کد خبر: 922097
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۳
با ظهور وب و توسعه سرویس‌های جدید، سیستم‌هایی برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی وگروهی به وجود آمده است.
سرهنگ مراد مرادی *
با ظهور وب و توسعه سرویس‌های جدید، سیستم‌هایی برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی وگروهی به وجود آمده است. شبکه‌های اجتماعی، سیستم‌های اشتراک‌گذاری (sharing) عکس، ویدئو و سایر محتواها، دائره‌المعارف‌ها (ویکی‌ها)، سیستم‌های اشتراک‌گذاری فایل (peer۲peer)، تورنت‌ها، سرویس‌های جانمایی مثل گوگل ارت، ویکی مپیا و بسیاری دیگر از سرویس‌های اینترنتی مبتنی بر به اشتراک‌گذاری اطلاعات، این امکان را به شما می‌دهند که منابع مشترکی را با دیگران ایجاد کنید. در صورتی که مسائل و الزامات امنیتی و اصول محرمانه در این اشتراک‌گذاری‌ها رعایت نشود، متأسفانه آسیب‌های جدی در حوزه‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی به وقوع خواهد پیوست. موارد زیر را در به اشتراک‌گذاری اطلاعات و منابع به خاطر بسپارید:
عکس‌ها، ویدئو‌ها و سایر اطلاعات شخصی را تنها با کسانی به اشتراک بگذارید که درجه اعتماد بالایی به آن‌ها دارید. در صورتی که در شبکه‌های اجتماعی این موارد را به اشتراک می‌گذارید، نسبت به تنظیمات محرمانه (privacy) خود اقدام کنید.
اطلاعات مکانی شما مورد علاقه سارقان است. زمانی که از دستگاه رایانه‌ای همراه مجهز به GPS نظیر برخی از تلفن‌های همراه و تبلت‌ها استفاده می‌کنید و در مکانی خارج از محل کار یا محل زندگی، مثلاً در مسافرت هستید، اطلاعات مکانی خود را در سیستم‌های جانمایی مثل گوگل مپ یا گوگل ارت به اشتراک نگذارید. در غیر این صورت، سارق یا سارقان به خالی بودن منزل یا محل کار شما پی می‌برند.
سیستم‌های به اشتراک‌گذاری اطلاعات مکانی نظیر گوگل ارت و ویکی مپیا می‌توانند مورد استفاده سیستم‌های جاسوسی دشمن نیز قرار گیرند. جانمایی اماکن حیاتی و حساس نظیر اماکن سیاسی و نظامی، خدماتی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، اطلاعات ذی‌قیمتی را برای دشمن فراهم می‌کند و فرد را بی‌آن که خود بخواهد به یک جاسوس خائن تبدیل می‌کند.
برای تبهکارانی که از مهندسی اجتماعی برای مقاصد مجرمانه خود استفاده می‌کنند هیچ اطلاعاتی ارزشمندتر از اطلاعات دسته اولی که خود کاربران به اشتراک گذاشته‌اند، نیست.
بسیاری از فایل‌هایی که در سیستم‌های تورنت و peer۲peer به اشتراک گذاشته می‌شوند به انواع ویروس‌ها، تروجان‌ها و سایر بدافزار‌ها آلوده‌اند. در صورت دانلود اینگونه فایل‌ها، آن‌ها را با نرم افزار‌های امنیتی چک کنید.
عکس‌ها و ویدئو‌های شخصی و خانوادگی را در سایت‌های اشتراک‌گذاری منتشر نکنید. زیرا در این صورت دیگر شما صاحب آن‌ها نیستید. اینگونه محتوا‌ها به سرعت توسط مجرمان اخلاقی منتشر می‌شوند.
* معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اداره آموزش همگانی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار