کد خبر: 922712
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
به مناسبت برگزاري جشنواره آش زنجان
عقربه‌های ساعت چرخید و چرخید و بالاخره زمان را به دیگ‌های بزرگی مسی ساخت دست هنرمندان زبردست زنجانی وصل کرد. دیگ‌هایی که همه ساله در شهر زنجان بار گذاشته می‌شوند تا نه تنها ضیافتی بزرگ برای مردم این استان برپا کنند بلکه تمام مردم ایران را هم به جشن بزرگ آش‌خوری دعوت کنند...
پروانه سهرین‌بیگلو
عقربه‌های ساعت چرخید و چرخید و بالاخره زمان را به دیگ‌های بزرگی مسی ساخت دست هنرمندان زبردست زنجانی وصل کرد. دیگ‌هایی که همه ساله در شهر زنجان بار گذاشته می‌شوند تا نه تنها ضیافتی بزرگ برای مردم این استان برپا کنند بلکه تمام مردم ایران را هم به جشن بزرگ آش‌خوری دعوت کنند. این بار سیزدهمین جشنواره ملی آش ایرانی با جذب گردشگران بیشتر و بهتر از سال‌های قبل در منطقه گردشگری گاوازنگ برگزار شد. جشنواره‌‎ای که توانست گردشگران را از هر نقطه و سو به سمت خود بکشاند و طعم خاطره‌انگیز آش اصیل هر نقطه ایران زمین را به زیر دندان گردشگران ببرد.

جشنواره آش با ابتکار یحیی رحمتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از سال ۸۴ به صورت استانی آغاز به کار کرد. از برگزاری اولین دوره این جشنواره سال‌ها می‌گذرد و با توجه به اینکه در طول بیش از یک دهه برگزاری با استقبال بسیار زیادی روبه‌رو شده، اکنون در حال تبدیل شدن به یک جشنواره بین‌المللی است.
 
جشن خوشمزه آش که تنها یک سال در سال ۸۷ و آن‌هم به دلیل شیوع آنفلونزای خوکی در دنیا به دلایل بهداشتی برگزار نشد، حالا هر سال به طور مرتب برگزار می‌شود. با اینکه این جشنواره به دلیل شرایط جوی در زمان‌های متفاوت بهار و تابستان برگزار می‌شود، اما هر سال پربارتر از سال گذشته است و همه دوستداران آش را از هر گوشه ایران و جهان به سمت استان زنجان می‌کشاند. گویا قرار است این شهر در کنار ظرف‌های مسی زیبا، ملیله‌های ظریف، چارق‌های رنگارنگ و چاقو‌های دست‌ساز هنرمندان زنجانی هنر آشپزی را نیز در کنار گنبد عظیم سلطانیه به نام خود ثبت کند. جشنی که تمام ذائقه‌های مردم در برگزاری آن در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند تداعی‌کننده طعم خوش دستپخت مادران ایران‌زمین باشد.

جشنواره آش مختص زنجان است

جشنواره آش که عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی غذای خاورمیانه را با خود به همراه دارد، هر سال باعظمت‌تر و پویاتر از سال گذشته برگزار می‌شود. جشنواره‌ای که هر ساله غذای ۳۱ استان کشور را در بخش آش تدارک می‌بیند و این فرهنگ غذایی غنی را در قالب مسابقه به رخ تمام دنیا می‌کشد. در این خصوص مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان با اشاره به حضور مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی در آیین افتتاح سیزدهمین جشنواره آش ایرانی، گفت: «با اینکه این جشنواره مختص استان زنجان است، اما تمام استان‌های کشور برای حضور در این جشنواره آماده شدند.»
 
یحیی رحمتی افزود: «درحال حاضر این جشنواره طرفداران زیادی در کشور پیدا کرده است و همه ساله گردشگران زیادی را به سمت استان زنجان می‌کشاند.» وی برگزاری جشنواره‌های این‌چنینی را سبب رونق اقتصادی دانست و تصریح کرد: «این جشنواره‌ها سبب پویایی شهر می‌شوند.» در کنار دعوت تمام استان‌های کشور به جشنواره آش، رحمتی از ثبت ملی آش ترش طی سال گذشته خبر داد و گفت: «به لطف خدا امسال ملیله زنجان نیز به ثبت رسیده است.» وی به دایر شدن نمایشگاه صنایع دستی همزمان با جشنواره آش اشاره کرد و افزود: «این نمایشگاه دومین نمایشگاه بزرگ صنایع دستی کشور است که سال گذشته فقط ۴۴ میلیارد تومان در این نمایشگاه گردش مالی صورت گرفته است.»

زنجان شادترین و مهربان‌ترین میزبان

از سه سال گذشته همزمان با برپایی جشنواره آش ایرانی، این جشنواره در سازمان یونسکو وارد لیست جشنواره‌های دائمی شد تا این استان هم سهمی در برنامه‌های جهانی داشته باشد و هر ساله علاوه بر مهمانان ایرانی، پذیرای گردشگران خارجی به صرف آش شود. بنابراین با این تفاسیر برگزاری این نوع جشنواره‌ها و گردهمایی‌ها نه تنها به معرفی بیشتر و مطرح شدن استان و شهر زنجان کمک می‌کند، بلکه می‌تواند نقطه عطفی برای جذب گردشگران بیشتر به استان هم باشد.
 
شهردار زنجان با اشاره به این موضوع گفت: «در صورتی که مدیری برای مطرح شدن شهر و استان تلاش می‌کند، سایر مسئولان هم باید همراه و دست‌گیر وی باشند.» مسیح‌الله معصومی با اشاره به ضرورت همه دستگاه‌ها در استان یادآور شد: «شاید در کمتر استانی این میزان فعالیت برای برگزاری رویداد‌های فرهنگی و شادی‌بخش انجام شود.» این مسئول استانی تأکید کرد: «بیجا نیست که زنجان به عنوان شادترین استان و شهر میزبان مهربان شناخته می‌شود چراکه رویداد‌هایی از جنس جشنواره آش و غذای کشور‌های اکو، همواره زمینه شادی و تفریح مردم را فراهم می‌کنند.»

جشنواره آش قدیمی‌ترین جشنواره کشور

جشنواره آش ایرانی به عنوان قدیمی‌ترین جشنواره کشور در زمینه غذا به شمار می‌آید که علاوه بر بخش پخت آش، شاهد برگزاری مسابقه آشپزی، شب‌های فرهنگی، سیاه‌چادر‌ها و نمایشگاه ملی صنایع دستی نیز هستیم. در جشنواره امسال ۲۲ استان در بخش پخت و رقابت آش و ۳۱ استان در نمایشگاه ملی صنایع دستی حضور داشتند. ۲۶۰ گروه از استان زنجان برای شرکت در بخش جشنواره ملی آش شرکت کرده بودند که در این بین ۹ استان در بخش سیاه‌چادر و هشت استان در بخش شب‌های فرهنگی برای برگزاری برنامه حضور داشتند.
 
بنابراین از همان ابتدا با توجه به هماهنگی‌هایی که انجام شده بود، حضور ۱۲۰ هزار بازدیدکننده در روز پیش‌بینی می‌شد که خوشبختانه تحقق هم یافت. پخت و سرو روزانه آش برای ۴۵ هزار نفر، حرکت قطار‌ها و تور‌های گردشگری به مقصد این جشنواره و گردش مالی روزانه بیش از ۴۰ میلیارد ریال در حوزه صنایع دستی فقط بخشی از موفقیت‌های این رویداد بزرگ به شمار می‌آید. جشنواره آش با این قدمت به قدیمی‌ترین جشنواره کشور تبدیل شده است و هر سال پویاتر از سال‌های گذشته برگزار می‌شود و بزرگ‌ترین جشنواره غذای خاورمیانه محسوب می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار