کد خبر: 922519
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
گزارش «جوان‌آنلاین» از جولان موتورسواران متخلف در سطح شهر
جانش را کف دستش گذاشته و در خیابان‌ها ویراژ می‌دهد. کلاه ایمنی که سرش نیست هیچ! وسط اتوبان تک چرخ هم می‌زند و بادی به غبغب می‌اندازد! تصور می‌کند که برنده و قهرمان خیابان‌ها شده و ماشین‌ها و رهگذران برایش کف و سوت می‌زنند. اما نمی‌داند که هر لحظه ممکن است جان خودش یا یکی از رهگذران خیابان را بگیرد!
مهسا گربندی
سرویس اجتماعی جوان آنلاین؛ مهسا گربندی: جانش را کف دستش گذاشته و در خیابان‌ها ویراژ می‌دهد. کلاه ایمنی که سرش نیست هیچ! وسط اتوبان تک چرخ هم می‌زند و بادی به غبغب می‌اندازد! تصور می‌کند که برنده و قهرمان خیابان‌ها شده و ماشین‌ها و رهگذران برایش کف و سوت می‌زنند، اما نمی‌داند که هر لحظه ممکن است جان خودش یا یکی از رهگذران خیابان را بگیرد! کمی آن طرف‌تر موتورسوارانی هستند که خیابان یک‌طرفه برایشان معنایی ندارد و از جهت خلاف خیابان در حال حرکت هستند؛ پیاده‌رو و ورود ممنوع را هم قرق کرده‌اند و ممنوعیت گردش به چپ و راست را هم نمی‌دانند. برخی از آن‌ها رنگ چراغ قرمز یا سبز برایشان فرقی ندارد و چراغ راهنمایی و رانندگی هر رنگی که باشد، حق تقدم با آنهاست و از آن رد می‌شوند! تمام این موارد نشان می‌دهد که اصلا قوانین راهنمایی و رانندگی برای موتورسیکلت‌ها و راکبان‌شان صدق نمی‌کند.  

البته موتورسواران متخلف کمی از پلیس یا دوربین‌های راهنمایی و رانندگی می‌ترسند، اما برخی از آن‌ها با مخدوش کردن پلاک موتور یا فرار از پیاده‌رو‌ها و عبور از جدول‌های خیابان همچنان از قانون فرار می‌کنند و به تخلف خود ادامه می‌دهند. نتیجه تمام این کار‌ها هم وارد شدن صدمات جانی و مالی به موتورسواران و رهگذران شده است.

تصادف یک موتورسوار با مادرم باعث شد که دیگر هیچ وقت نتواند راه برود!

شیدا خانمی ۴۱ ساله است که مسئولیت نگهداری از مادرش را به عهده گرفته. او درباره تصادف یک موتورسوار با مادرش به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «شش ماه پیش بود که مادرم را به بیرون از خانه بردم تا آب و هوایی عوض کند. وارد خیابان که شدیم و قصد عبور از آن را داشتیم یک موتورسوار که در جهت خلاف خیابان حرکت می‌کرد با مادرم تصادف کرد و پایش را شکست.»
او ادامه می‌دهد: «موتوری که مادرم با آن تصادف کرد خیلی قدیمی بود و شماره پلاکش قابل خواندن نبود. هر چند که اهالی محل دنبال موتورسوار رفتند و او را تعقیب کردند، اما نتوانستند او را بگیرند.»

شیدا به شکستگی پای مادرش اشاره می‌کند و می‌گوید: «مادرم ۷۰ سالش است و بعد از اینکه پایش را گچ گرفتند دیگر نتوانست راه برود، حتی او را به جلسات فیزیوتراپی هم بردم، اما دیگر قدرت راه رفتن روی پاهایش را از دست داده است.»
این خانم درباره تخلفات موتورسواران که گاهی صدمات جبران‌ناپذیری را به رهگذران وارد می‌کند، می‌گوید: «یک موتورسوار از قانون پیروی نمی‌کند و خسارت آن را یک رهگذر باید بدهد. نمی‌دانم این موتورسوار چطور می‌خواهد با عذاب وجدان تصادف با یک پیرزن کنار بیاید.»

موتورسواران امان ما را بریده‌اند

مریم که دخترش را کلاس تابستانه ثبت‌نام کرده و او را هر روز تا کلاس همراهی می‌کند از تخلف موتورسواران شکایت می‌کند و به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: موتورسواران امانم را بریده‌اند، قبلاً برای عبور از خیابان‌ها سمت راست و بعد سمت چپ خود را نگاه می‌کردم، اما الان از هر طرف موتور رد می‌شود و با استرس از خیابان رد می‌شوم.»
این مادر که نگران سلامتی دخترش است، ادامه می‌دهد: «اینقدر به دخترم تذکر می‌دهم که هر دو طرف خیابان را نگاه کند که خودم خسته شده‌ام. حتی دیگر پیاده‌رو هم به‌خاطر موتورسواران امن نیست. انگار که آن‌ها اصلاً معنی پیاده‌رو یا خیابان ورود ممنوع را نمی‌دانند!»

اقدامات پلیس راهور برای ساماندهی موتورسواران متخلف

سرهنگ علی‌اصغر مهری، معاون عملیات ترافیک پلیس راهور ناجا درباره تخلفات موتورسواران در سطح شهر به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «اصلی‌ترین تخلفات موتورسیکلت‌ها مربوط به استفاده نکردن از کلاه ایمنی، نادیده گرفتن ورود ممنوع، تردد و توقف در پیاده‌روها، سوار کردن چند نفر در ترک موتور، حرکت در خلاف جهت مجاز، حرکت در خطوط ویژه، حمل بار‌های نامتعارف و عبور از چراغ قرمز است.»
معاون عملیات ترافیک پلیس راهور به برخی از اقداماتی که از سوی پلیس راهور برای ساماندهی موتورسواران متخلف انجام شده اشاره می‌کند و می‌گوید: «واحد‌های فرهنگی ترافیک ناجا بسته‌های آموزشی را تهیه و آن را توزیع می‌کنند. در حال پیگیری ساماندهی پیک‌های موتوری با همکاران در بخش اماکن هستیم تا از طریق صنوف خود مجبور به اجرای قانون باشند. با دستگاه قضایی در حال رایزنی و هماهنگی هستیم تا موتورسواران متخلف را که فاقد گواهینامه هستند صرفاً به جزای نقدی محکوم نکنند بلکه آن‌ها را محکوم کنند تا در آموزشگاه‌های رانندگی موتورسیکلت مراجعه کنند و گواهینامه بگیرند. به این ترتیب تعداد موتورسوارانی که گواهینامه ندارند با کاهش رو به رو می‌شود.»

فقط وظیفه راهور نیست

سرهنگ علی‌اصغر مهری می‌گوید: «آبان‌ماه ۹۵ جلسه‌ای با حضور وزیر کشور برگزار و به موضوع ساماندهی موتورسواران پرداخته شد؛ بنابراین مصوبه‌ای از سوی شورای عالی هماهنگی ترافیک شهر‌های کشور ابلاغ شد و تمام سازمان‌های مربوط ملزم به اجرای آن شدند. در این زمینه به پلیس راهور تأکید شده برخورد جدی‌تری با موتورسواران متخلف داشته باشند. اما یکی از مشکلات پلیس راهور در برخورد با موتورسوار متخلف عدم وجود پلاک در جلوی موتور است. در این رابطه در مصوبه شورای عالی ترافیک آمده که سازمان ملی استاندارد به منظور شناسایی بهتر موتورسواران متخلف در مدت یک ماه، اقدامات صورت گرفته پیرامون تعیین یا جانمایی پلاک دوم موتور در بخش جلوی موتورسیکلت را گزارش دهد، اما هنوز این کار به مرحله اجرا نرسیده است.»

معاون عملیات ترافیک پلیس راهور ناجا با اشاره به این مسئله که ساماندهی موتورسواران متخلف فقط تنها وظیفه راهور نیست، می‌گوید: «در مصوبه شورای عالی ترافیک خطاب به وزارت صنعت آمده که به منظور جلوگیری از سوار شدن سرنشین مازاد بر کارت شناسایی موتورسیکلت با همکاری سازمان ملی استاندارد بررسی لازم در خصوص باز طراحی صندلی را انجام دهند. همچنین از وزارت ورزش و جوانان خواسته شده در راستای جلوگیری از انجام حرکات نمایشی و تخلیه هیجانات موتورسیکلت سواران با همکاری استانداری‌ها و بخش خصوصی مقدمات ایجاد پیست موتور سواری را در محیط‌های ایمن و کم خطر، ظرف مدت یک سال آتی مهیا سازد.»

بی‌تأثیری یا بی‌توجهی به مصوبه شورای عالی ترافیک؟
 
ارزان بودن موتور، امکان درآمدزایی، تردد آسان و فراهم بودن جای پارک از جمله عواملی است که موجب افزایش تمایل افراد به موتورسواری می‌شود. از سوی دیگر آموزش سریع رانندگی موتور سبب شده بسیاری از افراد و حتی کسانی که هنوز به سن بلوغ نرسیده‌اند نیز موتورسواری را یاد بگیرند و با آن در سطح شهر ویراژ دهند.

یک موتورسوار متخلف با موتوری که ارزش آن ۲۰۰ هزار تومان هم نمی‌شود، در سطح شهر جولان می‌دهد و ممکن است که خودش یا یک رهگذر را به کام مرگ بکشاند. این در حالی است که سازمان‌ها و نهاد‌های مربوط اندر خم مصوبه شورای عالی ترافیک مانده‌اند و مشخص نیست که چه زمانی قرار است با هماهنگی و همکاری یکدیگر با این موتورسواران متخلف برخورد کنند؟ امید است که این مصوبه که در سال ۹۵ ابلاغ شده است تا چند روز آینده اجرایی شود تا شاهد کاهش تخلفات موتور سواران در سطح شهر باشیم و با آرامشی نسبی در خیابان‌ها تردد کنیم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حجت سلامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
0
1
سلام . آسایش برای سلامتی شهروندان ایران بسیار مهم است . لذا لازم است موتور سواری تابع ضوابط زیر باشد :
1.موتور برقی
2.استفاده شغلی در حد ضرورت
3. پلاک درشت و واضح
4. رعایت کامل اصول ایمنی
5.هدایت موتورسواران تفریحی به پیست های ورزشی
متشکرم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار