تنهایی خود را با کسی تقسیم نکنیم!
کد خبر: 922469
لینک کوتاه: http://www.Javann.ir/003ryX
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲
16 راهکار برای مقابله با احساس تنهایی
سبک زندگی امروز و سکونت در آپارتمان‌های قوطی کبریتی بدون ارتباط با همسایگان، انسان شهری را بیش از پیش تنها کرده است. احساس تنهایی یکی از ویژگی‌های گریزناپذیر آدمی است و همه آدم‌ها آن را تجربه می‌کنند، اما گاهی بیمارگونه می‌شود.
محمد‌رضا سهیلی‌فر
سبک زندگی امروز و سکونت در آپارتمان‌های قوطی کبریتی بدون ارتباط با همسایگان، انسان شهری را بیش از پیش تنها کرده است. احساس تنهایی یکی از ویژگی‌های گریزناپذیر آدمی است و همه آدم‌ها آن را تجربه می‌کنند، اما گاهی بیمارگونه می‌شود. انسان‌های تنها مدام به این تمایل دارند که احساس بی‌علاقگی و ناخشنودی از شرایط و اوضاع داشته باشند. آن‌ها بیشتر اوقات با خود درگیری دارند و خجالتی هستند. این تمایلات ممکن است به دوری کردن از دیگران و احساس انزوا منتهی شود. در این نوشته ۱۶ نکته در باره مقابله با احساس تنهایی را با شما در میان می‌گذاریم.

۱- در احساس تنها بودن، شما تنها نیستید: بسیاری از ما در یک رویارویی مشخص در کنار هم مبارزه می‌کنیم. همه ما در این نوع احساس در یک جبهه هستیم، بنابراین لازم نیست در مورد وضعیت خودتان خجالت بکشید. بدانید دیگرانی هم هستند که احساسات مشابهی دارند. خیلی از افراد جامعه احساس تنها بودن شبیه شما را تجربه کرده‌اند. وقتی ندای درون خود را می‌شنوید که به شما می‌گوید: «من همیشه تنهام» این فقط ذهن نگران شماست که تلاش می‌کند دروغی را به شما تلقین کند. همیشه کسی هست که بتواند با شما ارتباط بگیرد. شاید شما بلافاصله با آن ارتباط برقرار نکنید، اما آن‌ها نزدیک شما هستند.
۲- احساس تنهایی را بپذیرید: مـهم اسـت کـه پـی بـه ایـن مسئله ببرید که زمان‌ها و موقعیت‌هایی در زندگی هر فرد وجود دارد که در او ایجاد احساس تنهایی می‌کند، چـه فــرد بخواهد چه نخواهد. میزان معینی از احساس تنهایی، بخش اجتناب‌ناپذیری در هر زندگی است. به‌جای آنکه از آن گریزان باشید، بیاموزید چگونه با آن کنار بیایید.
۳- با خود خلوت کنید:گاهی اوقات شما باید تنها باشید، نه اینکه احساس تنهایی کنید بلکه با خودتان خلوت کنید و کمی از وقت آزادتان در تنهایی، لذت ببرید. به عبارت دیگر، لحظاتی که احساس تنهایی می‌کنید، شاید لحظاتی باشد که شما بیشترین نیاز به خلوت کردن با خود را دارید. ما به تنهایی نیاز داریم، زیرا زمانی که تنها هستیم از فشار تعهداتمان جدا می‌شویم. پس همیشه نیازی به بزرگنمایی بدی این احساس نیست. ما می‌توانیم افکار خود را بشنویم و آنچه درونمان به ما می‌گوید را به صورت شهودی احساس کنیم. حقیقت این است که در طول زندگی زمان‌هایی وجود دارد که جهان آرام می‌شود و تنها چیزی که می‌ماند ضربان قلب شماست، بنابراین بهتر است صدای آن را گوش کنید و به خاطر بسپارید وگرنه آنچه به شما می‌گوید را هرگز نمی‌فهمید.
۴- شجاعانه با تنهایی رودررو شوید: از اینکه به تنهایی خـود اذعان کنید واهمه نداشته باشید. حقیقت آن است که شما تا زمانی که علت امری که سبب آزار شما شده را تشخیص ندهید، قادر به تخفیف و تسکین مشکل خود نخواهید بود.
۵ -تدبیری برای علل بروز احساس تنهایی در خود بیندیشید: اغلب پریشانی‌ها و ترس‌های ناشی از تنهایی را می‌توان با شناسایی علل مشکلات و سپس تلاش برای اصلاح و بهبود شرایطی که سبب ایجاد احساس تنهایی در شما گردیده، تقلیل داد.
۶ -تن‌هایی را تبدیل به مزیت کنید: تنهایی خود را با کنار آمدن با آن مبدل به یک مزیت کنید و اتکا به نفس خود را افزایش دهید. مهم‌ترین سرمایه شما به عنوان یک فرد تنها آن است که از آن به عنوان یک فرصت مناسب برای شناخت هر چه بهتر خود استفاده کنید. با تحمل دوران وحشتناک تنـهایی، با تعـمق در افکار، احساسات و ادراکات خود فرصت‌هایی برای رشد و پیشرفت شخصی خود به‌وجود آورید.
۷- با بهترین دوست آشتی کنید: بهترین دوست، همراه و دلسوز ما خداوند بخشنده و یکتایی است که هیچ احتیاجی به ما ندارد، اما از حضور و توجه ما به خودش بهترین استقبال را به عمل می‌آورد. پس اول از همه دوستی تان را با او تقویت کنید.
۸- خود را سرگرم فعالیت‌های مورد علاقه‌تان کنید: هنگام تنهایی برخی افراد آشفته حال به این طرف و آن طرف رفته و دنبال فردی می‌گردند که بتوانند توجهشان را معطوف وی کنند. به‌جای این کار، از این فرصت استفاده و وقت خود را صرف سرگرمی‌ها و فعالیت‌های خاص و دلخواه خود کنید.
۹- اولین گام را شما بردارید: به‌جای اینکه منتظر فـردی باشید که از راه برسد و شمـا را نجات دهد، خودتان پیشقدم شوید. در سلام و احوالپرسی با دیگران پیشـقدم شوید. لبخند بزنید و سلام کنید. شما باید روی مهارت‌های اجتماعی و میان فردی بیشتر کار کرده و بیاموزید که بیشتر از حقوق خود دفاع کنید.
۱۰- دوستی‌های قدیمی را در خارج از فضای مجازی احیا کنید: در روزگاری زندگی می‌کنیم که هیچ‌کس از احساس تنهایی مصون نیست و همه به‌نوعی در معرض ابتلا به این احساس آزاردهنده قرار دارند. درست است که شبکه‌های اجتماعی یا سرویس‌های پیام‌رسان موجب سرعت و سهولت ارتباطات شده‌اند، اما مشکل اینجاست که تأثیر معاشرت‌های رودررو را ندارند. شاید حتی صد‌ها دوست در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید، اما باز هم وقتی واقعاً نیاز به هم‌صحبت دارید، کسی در دسترس‌تان نباشد. دوستان قدیمی‌تان را به یک گپ‌وگفت دعوت کنید و با هم از خاطرات و دغدغه‌های روزمره‌تان بگویید.
۱۱-کار‌های داوطلبانه و خیریه انجام دهید: کمک به دیگران اعتمادبه‌نفس و احساس رضایت از خود را در شما افزایش می‌دهد و فرصت‌های تازه‌ای برایتان پدید می‌آورد تا بتوانید با افراد جدیدی ملاقات کنید.
۱۲- عادات خوب را در خود تقویت کنید: به‌جای آنکه یک گوشه بنشینید و هیچ کاری انجام ندهید، رژیم غذایی متعادل داشته باشید، پیاده‌روی و تمرینات ورزشـی منظم انجام دهید و به قدر کافی بخوابید.
۱۳- خلاقیت داشته باشید: تنهایی با اندوه و بدبختی برابر نیست. زمان تنهایی را برای خلاق‌تر کردن خودتان استفاده کنید. کتاب بخوانید، نقاشی کنید، جدول یا معما حل کنید یا به سینما بروید. تنهایی گاهی آنقدر با ارزش است که شاید دلتان نیاید آن را با هیچ کس تقسیم کنید! البته فراموش نکنید همیشه تنها بودن اصلاً خوب نیست و جلوی رشد و پیشرفت انسان را می‌گیرد.
۱۴- از مگس‌های دور شیرینی پرهیز کنید: بعضی افراد به دنبال دوست، همراه و هم‌صحبت نیستند بلکه بیشتر دنبال کسی هستند که از او سوء استفاده کنند. برای رهایی از تنهایی و پیدا کردن همنشین به این افراد تکیه نکنید که پشیمان خواهید شد. یک همنشین و معاشر خوب شما را به خاطر خوبی‌هایتان می‌خواهد نه موقعیت‌تان.
۱۵- از آموزش غافل نشوید: در یک دوره آموزشی ویژه بزرگسالان کـه در رابطه با رشد فردی باشد، ثبت‌نام کنید. برای مثال در کلاس‌های تقویت اعتمادبه‌نفس، روش‌های ارتباط‌گیری با دیگران، چگونگی دفاع از حقوق فردی و چگونه مثبت بودن عضو شوید.
۱۶- به پزشک مراجعه کنید: درصورت طولانی شدن احساس تنهایی به پزشک مراجعه کنید. احساس تنهایی مداوم و پایدار ازجمله نشانه‌های شایع افسردگی است که با مراجعه به روانپزشک و از طریق مشاوره‌درمانی حل می‌شود. مشاور با چند جلسه مشاوره می‌تواند عوامل محرک احساس تنهایی‌تان را شناسایی کند و راه‌حل‌های کنترل این محرک‌ها را با شما درمیان بگذارد.
برگرفته از سایت: tinybuddha
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار