کد خبر: 922410
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸
شهریار زرشناس در «بدون توقف»:
ایدئولوژی به معنای شناحت ایده هاست اما زمانی که ناتو فرهنگی فعالیت می کرد برای اینکه مبارزه تبلیغات خود را با اردوگاه سوسیالیزم پیش ببرد یک مفهوم هولناک از ایدئولوژی ساختند و گفتند ایدئولوژی به معنای بیخردی افراطی بودن و سیطره عواطف بر عقل، استبداد و دیکتاتوری است
به گزارش روابط عمومی برنامه تلوزیونی «بدون توقف»؛ قسمت دوازدهم برنامه «بدون توقف» با اجرای محمدعلی شفیعی کارشناس ارشد مطالعات امریکا و با حضور دکتر شهریار زرشناس به عنوان کارشناس، دیشب از شبکه سوم سیما به روی آنتن رفت و شهریار زرشناس در این برنامه در خصوص مفهوم و کاربرد ایدئولوژی در جهان و ایران گفت: ایدئولوژی به معنای شناحت ایده هاست، اما زمانی که ناتو فرهنگی فعالیت می‌کرد برای اینکه مبارزه تبلیغات خود را با اردوگاه سوسیالیزم پیش ببرد یک مفهوم هولناک از ایدئولوژی ساختند و گفتند ایدئولوژی به معنای بیخردی افراطی بودن و سیطره عواطف بر عقل، استبداد و دیکتاتوری است و هر نوع آرمانگرایی استقلال طلبی و عدالت خواهی را به عنوان ایدئولوژی معرفی کردند و جوری حرف زدند که انگار لیبرالیزم و نئولیبرالیزم ایدئولوژی نیست و تنها حرکت‌های انقلابی ایدئولوژی هستند و بعد این تلقی در جوامع جا افتاد به دلیل اینکه آن‌ها قدرت رسانه‌ای داشتند و کتاب‌های درسی را آن‌ها نوشتند و محتوای نظام دانشگاهی در تمام جوامع را آن‌ها طراحی کردند، اما ما باید این نرم‌ها را بشکنیم.
زرشناس با اشاره به اهمیت و جایگاه عقبه استراتژیک ایران بیان کرد: ما بر اساس منافع ملی و هویت و موجودیت مان از فلسطین و سوریه دفاع می‌کنیم. اگر ما از این‌ها دفاع نمی‌کردیم این عقبه استراتژیک را نداشتیم و اگر این عقبه استراتژیک را نداشتیم این امنیت را نداشتیم. اساسا تمام این‌ها به هم پیوسته است و تصویری که رسانه‌ها در این باره ارائه می‌دهند کاملا دروغین است. یکی از ضعف‌های ما همین است که قوه مجریه ما غیر ایدئولوژیک و غیر انقلابی عمل کرده و همین باعث شده ما خیلی آسیب دیدیم و ضربه خوردیم.
این کارشناس در ارتباط با رویکرد‌های دیپلماسی انقلابی در کشور اظهار داشت: وزارت خارجه ما اندیشکده و پژوهشکده دارد و انگار چیزی که در آنجا حاکم نیست باور انقلابی است. وقتی آقایان رویکرد اروپا محور و غرب گرا دارند و اساس اندیشه شان را از مدل‌ها و نرم‌های نظام جهانی سلطه می‌گیرند آنجا جایی برای ایدئولوژی انقلاب اسلامی باقی نمی‌ماند در صورتی که تمام دستاورد‌های ما دقیقا مال این دیپلماسی است. یعنی دیپلماسی انقلابی بوده که تا به حال تضمین کننده هویت ملیت وحدت ملی و نفوذ ما بوده است و از این به بعد هم همین دیپلماسی است که این کار را میکند، اما متاسفانه دولت نئولیبرال ما به این موضوع بی توجه است.
وی ادامه داد: همانجور که دولت در عرصه اقتصاد به مردم بی اعتنا است و همانگونه که در عرصه اقتصاد و فرهنگ به انقلابی گری بی اعتنا است در عرصه سیاست خارجی هم این بی اعتنایی را دارد. هر جا که نسخه‌های نئولیبرالی در کشور اجرا شد چیزی جز بر باد دادن امکانات و واگذاری امتیازات و انفعال برای کشور و ملت نداشته است.
زرشنای با اشاره به دستاورد‌های دیپلماسی انقلابی ایدئولوژیک در کشور گفت: دیپلماسی انقلابی ایدئولوژیک پژوهش‌های دانشگاهی و تئوریک نداشته، اما در عمل رخ داده عینیت پیدا کرده و خیلی جا‌ها نتیجه گرفته است. دیپلماسی انقلابی ایدئولوژیک کاری کرده که حزب الله در لبنان شریک اصلی شده است، دیپلماسی انقلابی ایدئولوژیک سوریه را از اینکه در کام تروریست‌ها و داعش بیفتد نجات داد، دیپلماسی انقلابی ایدئولوژیک عراق را از این که مورد تسلط آدمخواران داعش قرار بگیرد نجات داد، دیپلماسی انقلابی ایدئولوژیک ما را به محور عملیات در منطقه و نیرومند‌ترین کشور در منطقه تبدیل کرده است و ما را به ابر قدرت منطقه که خود امریکایی‌ها به آن معترفند تبدیل کرده است.
وی خاطرنشان کرد: کار ما این است که رویکرد‌های دیپلماسی انقلابی ایدئولوژیک را در وزارت خارجه و سیاست‌های داخلی مان قالب کنیم، اما این جریان تکنوکرات بروکراتی نئولیبرال اندیشی که بر کل دولت حاکم است حاضر به انجام این کار نیست.

گفتنی است برنامه ترکیبی_چالشی «بدون توقف» با تهیه کنندگی و کارگردانی محمدرضا نجارزاده روز‌های زوج در ساعت ۱۹:۲۰ از شبکه پخش می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار