کد خبر: 922771
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۳
وزیر امور خارجه: اروپایی‌ها هنوز آماده هزینه کردن نیستند
محمدجواد ظریف با تأکید بر اینکه «اروپایی‌ها تاکنون در ظاهر و در گفتار اراده سیاسی خود را نشان داده‌اند»، گفت: اراده سیاسی اروپا زمانی قابلیت پاسخگویی از جانب ایران را پیدا می‌کند که با اقدامات اجرایی همراه شود
ظاهراً کم‌کم وزارت خارجه دارد به این حرف می‌رسد که نقش اروپا تنها معطل‌کردن ایران در اتخاذ واکنش مناسب مقابل تحریم‌های امریکاست. داور مسابقه‌ای را فرض کنید که مهاجم را ر‌ها کرده، دستان مدافع را در گوشه رینگ گرفته و در گوش او می‌خواند نگران نباش می‌دانم که مهاجم خطا می‌کند، تو فعلاً کتک بخور که روزی قرار است حریف عاقل شود. در واقع داور و مهاجم خطاکار تبانی کرده‌اند و هدف‌شان یکی است و تنها نقش‌هایشان متفاوت است. وزیر امور خارجه ایران هم بالاخره بعد از چند ماه تأخیر از آمادگی نداشتن اروپایی‌ها برای هزینه کردن در موضوع برجام سخن گفته است.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در تشریح آخرین اقدامات اتحادیه اروپا برای حفظ برجام و مقابله با تحریم‌های امریکا گفت: «از زمان اظهارات رئیس‌جمهور درباره بسته اولیه‌ای که اروپایی‌ها به ایران ارائه دادند و پس از آن صحبت‌هایی که من در وین و در جلسه کمیسیون مشترک وزرا داشتم، تاکنون اروپایی‌ها نکات جدیدی را مطرح و اقداماتی را در دو حوزه مهم نفتی و بانکی انجام دادند.»
ظریف در مورد اقدامات اتحادیه اروپا در راستای حفظ توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی موسوم به برجام، از جمله به «اجرایی کردن مقررات مسدودکننده» و «مجوز بانک سرمایه‌گذاری اروپا» اشاره کرد. با همه اینها، وزیر خارجه ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با «باشگاه خبرنگاران جوان» تأکید کرد: «از نگاه ما این اقدامات بیش از آنکه اقدام عملیاتی باشد اعلام موضع است، هرچند آن‌ها حرکت رو به جلو داشته‌اند، اما اعتقاد ما این است که اروپا هنوز برای هزینه کردن آماده نشده است.»
ظریف با تأکید بر اینکه «اروپایی‌ها تاکنون در ظاهر و در گفتار اراده سیاسی خود را نشان داده‌اند»، گفت: «اراده سیاسی اروپا زمانی قابلیت پاسخگویی از جانب ایران را پیدا می‌کند که با اقدامات اجرایی همراه شود؛ اروپایی‌ها می‌گویند برجام برای آن‌ها دستاوردی امنیتی است، طبیعی است که هر کشوری باید برای امنیت خودش سرمایه‌گذاری و هزینه کند و این هزینه کردن را ما باید در همین ماه‌های آینده ببینیم.»
ظریف همچنین با اشاره به «ضرب‌الاجل» ایران برای «دریافت مکانیزم‌های عملیاتی از اروپا» افزود: «اینگونه نبوده که ما ۱۵ مرداد را به عنوان یک ضرب‌الاجل تعیین کرده و الان یک ضرب‌الاجل دیگر به آن‌ها داده باشیم؛ آن‌ها کار‌ها را تا حدی جلو برده‌اند، اما آن اندازه کافی نبوده و از این رو ما اروپایی‌ها را از اقداماتی که مورد انتظارمان است مطلع کرده‌ایم.»
ظریف همچنین در توئیتر نوشت: «۶۵ سال پیش، ایالات متحده دولت دموکراتیک منتخب مردمی دکتر مصدق را سرنگون کرد و با احیای یک دیکتاتوری، برای ۲۵ سال پس از آن ایرانی‌ها را تحت سلطه قرار داد. امروز هم یک «گروه اقدام» آرزوی انجام همین کار را از طریق فشار، اطلاعات غلط و عوام‌فریبی دارد. هرگز دوباره تکرار نخواهد شد.»
رئیس FATF یا مأمور ترامپ
رئیس نهادی که ادعا می‌شود تبعیت از راهبرد‌های آن باعث رفع تحریم شبکه بانکی ایران می‌شود، برای جلوگیری از همکاری بانک‌های خارجی با ایران و هشدار امریکا در این باره به آسیای شرقی رفت. به گزارش فارس، «مارشال بیلینگزلی» که ریاست «کارگروه اقدام مالی» را بر عهده دارد، همان مأمور ویژه‌ای است که چندی پیش برای هشدار به کشور‌های شرق آسیا در خصوص تبعات تعامل با ایران به این منطقه رفت. بیلینگزلی همزمان معان وزیر خزانه‌داری امریکا و رئیس دفتر جرائم مالی و تأمین مالی تروریسم است. مارشال بیلینگزلی برای رسیدن به هدف خود ابتدا به اندونزی و مالزی و سپس به سنگاپور رفت. همچنین اعلام شد که این مقام امریکایی که ریاست یک نهاد بین‌المللی (FATF) را در اختیار دارد، در ادامه مأموریت خود برای هشدار در خصوص تبعات تجارت با ایران، به فیلیپین و تایلند خواهد رفت. FATF در سال ۱۹۸۹ توسط سران هشت کشور صنعتی و با ادعای مبارزه با پولشویی ایجاد شد. این کارگروه پس از ۱۱ سپتامبر، وظیفه مبارزه با تأمین مالی تروریسم را هم بر عهده گرفت. کارگروه اقدام مالی سالی سه بار جلسه تشکیل و گزارشی از کشور‌های دارای عملکرد پرخطر در حوزه پولشویی و تأمین مالی تروریسم ارائه می‌دهد. مارشال بیلینگزلی، رئیس FATF در سنگاپور در خصوص اهداف سفرش گفته: «ما صراحتاً به شرکت‌ها گفتیم که باید بین تجارت با رژیم ایران و نظام مالی امریکا، یکی را انتخاب کنند.» این مقام، تلاش‌های دیپلمات‌های ایرانی برای استفاده از پتانسیل مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای را هم مدنظر داشته و در واکنش به امضای معاهده مودّت میان ایران و اعضای آسه‌آن، به اعضای این بلوک منطقه‌ای هشدار داده که «در تعامل با ایران، بیش از حد محتاط باشید.» بیلینگزلی مقام‌های سنگاپور را هم خطاب قرار داده و گفته که «ما بالا‌ترین درجه اعتماد را داریم که در سال جاری، سنگاپور تجارت عمده‌ای با ایران در حوزه نفت و گاز نخواهد داشت.» FATF اخیراً از ایران خواسته که برای معلق ماندن از حضور در لیست سیاه این نهاد، قانون مبارزه با پولشویی خود را اصلاح و قانون الحاق به دو کنوانسیون بین‌المللی را نیز تصویب کند. هنوز اعلام نشده که در صورت تصویب لوایح درخواستی جدید FATF آیا ایران در لیست کشور‌های همکار قرار می‌گیرد یا تعلیق این کشور از لیست سیاه، تمدید می‌شود. این اولین سفر ضدایرانی مارشال بیلینگزلی نبود. وی ۲ مرداد سال جاری برای متقاعد کردن ترکیه به تبعیت از تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران، به آنکارا رفت و با «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه دیدار کرد. بر اساس آنچه رسانه‌های ترکیه نوشتند، چاووش اوغلو در این دیدار به وی گفته بود که «ما به تحریم‌های امریکا علیه ایران نمی‌پیوندیم.»
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ترکمانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
0
0
"من دیپلمات نیستم ، من یک انقلابی ام " فرمایش حضرت آقا در سالهای نه چندان دور که میبایستی سرلوحه دیپلماتهای مذاکره کننده کشور قرار میگرفت تا اینگونه ساده لوحانه فریب غرب را نمی خوردند و در تاریخ نام خود را در لیست سیاه تاریخ این کشور قرار نمیدادند اما خود کرده را تدبیر نیست . حال با گذشت زمان و خسارتهای جبران ناپذیر کشور و ملت از ساده لوحی کسانیکه کشور را به اینجا رسانده اند . اما یک اصل مهم برای عده ای خوش باور ثابت شد که تکیه به دیگران همانند آب در هاونگ کوبیدن است .
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
0
0
ظریف نمیداند که مردم هم از خودش و روحانی نیز نا امید شده اند. روحانی اصلا میداند وضع مردم زیر بار این گرانی ها به جه صورت است؟ میداند امار طلاق و دزدی و فساد و خودکشی و زندان و بیکاری سر به فلک کشیده است؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار