کد خبر: 922432
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱
آینده نامعلوم قیمت خودرو و سردرگمی مردم در بازار
قیمت خودرو‌های داخلی پس از رشد نرخ ارز در بازار گران شد و طبق پیش‌بینی کارشناسان نرخ این کالا بزودی گران‌تر هم می‌شود. خودروسازان داخلی در حالی قصد دارند نرخ محصولات خود را گران کنند که این خودرو‌ها هنوز استاندارد‌های کیفی تولید در برخی قطعات را از سازمان استاندارد کسب نکرده‌اند و مصرف‌کنندگان بینوا از سر اجبار و با توجه به قدرت خرید کمی که دارند، اقدام به خرید خودرو‌هایی می‌کنند که بعضا از کیفیت و استاندارد کاملی برخوردار نیستند.
اسد‌الله خسروی
جوان آنلاین: قیمت خودرو‌های داخلی پس از رشد نرخ ارز در بازار گران شد و طبق پیش‌بینی کارشناسان نرخ این کالا بزودی گران‌تر هم می‌شود. خودرو‌های تولید داخل و خارجی در یکی، دو ماه اخیر مسیر افزایش قیمت را در پیش گرفته‌اند و طبق پیش‌بینی کارشناسان با توجه به نارضایتی قطعه سازان از افزایش هزینه‌های تولید و نیز تغییر نرخ دلار، به احتمال زیاد در آینده نزدیک گران‌تر خواهند شد. خودروسازان داخلی در حالی قصد دارند نرخ محصولات خود را گران کنند که این خودرو‌ها هنوز استاندارد‌های کیفی تولید در برخی قطعات را از سازمان استاندارد کسب نکرده‌اند و مصرف‌کنندگان بینوا از سر اجبار و با توجه به قدرت خرید کمی که دارند، اقدام به خرید خودرو‌هایی می‌کنند که بعضا از کیفیت و استاندارد کاملی برخوردار نیستند. عرضه قطره‌چکانی خودرو به بازار از یک طرف و نارضایتی قطعه سازان از افزایش هزینه‌های تولید، دست به دست هم داده است تا بستر گرانی خودرو و تورم انتظاری قیمت این کالا برای مردم ایجاد شود. این در حالی است که خودرو سازان نرخ‌های خود را برای امسال افزایش داده و اعمال هم کرده‌اند. در این باره عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»، درباره بسترسازی خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو گفت: خودرو‌های داخلی با توجه به عدم کیفیت لازم و استاندارد‌های خاص نباید افزایش قیمت داشته باشند و هرگونه افزایش قیمت باید متناسب با افزایش سطح کیفی و آپشن‌های مدرن روز دنیا باشد. محمد عزیزی با بیان اینکه هرگونه افزایش قیمت خودرو در شرایط نامساعد اقتصادی خانوار‌ها غیرمنطقی است، گفت: اعتقاد من این است که قیمت خودرو‌های داخلی اکنون نیز بالاست، اما خودروسازان می‌خواهند به بهانه افزایش هزینه‌های تولید و مازاد نیرو، افزایش قیمت را به مردم تحمیل کنند. نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: هرگونه افزایش بی‌منطق قیمت خودرو ظلم به مردم است و این فرآیند باید از سوی شورای رقابت یا با مصوبه قانونی مجلس انجام شود.
چراغ سبز مجلس به افزایش قیمت خودرو!

در این‌باره رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران گفت: بازار خودرو‌های وارداتی به سبب تشدید نظارت‌ها در ثبات و آرامش به‌سر می‌برد. سعید موتمنی در مصاحبه با رادیو گفت: خودرو سازان داخلی در شرایط حاضر محصولات خود را به صورت قطره‌چکانی به بازار مصرف عرضه می‌کنند. وی همچنین اظهار کرد: متاسفانه بازار خودرو‌های تولید داخل در حال حاضر متلاطم و رشد قیمت‌ها نیز به صورت نجومی است. رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران گفت: خوشبختانه همان‌طور که گفتم بازار خودرو‌های وارداتی در آرامش به‌سر می‌برد. وی افزود: ثبات و آرامش بازار خودرو‌های داخلی نیز در گرو نظارت کافی و عرضه مناسب است. موتمنی تصریح کرد: اهالی مجلس چهارشنبه هفته گذشته به افزایش قیمت خودرو چراغ سبز نشان دادند به این ترتیب که شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو‌های زیر ۴۵ میلیون تومان دخالت نکند. وی گفت: بازار خودرو به این چراغ سبز مجلسی‌ها واکنش نشان داد و به‌تبع آن موجب رشد قیمت محصولات خودرویی در کشور شد. رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران افزود: کاهش عرضه یکی از ترفند‌های همیشگی خودروسان داخلی برای افزایش قیمت یا پیش‌فروش خودرو است. وی در ادامه یادآور شد: شرکت‌های خودروسازی با این روش ضمن ایجاد اختلاف فاحش بین قیمت کارخانه و بازار آزاد موجبات هجوم مردم به خرید خودرو‌های داخلی با نرخ بالاتر را فراهم می‌کنند.

تعطیلی در کمین تولیدکنندگان قطعات
رئیس کمیسیون توسعه کسب‌وکار انجمن قطعه سازان گفت: به دلیل مشکلات موجود در تهیه قطعات و مواد اولیه تا پایان شهریور، تولید قطعه سازان خودرو به صفر خواهد رسید. پیمان یزدانبخش درباره وضعیت اشتغال در صنعت قطعه سازی اظهار کرد: جمعیتی بالغ بر ۷۷۰ هزار نفر در قالب ۱۲۰۰ شرکت، در انجمن قطعه سازان فعالیت می‌کنند. با در نظر گرفتن هزینه اشتغال بر‌ای هر نفر که معادل ۲۲۰ میلیون تومان است، این صنعت ارزشی حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان دارد. وی در تشریح شرایط کنونی این صنعت تصریح کرد: صنعت خودروی کشور به‌واسطه تحریم‌های آمریکا، دستورالعمل‌های مختلف و نوسانات ارزی به سمت مردگی حرکت می‌کند و با وجود اعلام نیاز قطعه سازان به ۳ میلیارد یورو برای ادامه فعالیت، طی یک سال، تنها ۸۰۰ میلیون یورو به این صنعت اختصاص داده شده است. وی با اشاره به دستورالعمل گمرک مبنی بر پرداخت مابه‌التفاوت از سوی دریافت‌کنندگان ارز دولتی برای ترخیص کالا، اظهار کرد: پرداخت مابه‌التفاوت ارز دولتی و ثانویه برای قطعه سازان با توجه به نرخ گذاری دستوری خودرو از سوی شورای رقابت بدون در نظر گرفتن تورم، امکانپذیر نیست و نیاز است در صورت محاسبه مواد اولیه مورد نیاز این صنعت با قیمت ارز ثانویه، قیمت‌ها نیز آزاد شود. به گفته وی، به دلیل مشکلات موجود در زمینه تهیه قطعات و مواد اولیه وارداتی طی روز‌های آینده ۴ هزار نفر و تا اواخر شهریورماه نیز ۱۴ هزار نفر نیروی فعال دیگر در این حوزه تعدیل خواهند شد. همچنین تا پایان شهریور تولید قطعه سازان نزدیک به صفر خواهد رسید. رئیس کمیسیون توسعه کسب و کار انجمن قطعه سازان با اشاره به سهم قطعه سازان از بازار داخل بیان کرد: ۲ دسته خودرو در بازار وجود دارد؛ دسته اولی خودرو‌هایی با قیمت زیر ۵۰ میلیون تومان که حدود
۸۰ درصد قطعات آن‌ها توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود و دسته دوم خودرو‌های وارداتی با تیراژ کم که سهم تولیدکنندگان ایرانی از این بخش ۲۰ درصد است. یزدانبخش در پایان با اشاره به خروج پژو و رنو از بازار ایران بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های قطعه سازان داخلی، در صورت ایجاد فضای مناسب و تامین مواد اولیه می‌توان براحتی خلأ ناشی از خروج پژو و رنو از بازارکشور را پر کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار