کد خبر: 922136
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳
بهبودی در دیدار با استاندار آذربایجان‌شرقی مطرح کرد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی ضمن تشریح فرآیند تدوین سند آمایش سرزمین استان از ترسیم سیمای توسعه استان تا سال 1420 در این سند مهم خبر داد.

داوود بهبودی  در دیدار با استاندار آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: در مطالعات آمایش سرزمین استان در ابتدا عصاره وضع موجود را احصا کردیم و به سرعت به چند یافته اصلی از وضع موجود دست یافتیم.

وی افزود: براساس همین یافته‌ها به این نتیجه رسیدیم که آذربایجان‌شرقی از یک عدم تعادل اساسی برخوردار بوده و ما می‌توانیم استان را به دو قسمت غربی پیشرفته صنعتی، دارای روستاهای بزرگ‌تر و اراضی بسیار مناسب و شرقی عقب مانده‌تر، غیرصنعتی و دارای روستاهای پراکنده و کوچک تقسیم کنیم.

بهبودی در عین حال خاطرنشان کرد: این عدم تعادل را در اکثر شاخص‌ها مشاهده کردیم که در آمایش باید پرداخت شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: با وجود اینکه تصور می‌شود آذربایجان‌شرقی یک استان برتر ملی است، سهم تولید ناخالص داخلی در 10 سال گذشته به شدت کاهش یافته و مباحث محیط زیست، دریاچه ارومیه، آلودگی هوا استان را با چالش مواجه کرده‌اند.

این اقتصاددان ادامه داد: ما چهار سند را بررسی کرده و آینده صنعت جهان، پیش‌بینی آینده ایران در اسناد بالادست و در سطح بین‌المللی را مد نظر قرار دادیم همچنین نقاط قوت و ضعف وضع موجود را شناختیم. 

بهبودی یادآور شد: چهار هدف بنیادی را برای آمایش در نظر گرفتیم که عبارت بودند از: دستیابی به نقش تخصصی فراملی در سطح بین‌الملل، حصول به جایگاه بایسته ملی در توسعه فعالیت‌های مزیت‌دار، حفظ پایداری محیط زیست و تعادل سرزمین و انعطاف‌پذیری قابلیت‌های توسعه‌ای مناطق و رفع محکومیت قضایی.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی افزود: چشم‌انداز توسعه استان را با لحاظ همین اهداف بنیادی ترسیم کردیم.

وی با بیان اینکه استان در مقیاس فراملی دروازه اصلی و تخصصی تجارت و ترانزیت از جنوب و شرق آسیا به حوزه اروپا و مدیترانه شرقی و مرکز ارائه خدمات گردشگری سلامت در منطقه قفقاز است، یادآور شد: در مقیاس ملی نیز یکی از مقاصد اصلی گردشگری طبیعی کشور، قطب ملی فعالیت‌های معدنی و دارای جایگاه ویژه در حوزه علم و فناوری به شمار می‌رود.

بهبودی همچنین بر لزوم کاهش 20 درصدی زمین‌های کشاورزی و 40 درصدی مصرف آب کشاورزی استان در سند آمایش اشاره کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر