کد خبر: 922722
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
عملکرد‌های نامناسب آموزش و پرورش
طی روز‌های اخیر خبری مبنی بر استعفای جمعی از مدیران مدارس شهرستان خمینی شهر منتشر شد که حکایت از گله‌مندی آن‌ها از برخی عملکرد‌های آموزش و پرورش استان داشت....
محمدرضا هادیلو
طی روز‌های اخیر خبری مبنی بر استعفای جمعی از مدیران مدارس شهرستان خمینی شهر منتشر شد که حکایت از گله‌مندی آن‌ها از برخی عملکرد‌های آموزش و پرورش استان داشت. موضوع نارضایتی از برنامه‌های آموزش و پرورش حرف امروز و دیروز نیست و بار‌ها اعلام شده بود که آموزش و پرورش از ضعف ساختاری رنج می‌برد. اما بی‌توجهی به صحبت‌ها و خواسته‌های مدیران آنقدر ادامه پیدا کرد تا در نهایت فرهنگیانی که بیش از ۲۰ سال سابقه کار در این نهاد را دارند تصمیم بگیرند خواسته‌هایشان را به این طریق مطرح کنند تا شاید گوش شنوایی برای حرف‌هایشان پیدا شود. حالا عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی علت استعفای این مدیران را سختی کار و دستور برای تدریس و افزایش حقوق عنوان می‌کند.

بعد از اینکه جمعی از مدیران مدارس شهرستان خمینی شهر اقدام به استعفای دسته جمعی کردند، به خوبی مشخص بود آن‌ها حرف‌هایی دارند که کسی برای شنیدنش وقت نمی‌گذارد. شاید باور اینکه گروهی فرهنگی بعد از ۲۰ سال فعالیت و زحمت در این عرصه به یکباره بخواهد از کار جدا و عطای آن را به لقایش ببخشد، سخت باشد. به‌خصوص اینکه تدریس و در کنار دانش‌آموزان بودن اول عشق است و بعد شغل.

با این اوصاف روز گذشته عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی علل استعفای دسته‌جمعی تعدادی از مدیران مدارس در خمینی شهر را پاره‌ای از مشکلات و خواسته‌های آنان عنوان کرد که قابل حل است. سیدمحمدجواد ابطحی با اشاره به خواسته‌های مدیران به تسنیم گفت: «اعلام شده بود که مدیران و معاونان مدارس باید ۶ ساعت سر کلاس بروند، با گرفتاری‌هایی که یک مدیر دارد پیگیری کار مدرسه وقتی برای او نمی‌گذارد که سر کلاس نیز برود. خیلی از این مدیران ۲۳- ۲۴ سال است که سر کلاس نرفته‌اند و تدریس این افراد سبب پایین آمدن کیفیت کار می‌شود.»

وی افزود: «دومین علت هم سختی‌های کار است و سومین مورد افزایش حقوقی است که از طریق پلکانی باید اجرا می‌شد، اما اجرا نشده است. مورد دیگر اینکه حق مدیریت دبستان که ۲۴ ساعت در هفته است با حق مدیریت هنرستان که ۴۰ ساعت در هفته کار می‌کند برابر است.» نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استعفای این مدیران هنوز پذیرفته نشده است، گفت: «رئیس اداره آموزش و پرورش خمینی‌شهر به من گفت: برای اینکه استعفای این افراد محقق شود باید تک تک استعفا دهند. استعفای دسته جمعی را نمی‌توانیم بپذیریم و اگر خواهان استعفا هستند باید به طور انفرادی استعفا دهند.»

ضعف ساختاری در آموزش و پرورش

متأسفانه در حال حاضر وزارتخانه آموزش و پرورش از یک ضعف ساختاری عظیم رنج می‌برد. مشکلاتی که در تار و پود آن رخنه کرده و سخت بشود در کمترین زمان آن‌ها را رفع کرد. مشکلاتی مانند ساماندهی نیرو‌ها و بودجه‌های سنواتی که سازمان برنامه و بودجه آن را در ردیف سیزدهم وزارتخانه‌ها می‌چیند. این مسئله یعنی وزارتخانه‌های دیگر در لایحه بودجه بر آموزش و پرورش اولویت دارند و بحث فرهنگ و آموزش و پرورش در رتبه‌های پایین‌تر قرار دارد. موضوع بعدی هم جرای سند تحول آموزش و پرورش، بحث عوض شدن کتب درسی و شیوه‌های آزمون‌های توصیفی است.

در همین راستا و در رابطه با استیضاح وزیر آموزش و پرورش، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی معتقد است: «وزرات آموزش و پرورش یک سری مشکلاتی دارد که معتقدم هرکس وزیر شود نمی‌تواند این مشکلات را حل کند. تصور ما این بود که بطحایی به خاطر ارتباطی که با آقای نوبخت دارد بتواند این مشکلات مالی را با رایزنی و لابی‌گری حل کند، بالاخره فعالیت کردند، اما آن‌طور که باید و شاید، این اتفاق صورت نگرفت.»
به هرحال مدیران مدارس در اقصی نقاط ایران نیازمند حمایت و رفع مشکلاتشان هستند تا با فراغ خاطر به مسئولیت‌هایشان بپردازند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار