کد خبر: 922773
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۰
شکاف در ائتلاف العبادی همزمان با اعلام نتیجه قطعی انتخابات عراق
فرستاده ویژه رئیس‌جمهور امریکا درحالی برای تحمیل گزینه واشنگتن برای نخست‌وزیری در عراق تلاش می‌کند، که نتیجه نهایی انتخابات پارلمانی عراق که دیروز اعلام شد، نشان می‌دهد گروه‌های شیعه همچنان در صدر هستند و با این وجود ترکیب دولت آینده همچنان ضد امریکایی باقی خواهد ماند.
فرستاده ویژه رئیس‌جمهور امریکا درحالی برای تحمیل گزینه واشنگتن برای نخست‌وزیری در عراق تلاش می‌کند، که نتیجه نهایی انتخابات پارلمانی عراق که دیروز اعلام شد، نشان می‌دهد گروه‌های شیعه همچنان در صدر هستند و با این وجود ترکیب دولت آینده همچنان ضد امریکایی باقی خواهد ماند.

در شرایطی که جریان‌های سیاسی عراقی برای تشکیل فراکسیون اکثریت جهت تشکیل دولت آتی متمرکز شده‌اند، تحرکات امریکا برای روی کار آمدن دولتی نزدیک به واشنگتن افزایش یافته است. منابع عراقی از رایزنی‌های فشرده در بغداد به محوریت برت مک گورک، نماینده ویژه رئیس‌جمهور امریکا در ائتلاف ضد داعش، خبر می‌دهند. به گفته این منابع، طی روز‌های چهار شنبه تا جمعه قبل دست‌کم پنج جلسه در بغداد و کرکوک با حضور مستقیم مک گورک برگزار شده تا واشنگتن بتواند نخست‌وزیر متبوع خود را به جامعه عراق تحمیل کند. به گزارش شبکه السومریه‌نیوز، به گفته منابع عراقی، «مک گورک در تلاش است از سویی کرد‌ها را وادار سازد تا مشکلات خود را با حیدر العبادی مرتفع ساخته و از سوی دیگر به گروه‌های سیاسی سنی فشار وارد می‌کند تا در رایزنی‌های انتخاب نخست‌وزیر اختیارات تام به ایاد علاوی و اسامه النجیفی بدهند تا واشنگتن از طریق دو فراکسیون بزرگ اهل تسنن و کرد‌ها بتواند گزینه مد نظر خود را به شیعیان تحمیل کند». یک منبع آگاه گفت: «واقعیت این است که امریکا نهایتاً یک گزینه کاملاً مطلوب خود را در دست ندارد، اما سعی می‌کند افراد مد نظر خود را به شیعیان تحمیل کند». تلاش‌های امریکا درحالی است که گروه‌های شیعه در عراق، مخالف حضور امریکایی‌ها در کشورشان هستند.

به گزارش شبکه المیادین، مک گورک طرح نخست‌وزیری دوباره حیدر العبادی یا انتخاب یک نامزد از ائتلاف «النصر» یا خارج از آن را مطرح کرده است. امریکا درحالی روی گزینه حیدر العبادی تأکید دارد که موقعیت او در بین عراقی‌ها به شدت تضعیف شده و اختلاف در داخل ائتلاف النصر بالا گرفته است. به گزارش شبکه روسیا الیوم، یک منبع سیاسی در عراق دیروز از خروج ۲۸نماینده از ائتلاف النصر به ریاست العبادی خبر داد و گفت که فالح الفیاض، رئیس هیئت حشدالشعبی در صدر این نمایندگان است. به گفته این منبع، برخی دیگر از نامزد‌های پیروز ائتلاف النصر نیز به طور فردی از این ائتلاف بیرون آمدند. این منبع افزود: «اختلافات درون ائتلاف النصر بین العبادی و الفیاض بعد از طرح نام الفیاض به عنوان نامزد تصدی پست نخست‌وزیری آینده افزایش یافته است». در هفته‌های اخیر موضع‌گیری العبادی درباره تحریم‌های امریکا علیه ایران، واکنش رهبران سیاسی عراقی را برانگیخته است. در همین راستا، سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق روز شنبه در دیدار با مک گورک، با بیان مخالفت مجدد خود در خصوص تحریم‌های اقتصادی تصریح کرد: «عراق با همسایگان خود به ویژه ایران روابط ویژه‌ای دارد و این امر باید از سوی دیگر کشور‌ها مدنظر قرار گیرد». وی مجدداً خواهان گفت‌وگو‌های سازنده برای خاتمه بخشیدن به درگیری‌هایی شد که منطقه با آن دست به گریبان است تا از این طریق ملت‌های منطقه بتوانند در صلح زندگی کنند و به سوی پیشرفت و رشد اقتصادی گام بردارند. حکیم همچنین نکته‌ای دیگر را نیز به نماینده ترامپ گوشزد کرد و گفت که «تشکیل دولت جدید این کشور براساس شروط مرجعیت خواهد بود». امریکا تلاش می‌کند با فشار به مقامات عراقی، نفوذ ایران را در این کشور کاهش دهد و مانع از قدرت‌گیری شیعیان در ساختار قدرت شود. همزمان با سفر نماینده امریکا، سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس هم به عراق سفر کرده است که گفته می‌شود با هدف دیدار با رهبران فراکسیون‌های شیعی انجام شده است. به گزارش روزنامه الحیات، منابع آگاه عراق اعلام کردند: «سردار سلیمانی در شرایطی روز شنبه به بغداد سفر کرد که ایران فرصت‌های العبادی را برای رسیدن به نخست‌وزیری از بین رفته می‌داند.»

ضد امریکایی‌ها در صدر
دیدار نماینده امریکا با جریان‌های سیاسی در شرایطی است که نتیجه نهایی انتخابات عراق حاکی از این است که گروه‌های شیعه و ضد امریکایی همچنان در صدر هستند. دادگاه عالی فدرال عراق روز یک شنبه نتایج انتخابات پارلمانی روز ۲۲ اردیبهشت ماه این کشور را به طور رسمی تأیید و نهایی کرد. ایاس الساموک، سخنگوی این دادگاه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «دادگاه عالی فدرال پس از بررسی دقیق اعتراضات و شکایت‌ها به اتفاق آرا نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تأیید کرد». تأیید صحت انتخابات پارلمانی عراق سه ماه پس از برگزاری انتخابات و چند روز بعد از اتمام بازشماری دستی آرا به دلیل برخی اعتراضات به نتایج در پاره‌ای مناطق این کشور صورت می‌گیرد. در چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق که با مشارکت ۵ /۴۴ درصد واجدین شرایط برگزار شد، فهرست‌های انتخاباتی سائرون (مقتدی صدر) با ۵۴ کرسی، الفتح (هادی العامری) با ۴۸ کرسی و النصر (حیدر العبادی) با ۴۲ کرسی در رتبه اول تا سوم قرار گرفته‌اند. با این وجود شیعیان اکثریت پارلمان را در اختیار دارند و نخست‌وزیر آینده ضدامریکایی باقی خواهد ماند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار