کد خبر: 922524
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۷
مخالفت‌ها با لغو گواهی عدم سوءپیشینه امنیتی مقامات امریکایی تشدید شد
دونالدترامپ، رئیس‌جمهور امریکا قصد دارد گواهی عدم سوءپیشینه شماری از مقام‌های امنیتی امریکا را لغو کند، اقدامی که باعث خواهد شد اجازه دسترسی آن‌ها به اسناد اطلاعاتی طبقه‌بندی شده از بین برود
رئیس‌جمهور امریکا اسنادی را آماده کرده که طبق آن گواهی عدم سوء‌پیشینه امنیتی برخی مقام‌های سابق و فعلی این کشور برای دسترسی به اسناد طبقه‌بندی شده و مراکز ممنوعه لغو می‌شود که اولین قربانی آن جان برنان، رئیس سابق «سیا» بود؛ اقدام جنجالی که ۶۰ تن از مقامات امنیتی درباره آن هشدار داده‌اند. کنگره امریکا هم بر آن است با مصوبات جدید مانع از سوء‌استفاده ترامپ از قدرت قانونی خود شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا که بسیاری از مخالفان خود را از عرصه قدرت کنار زده، این بار طرح جدیدی را برای دور نگه داشتن منتقدانش در دست بررسی دارد. بر اساس این طرح که کاخ سفید آن را اعلام کرده، گواهی عدم سوء پیشینه امنیتی برخی مقام‌های سابق و فعلی امریکا لغو می‌شود. به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام کاخ سفید جمعه شب اعلام کرد: «ترامپ می‌خواهد گواهی عدم سوءپیشینه امنیتی اکثر این افراد لغو شود، البته اگر نتواند گواهی عدم سوءپیشینه امنیتی همه آن‌ها را لغو کند». افراد مذکور کسانی هستند که از سیاست‌های ترامپ انتقاد کرده‌اند. در صورتی که گواهی عدم سوء پیشینه امنیتی این افراد لغو شود، آن‌ها دیگر اجازه دسترسی به اسناد اطلاعاتی طبقه‌بندی شده و ورود به مراکز حساس را نخواهند داشت. هفته گذشته ترامپ گواهی عدم سوء پیشینه امنیتی جان برنان، مدیر سابق سازمان سیا را لغو کرد. برنان از منتقدان جدی سیاست‌های ترامپ بوده است. کاخ سفید اعلام کرده است که قصد بازنگری در گواهی عدم سوء پیشینه امنیتی سایر مقام‌های دولت باراک اوباما از جمله جیمز کومی مدیر سابق اف‌بی‌آی، جیمز کلاپر مدیر سابق اطلاعات ملی امریکا، مایکل هیدن مدیر سابق سازمان امنیت ملی و اندرو مک کیب، معاون سابق مدیر اف‌بی‌ای را دارد. پیش از این روزنامه فایننشال تایمز گزارش کرده بود «ترامپ در صدد است مجوز‌های امنیتی شماری از مقام‌های سابق اطلاعاتی را که از او به دلیل عملکردش در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه انتقاد کرده‌اند لغو کند.» اقدامات ترامپ برای محدود کردن دسترسی مقامات امنیتی به اطلاعات، درحالی است که در دو سال گذشته، ترامپ به خاطر ملاقات مشاورانش با مقامات روسیه پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶، تحت فشار است. همچنین سه ماه دیگر انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره برگزار می‌شود و ترامپ برای پیروزی جمهوریخواهان تلاش می‌کند تا اکثریت کنگره را در دست داشته باشند.

مخالفت‌های مقامات امنیتی
اقدام کاخ سفید در لغو گواهی عدم سوء پیشینه امنیتی، مخالفت‌هایی را در بین مقامات امنیتی در پی داشته است. به گزارش سی‌ان‌ان، ۶۰ مقام سابق سیا جمعه شب با انتشار بیانیه‌ای به این گونه اقدامات به ترامپ هشدار داده‌اند و لغو گواهی عدم سوء پیشینه امنیتی برنان را محکوم کرده‌اند. در این بیانیه آمده است: «ما معتقدیم مقام‌های سابق، حق دارند بدون ترس از تنبیه، دیدگاه‌های خودشان را در زمینه مسائل امنیتی بیان کنند». در این بیانیه آمده است: «اعتقاد قاطع ما این است که اگر قرار باشد نظرات کارشناسان خبره قبل از ابراز به محک آزمون گذاشته شوند، کشورمان تضعیف خواهد شد». آن‌ها این اقدام دونالد ترامپ را نامناسب و به شدت تأسف‌برانگیز خوانده و تأکید کردند: «ما هرگز تاکنون سابقه نداشته که ببینیم از لغو مجوز‌های امنیتی به عنوان یک ابزار سیاسی همانطور که در این مورد شاهد بودیم، استفاده شود». همچنین جان برنان در مصاحبه با شبکه‌ام‌اس‌ان‌بی‌سی در واکنش به لغو سوء پیشینه امنیتی خود گفت: «من فکر می‌کنم که ترامپ مست قدرت شده و در حال حاضر کشور به سبب آنچه که رئیس‌جمهور انجام داده و مسئول انجام دادن آن است، در بحران قرار دارد. اکنون دوران ترسناک و رعب آوری است».

برنان تأکید کرد: «همینطور جمهوریخواهان در کنگره نیز که به او اجازه عمل داده‌اند و منتظر هستند که یک فاجعه اتفاق بیفتد، می‌بایست قبل از این علیه کسی که آشکارا و واضح مسئولیت‌هایش را بدون هیچ‌گونه در نظر گرفتن هدفی و همینطور در نظر گرفتن عقل سلیم از نقطه نظر امنیت ملی اجرا نمی‌کند، صحبت و با او مخالفت می‌کردند». معمولاً مقام‌های اطلاعاتی سابق امریکا مجوز دسترسی امنیتی خود را بعد از اتمام سمت‌شان حفظ می‌کنند تا جانشین‌های آن‌ها بتوانند بر سر مسائل روز با آن‌ها رایزنی داشته باشند، اما ترامپ ثابت کرده است که نمی‌تواند منتقدان خود را تحمل کند. برخی مقامات امنیتی سابق هنوز در انجمن‌های مشاوره دولت کار می‌کنند و ادامه حضور آن‌ها منوط به دارا بودن مجوز امنیتی خاص است.

کنگره مقابل ترامپ
سیاست‌های جنجالی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا واکنش‌های گسترده‌ای را در محافل سیاسی این کشور در پی داشته است. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، مارک وارنر، سناتور ارشد کمیته اطلاعات سنای امریکا گفت: «طی روز‌های آینده یک اصلاحیه قانونی در کنگره مطرح می‌شود که در صورت تصویب نهایی مانع از آن خواهد شد که دونالد ترامپ مانع از دستیابی مقام‌های سابق و منتقدانش به اسناد اطلاعاتی شود». وارنر در پستی در توئیتر نوشت: «من چند روز دیگر اصلاحیه‌ای را پیشنهاد خواهم کرد که نمی‌گذارد رئیس‌جمهور با لغو دلبخواه مجوز‌های امنیتی اقدام به مجازات و مرعوب ساختن منتقدانش کند. گوش به زنگ باشید». دموکرات‌ها و برخی جمهوریخواهان مخالف سیاست‌های ترامپ هستند و پیش از این برخی نمایندگان طرحی را برای استیضاح رئیس‌جمهور داده بودند. دو ماه پیش موج مخالفت‌های گسترده با سیاست مهاجرتی، سبب شد ترامپ از مواضع اعلانی خود عقب‌نشینی کند و این بار هم اتحاد دموکرات‌ها و جمهوریخواهان مقابل سیاست امنیتی ترامپ به حدی است که می‌تواند رئیس‌جمهور امریکا را وادار به عقب‌نشینی کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار