کد خبر: 922360
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و سرپرست هیئت کاوش سایت میرک سمنان از برنامه‌ریزی برای ادامه کاوش‌های این تیم کاوش در دلازیان سمنان خبر داد.

حامد وحدتی‌نسب اظهار کرد: بعد از دو دوره کاوش در سایت پارینه‌سنگی میرک سمنان، قرار است که برای تکمیل این پژوهش‌ها یک کاوش در سایت دلازیان انجام شود.

وی با بیان اینکه میرک و دلازیان دو فرهنگ نزدیک به هم بودند تصریح کرد: سایت دلازیان یک فرهنگ جدیدتر است و به نظر می‌رسد که از دل همان فرهنگ میرک آمده باشد از این رو مطالعه بر روی آن اهمیت زیادی دارد.

سرپرست هیئت کاوش سایت میرک سمنان با بیان اینکه میرک مربوط به انسان‌های نئاندرتال بوده افزود: احتمالا دلازیان مربوط به دوره انسان هوشمند است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه کاوش دلازیان هنوز به تصویب نهایی نرسیده اظهار امیدواری کرد: با کاوش در این سایت باستانی به داده‌های تازه‌ای دست یابند.

وحدتی‌نسب در خصوص تحلیل داده‌های به‌دست آمده از کاوش دوم در سایت میرک گفت: در حال حاضر مشغول نگارش مقالات و تحلیل داده‌های به‌دست آمده هستیم. ضمن اینکه چند مقاله در خصوص دستاوردهای کاوش تدوین و برای انتشار به چندین مجله فرستادیم که بزودی منتشر می‌شوند.

این استاد دانشگاه یادآوری کرد: کاوش در دلازیان که قرابت نزدیکی با میرک سمنان دارد در راستای تکمیل مطالعات و کاوش‌های انجام شده در سایت پارینه‌سنگی میرک است.

میرک سمنان، نخستین محوطه روباز پارینه سنگی ایران است و قدمت آن بین ۴۰ تا 60هزار سال است. دلازیان به فاصله تقریبا کمی از سایت میرک در بیابان‌های جنوب سمنان قرار دارد. کاوش های میرک سمنان با حضور باستان شناسان ایرانی و فرانسوی و به سرپرستی دکتر حامد وحدتی نسب و با حمایت میراث فرهنگی استان سمنان انجام شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار