کد خبر: 922870
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲
خون من در رگ هاي هموطنم
با پیشرفت علم و تکنولوژی ، صنعتِ پلاسما فریزیس با هدف جمع آوری و پالایش پلاسمای خون انسان بوجود آمده تا نسبت به تهیه ماده اولیه تولید تعدای دارو ی حیاتی برای برخی بیماران خاص اقدام نماید.
محمدرضا عباسی

هرانسان سالم می‎تواند به شکرانه‏ی سلامتی جسم و سپاسگزاری ازمعبود خویش،با اهدای مقداری از پلاسمای خون خود، ضمن انجام یک عمل انسانی و خداپسندانه ،درجهت تهیه داروهای مورد نیاز، به بیماران خاص کمک بزرگی بنماید. در طی سالیان گذشته، اهدای خون در میان مردم نوع دوست ایران تبدیل به یک فرهنگ متعالی در جهت کمک به هم نوع شده ، ولی تعداد افرادی كه از اهدای پلاسمای خون و تهیه داروهای حیات بخش از این ماده آگاهی دارند، بسیاراندک است.

مردمِ نوع دوست ایران اسلامی همواره درانجام امورخیر و انسان دوستانه پیشقدم بوده‏اند و هرکجا که لازم بوده درجهت کمک رسانی به همنوعان خود، ازایثارجان نیز دریغ نکرده وحتی از یکدیگر پیشی گرفته و با دیگران به رقابت پرداخته‏اند.

با توجه به پیشرفت علم وتکنولوژی از یک سوو بروزبیماری‏های ناشناخته وجدید از دیگر سو، تهیه‏ داروهای مناسب برای درمان این بیماریها نیز رشد چشمگیری داشته به نحوی که محققان درصدد هستند تا با استفاده از فناوری‏های یاد شده نسبت به تولید داروهای جدید و درمان بیماران خاص، خدماتی شایان به جامعه بشری نموده تا علاوه بر نجات جان انسان‏ها و افزایش طول عمر بیماران، اسباب بهبود کیفیت زندگی آنها را نیز مهیا سازند.

همواره داروهای بسیاری دراقصی نقاط جهان در حال تولید است، که منبع اصلی آن مواد شیمیایی می باشد. اما داروهای خاص مانند فاکتورهای انعقادی خون،آلبومین و ایمونوگلوبولینها از این قاعده مستثنی بوده و الزاما" باید برپایه‏ منابع انسانی و ازطریق مواد درون پلاسمای خون انسان تهیه و تولید شوند.

برهمین اساس و با پیشرفت علم و تکنولوژی ، صنعتِ پلاسما فریزیس با هدف جمع آوری و پالایش پلاسمای خون انسان بوجود آمده تا نسبت به تهیه ماده اولیه تولید این گروه دارو های حیاتی اقدام نماید.

عبدالمطلب مرادی مدیرعامل داروپلاسمای ایرانیان با معرفی پلاسمای خون بیان کرد: پلاسما 55 درصد از حجم خون را در بر می‏گیرد، مایعی شفاف و فاقد بخش سلولی نظیر گلبول های قرمز و سفید بوده و حاوی 90 % آب، حدود10% ترکیبات پروتئینی ، چربی‏ها، املاح و...است،.

 این مایع   حیاتی جهت تهیه‏ داروهای بیماران مبتلا به نقص ایمنی اولیه سیستم ایمنی، هموفیلی ،بیماری‏های اتوایمیون، جراحی ها، سوختگی ها و ....کاربرد دارد.

مدیر عامل دارو پلاسما ایرانیان افزود:اهدای پلاسما ضمن اینکه یک عمل انسانی و خداپسندانه در جهت تهیه داروهای مورد نیاز بیماران خاص است ،مزایایی دارد که علاوه بر سهولت دسترسی بیماران اقصی نقاط کشور به داروهای مشتق از پلاسما، از بعد اقتصادی نیز موجب جلوگیری از خروج ارز، کمک به خودکفائی کشور (بویژه تامین دارو درمواقع تحریم های ظالمانه) و کاهش قیمت تمام شده فرآورده های پلاسمائی را نیز در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه استفاده ازپلاسمای ایرانی فقط برای بیماران ایرانی بوده و مانع از ورود بیماری های غیربومی به داخل کشورمی شود، افزود: انجام معاینات و آزمایش های بالینی بر روی هراهدا کننده درهر نوبت ازاهدا و کنترل شرایط سلامتی اهدا کنندگان، مستند سازی سوابق پزشکی اهداکنندگان پلاسما به صورت محرمانه، از دیگر مزایای اهدای پلاسما می باشد.

فرهنگ سازی اهدای پلاسما

مرادی با اشاره به اینکه در ایران تعداد اهدا کننده‏های زیادی نداریم ،تاکید کرد: دردنیا جوانان ودانشجویان، ورزشکاران و اقشار مختلف مردم اهدای پلاسما را جزء وظایف خود و شكرانه سلامتی می‌دانند، ولی در ایران به‌خاطر عدم اطلاع‌رسانی کافی و جوان بودن این بخش از صنعت داروی کشور، فرهنگ سازی برای گروه‏های هدف بخوبی صورت نگرفته است.

مدیر عامل پلاسمای ایرانیان،افزود:فرهنگ اهدای پلاسما باید درآحاد افراد جامعه نهادینه شود، همانگونه که فرهنگ استفاده ازکمربند ایمنی درجامعه نبه امری عادی تبدیل شده ،باید ازهمه ظرفیت‏ها برای ترویج و تبلیغ و گسترش این صنعت استفاده بیشتر و بهینه تری نمود.

ظرفیت پذیرش بالا برای اهداکنندگان

دکترمرادی با اشاره به ظرفیت پذیرش مرکزبیان کرد: با وجود مشارکت بسیار خوب همشهریان در زمینه اهدا پلاسما، همچنان ظرفیت قابل توجهی در مرکز جمع آوری پلاسما بدون پاسخ مانده که طبعا با اطلاع رسانی و فرهنگسازی بیشتر و با همراهی مردم نوع دوست، امکان بهره برداری از حداکثر ظرفیت این مرکز فراهم خواهد شد.

وی با بیان نحوه‏ احداث و مدیریت مجموعه‏ی پلاسمای ایرانیان، افزود:این مركز تحت نظارت وزارت  بهداشت ایران وآلمان و با اخذ مجوزهای لازم وتحت نظارت دستگاه‏های نظارتی داخلی و اروپایی فعالیت می کندو تمام دستگاه‌ها و تجهیزات مورد استفاده در این مرکز از بهترین و جدیدترین نوع آن تهیه شده و هرساله علاوه بر بازدیدهای دوره‏ای و مستمر، بازرسی های ویژه ای نیز با حضور ناظرین اروپایی صورت می گیرد.

وی با اشاره به اهمیت و شرایط نگهداری پلاسما ،افزود: واحد های پلاسمایی جمع آوری شده بعد از فرایند های اولیه و نگهداری در دمای کمتر از منفی 30 درجه سانتیگراد تحت شرایط خاص به کشور آلمان جهت پالایش نهایی ارسال می‏گردد و بعد از طی 8 الی 10 ماه، محصول پالایش شده تماما به ایران بازگشته و تحت نظارت وزارت بهداشت در اختیار مراکز درمانی قرار می‏گیرد.

لازم به ذکر است که علاقمندان به اهدای پلاسما می توانند همه روزه از ساعت 8صبح الی 18/30 به محل  مرکز  دارو پلاسمای  ایرانیان  شعبه اسلامشهر واقع در اسلامشهر ، شهرک سعیدیه - بلوار شهید برنده سیفی  ، بلوارخلیج فارس جنب پارک شهدای سعیدیه مراجعه ویا با تلفن 56490765 تماس حاصل نمایند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر