‌های ایران در این حوزه خواهد پرداخت.
دست پاک با اشاره به قرار گرفتن در سال حمایت از کالای ایرانی خاطر نشان کرد: فرش دستباف ایرانی‌ترین کالای ایرانی است که هم اکنون تلاش داریم به معرفی آن پرداخته و به موازات زمینه را برای تولید و تجارت داخلی فرش دستباف فراهم کنیم. وی گفت: هم‌اکنون بعد از امریکا، آلمان با سهم ۶/۱۳ درصدی در جایگاه دوم، لبنان با سهم ۱/۷ درصدی در جایگاه سوم و انگلیس و ژاپن هر یک با سهم ۵/۵ درصدی در جایگاه‌های سوم تا پنجم صادرات بازار‌های هدف فرش دستباف قرار گرفته‌اند. دست پاک هر‌گونه واردات رسمی فرش دستباف را تکذیب کرد و گفت: هیچگونه وارداتی به کشور به صورت رسمی صورت نمی‌گیرد. وی ادامه داد: در سال ۹۷ حدود ۷۷۶ میلیارد تومان بودجه برای بیمه قالیبافان در نظر گرفته شده که ۲۸۹ هزار نفر را می‌توان بیمه کرد، اگرچه مبلغ مورد‌نیاز ما ۱۲۰۰ میلیارد تومان بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار