کد خبر: 922109
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۵
محمدجعفر منتظری: به دنبال بستن فضای مجازی نیستیم، اما مسئولان باید با هم‌افزایی مبارزه با جرائم مالی را در فضای مجازی همچون رباخواری، قماربازی و کلاهبرداری عملی کنند و من در این رابطه تسلیم نامه 6 وزیر نخواهم شد
نامه شش وزیر به دادستان کل کشور. شاید در نگاه نخست تصور کنید، موضوع این نامه آنچنان حیاتی است که دخالت و نامه‌نگاری شش نفر از اعضای هیئت‌دولت را توجیه کند، اما موضوع این نامه‌نگاری‌ها چیزی نیست جز تقاضای رفع فیلتر یک پیام‌رسان!
زهرا چیذری
نامه شش وزیر به دادستان کل کشور. شاید در نگاه نخست تصور کنید، موضوع این نامه آنچنان حیاتی است که دخالت و نامه‌نگاری شش نفر از اعضای هیئت‌دولت را توجیه کند، اما موضوع این نامه‌نگاری‌ها چیزی نیست جز تقاضای رفع فیلتر یک پیام‌رسان! در برابر تمام این نامه‌نگاری‌ها. اما آقای دادستان با اشاره به رصد و پایش فضای مجازی و مشاهده آسیب‌های امنیتی و اخلاقی شبکه‌های اجتماعی همچون تلگرام و اینستاگرام تأکید می‌کند: «من زیربار نرفتم، چون می‌بینم شریک در ظلم و جرم خواهم شد.»
کم نیستند، کسانی که در فضای مجازی قربانی سایت‌های شرط‌بندی یا کلاهبرداران اینترنتی شده‌اند. ماجرایی که روزگذشته محور همایش مقابله با جرائم مالی در فضای مجازی بود و بهانه‌ای تا یک‌بار دیگر آسیب‌های استفاده مدیریت‌نشده از این فضا در فضایی کارشناسی شده، بیان شود.
مطالبه مدعی‌العموم برای سالم‌سازی فضای مجازی
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور، در همایش مقابله با جرائم مالی در فضای مجازی که در مجتمع شهید بهشتی تهران برگزار شد، با بیان اهمیت بهره‌گیری از فضای مجازی گفت: باید راه‌های مبارزه با جرائم و آسیب‌های فضای مجازی را به روز کنیم که متأسفانه در این زمینه عقب هستیم. وی با اشاره به اهتمام ویژه مقام معظم رهبری به مسئله فضای مجازی و با طرح این سوال که آیا ما از ابزار مهم فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی برای مدیریت این فضا بهره جسته‌ایم، افزود: به نظر من کوتاهی کرده‌ایم و آنجا که باید اراده قوی برای ساماندهی این فضا باشد، وجود ندارد. حجت‌الاسلام منتظری تأکید کرد: تلگرام و اینستاگرام برای مردم ما از لحاظ اخلاقی و امنیتی مشکلاتی ایجاد کرده است. این حقیقت غیرقابل انکاری است که اگر زمینه و بستر را فراهم کنیم، جوانان می‌توانند کشور را از این شرایط نجات دهند. اما مدیرانی که عزم آن می‌تواند کارساز باشد، جزم لازم را ندارند.
دادستان کل کشور با بیان اینکه من دور از واقعیت فضای مجازی نیستم و مسائل را می‌بینم و دنبال می‌کنم، تصریح کرد: گاه برخی از شبکه‌ها را که فیلتر می‌کنیم، می‌بینیم بعضی آقایان صدایشان بلند می‌شود و شش وزیر نامه می‌نویسند که بیایید رفع فیلتر کنیم، من زیربار نرفتم، چون می‌بینم شریک در ظلم و جرم خواهم شد. حجت‌الاسلام منتظری گفت: به عنوان مدعی‌العموم مطالبه می‌کنم که فضای مجازی از آلودگی‌ها نجات داده شود.
به دنبال بستن فضای مجازی نیستیم
دادستان کل با بیان اینکه ما نمی‌گوییم فضای مجازی را ببندید، تأکید کرد: این اتوبان باز نباید بدون کنترل باشد و در هر کشوری یک کنترل حساب‌شده بر این فضا وجود دارد که اگر انجام نشود، عرصه‌های مختلف زندگی را تحت تأثیر منفی قرار می‌دهد. وی افزود: با بگیر و ببند نمی‌توانیم بر این مشکلات در این فضا فائق آییم و باید متناسب با سلاح‌های این فضا خود را مجهز کنیم.
بنا به تأکید حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری مبارزه با جرائم مالی در فضای مجازی همچون رباخواری، قماربازی و کلاهبرداری باید عملی شود و مسئولان باید با هم‌افزایی و مساعدت راهی باز کنند تا به این آسیب‌ها فائق بیایند.
جولان قمارباز‌ها در ۱۲۰۰ سایت شرط‌بندی
عبدالصمد خرم‌آبادی معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی نیز در این همایش با بیان اینکه قمار و شرط‌بندی در فضای مجازی رشد داشته، افزود: حدود ۱۲۰۰مورد را دادستانی کل کشور شناسایی کرده است. به گفته وی، دومین جرم که هر روز نحوه ارتکاب آن عوض می‌شود، کلاهبرداری در فضای مجازی است. در مدت یکسال در استان گیلان ۳۰۰ مورد کلاهبرداری از طریق تلفن و کشاندن مردم به دستگاه‌های پرداخت اتفاق افتاده است. خرم‌آبادی با اشاره به راه‌اندازی سامانه کاشف گفت: با استفاده از این سامانه قضات می‌توانند با تمام شعب سراسر کشور به صورت آنلاین ارتباط برقرار کنند و درگاه‌های پرداختی که به جرائم مالی مربوط است را مسدود کنند و مبالغ مربوط به جرم را توقیف کنند. به گفته وی، معاونان مرکز استان به این سامانه دسترسی خواهند داشت، اما سامانه متعلق به کل استان است. امکان توقیف حساب در ایام تعطیل و استفاده آفلاین هم میسر است و در مرحله بعد این سامانه را در اختیار ضابطان هم قرار خواهیم داد.
پاسخ به گستاخی مدیر تلگرام
ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی نیز در این همایش گفت: زمانی که مدیر تلگرام با گستاخی مطرح کرد که می‌خواهیم تلگرام را به گونه‌ای طراحی کنیم که فیلترشکن‌ها به آن‌ها اثرگذار نباشد و می‌خواهیم در نظام اقتصادی کشور ایران پول وارد کنیم، تصمیم گرفتیم این پیام‌رسان باید در کشور فیلتر شود. رئیس مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: باید ۵۰درصد استفاده از پیام‌رسان‌ها از طریق شبکه‌های داخلی باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار