کد خبر: 922814
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲
لاریجانی مطرح کرد
معاون آموزشی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به سهم قابل توجه تولیدات جامعه پزشکی، گفت: ۳۰ درصد تولید علم در حوزه پزشکی، توسط ۱۵ درصد از دانشجویان و ۱۲ درصد از اساتید جامعه پزشکی اتفاق می‌افتد.

باقر لاریجانی در همایش آموزش کشوری پاسخگو، اظهار کرد: بحث پاسخگویی اجتماعی در آموزش پزشکی بسیار مهم بوده و  در کشور ما نیز سابقه وسیعی دارد، چراکه پاسخگویی اجتماعی آموزش پزشکی از مهم‌ترین مفاهیمی است که موجب تحولات شگرف در آموزش پزشکی شده و کشور ما نیز با ادغام نظام آموزش در نظام ارائه خدمات تجربه ارزنده‌ای در ارتقای پاسخگویی آموزش پزشکی کسب کرده است.

وی با اشاره به تعریف مشخصی از پاسخگویی اجتماعی در آموزش علوم پزشکی، تصریح کرد: لازم است دانشکده‌های پزشکی آموزش، تحقیقات و فعالیت‌های خدماتی خود را به سمت پاسخ دادن به اولویت‌های سلامت جامعه یا منطقه هدایت کنند.

وی با بیان اینکه اولویت سلامت باید توسط مشارکت دولت‌ها، سازمان‌های سلامت، متخصصان سلامت و مردم باشد، گفت: سیاست‌گذاران آموزش پزشکی معتقدند که نظام آموزش پزشکی باید در جهتی توسعه یابد که بتواند ضمن بهره‌گیری از تازه‌ترین دستاوردهای علمی جهان با نیازهای جامعه نیز سازگار باشد.

لاریجانی با بیان اینکه خوشبختانه در حوزه پزشکی با وجود  تمام مشکلات و چالش‌ها موفق عمل کردیم، بیان داشت: حوزه علوم توانسته خود را با حوزه ارائه‌ خدمات تطبیق دهد و متناسب با آن آموزش‌های خود را اصلاح کند که این امر در کارآفرینی دانشجویان علوم پزشکی گامی بسیار موثر است.

وی اضافه کرد: فارغ التحصیلان برخی از دانشگاه‌ها هنگام یافتن شغل مناسب با مشکلاتی مواجه می‌شوند؛ در حالی‌که ارائه آموزش‌های پزشکی به دانشجویان علوم پزشکی  امری موثر در عرصه کار این افراد است.

لاریجانی درباره وضعیت آموزش پزشکی و حوزه سلامت گفت: ۶۵ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کشور وجود دارد که حدود ۲۵۰ هزار دانشجو در این دانشکده‌ها مشغول تحصیل بوده و در این دانشگاه‌ها نیز ۱۸ هزار هیات علمی عضو هستند.

وی با اشاره به وجود ۲۵۰ بیمارستان آموزشی در کشور، متذکر شد: در صدد توسعه بخش آموزشی در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی هستیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: تحول و نوآوری در دانشکده‌های علوم پزشکی ارتقا یافته که می‌تواند در راستای پاسخگویی به نیازها و شرایط کشور موثر باشد.

 وی با بیان اینکه در حوزه آموزش پزشکی استراتژی‌های روشنی را دنبال می‌کنیم، اظهار کرد: امیدواریم این استراتژی‌های جدید، منشأ مثبتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی باشد تا بتوانیم تحولات آموزش پزشکی را نیز در سال‌های آینده در کشور رقم بزنیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،گفت: بازمهندسی نظام آموزش پزشکی، سیاست‌های آینده‌نگرانه و  نهادینه کردن آموزش‌های پزشکی پاسخگو، اصلی‌ترین اهداف تحولات نظام آموزشی بوده که در دانشکده‌های علوم پزشکی کشور دنبال می‌شوند.

لاریجانی بیان کرد: آموزش پاسخگو و عدالت محور، اعتلای اخلاق حرفه‌ای، حرکت به سمت دانشگاه‌های هزاره سوم و توسعه زیرساخت‌های آموزش پزشکی به عنوان مهم‌ترین بسته‌های خروجی محور هستند که منجر به تحقیق کلیه بسته‌های تحول آموزشی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اعتبار بخشی بین‌المللی گامی موثر در راستای کیفی‌سازی و جهانی‌سازی آموزش پزشکی بوده و از سوی دیگر نیز گنجاندن آموزش پزشکی طب سنتی در برنامه‌های پزشکی عمومی نیز در اولویت قرار دارد.

گفتنی است نخستین همایش آموزش پزشکی پاسخگو از24 لغایت26 مردادماه به همت معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حال برگزاری است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها