کد خبر: 922081
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۹
نامه مجمع ناشران انقلاب اسلامی به کمیسیون فرهنگی مجلس
مجمع ناشران انقلاب اسلامی در نامه‌ای به کمیسیون فرهنگی مجلس به تدبیر اخیر وزارت ارشاد درباره کاغذ اعتراض کرد و خواستار ورود این وزارتخانه به بحث واردات کاغذ شد.
مجمع ناشران انقلاب اسلامی در نامه‌ای به کمیسیون فرهنگی مجلس به تدبیر اخیر وزارت ارشاد درباره کاغذ اعتراض کرد و خواستار ورود این وزارتخانه به بحث واردات کاغذ شد.
به گزارش «جوان» در این نامه آمده است: این روز‌ها صنعت نشر به‌دلیل افزایش بی‌رویه هزینه‌های تولید و کاهش قدرت خرید مخاطب، در حال کوچک شدن و روبه ورشکستگی است. نوسانات اقتصادی کار را به جایی کشانیده که اکثر ناشران در حال تعطیلی‌اند و در این فضای آشفته تولید برایشان ناممکن یا حداقل بسیار سخت شده است.
بی‌توجهی به وضعیت نابسامان کاغذ در این روز‌ها و به تبع آن، کاهش شدید تولید کتاب، بی‌شک منجر به کم‌انگیزه شدن و خشکیدن قلم بخشی از اهالی علم و فرهنگ و ادب و بی‌بهرگی جامعه از محتوای مفید آنان خواهد شد و این نگران‌کننده است.
در سه‌ماهه پایانی سال گذشته، قیمت کاغذ ۷۰گرمی از بندی ۷۵هزار تومان به بندی ۹۵هزار تومان افزایش یافت و در سال جاری نیز قیمت کاغذ ۷۰گرمی از بندی ۱۰۵هزار تومان به بندی بیش از۱۶۰هزار تومان افزایش پیدا کرده است. این به معنای افزایش حدوداً ۸۰درصدی هزینه‌های تولید و نشر کتاب و به تبع آن افزایش قیمت تمام‌شده کتاب است.
این نامه می‌افزاید: تخصیص ارز دولتی به شرکت‌های حقیقی و حقوقی متعدد برای واردات کاغذ، تخصیص ارز بدون نظارت، خودداری کاغذفروشان از فروش کاغذ، احتکار و انبار کاغذ توسط برخی شرکت‌ها و دلالان کاغذ، واردات کاغذ با ارز دولتی و فروش براساس نرخ دلار بازار، تعلل کمرگ در ترخیص محموله‌های کاغذ، بدقولی دولت برای تخصیص ارز ۳۸۰۰تومانی برای واردات کاغذ، فقدان نظارت، کنترل و برخورد از سوی نهاد‌های دولتی در بازار، همه نمایانگر ضعف تدبیر در مسئله راهبردی کاغذ است.
برخلاف القای دلالان کاغذ و باور برخی مسئولان مبنی بر فقدان کاغذ در کشور، کاغذ در انبار‌ها به‌وفور موجود است، اما عرضه نمی‌شود لکن سؤال این است که چرا دستگاه‌های عریض و طویل دولتی در مقابله با احتکار و گران‌فروشی تا این حد ناکارایی از خود نشان می‌دهند و چرا محتکران شناسایی و برای برخورد قانونی معرفی نمی‌شوند؟
چرا فهرست گیرندگان ارز دولتی برای واردات کاغذ، شبیه آنچه درباره واردکنندگان موبایل توسط دولت انجام شد، به‌صورت شفاف به رسانه‌ها و مراجع قضایی معرفی نمی‌شود؟ سؤال ما این است که چرا وزارت ارشاد، رأساً با شرکت‌های وابسته خود اقدام به واردات کاغذ خوب و ارزان قیمت برای شکستن بازار و نجات ناشران مظلوم نمی‌کند؟ چرا از بانک مرکزی برای اعلان و اعلام شرکت‌ها و اشخاص متخلف حقیقی و حقوقی گیرنده ارز دولتی برای واردات کاغذ، استعلام و تحقیق و تفحص صورت نمی‌گیرد؟
در صورت حل نشدن این مشکل، ضربات جبران‌ناپذیری به حوزه تولید و نشر علم، اندیشه و فرهنگ اسلامی وارد خواهد شد، این مباد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار