کد خبر: 922071
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۳
حمله سعودی‌ها به اتوبوس کودکان یمنی، در حال اثرگذاری بر افکار عمومی است تا جایی که گروهی از روزنامه‌نگاران، نویسندگان و روشنفکران سودانی با راه اندازی یک پویش مردمی و فشار آوردن به دولت خارطوم از آن‌ها خواستند به مشارکت نظامیان سودانی در جنگ یمن پایان دهند.
یک هفته پس از بمباران اتوبوس حامل دانش‌آموزان یمنی در صعده، وزیر مشاور در امور خارجه امارات از این حمله دفاع کرده و گفته که «خب جنگ دلخراش است دیگر!»، اما جنگ یمن، هرچند دیرهنگام، ولی در روندی آرام، در حال اثر‌گذاری بر افکار عمومی مسلمانان در کشور‌هایی است که به ائتلاف عربی مورد حمایت غرب پیوسته‌اند. در مراکش، «علی انوزلا»، روزنامه‌نگار و نویسنده برجسته مراکشی که خود پایه‌گذار چند روزنامه و سایت خبری مراکشی است، در یادداشتی با عنوان «مغرب و عقب‌نشینی از جنگ یمن» گفته که کشورش دیگر حاضر نیست در ائتلافی بماند که از هدف اولیه‌اش منحرف شده و یمن را به عرصه ارتکاب «جنایات جنگی» مبدل کرده است. گروهی از روزنامه‌نگاران، نویسندگان و روشنفکران سودانی هم سه شنبه شب با راه‌اندازی یک پویش مردمی، خواستار این شده‌اند که سودان از جنگ یمن خارج شود. سه سال قبل، در نخستین سال جنگ سعودی‌ها علیه یمن، اشپیگل آنلاین از اعزام هزار سرباز سودانی به یمن خبر داد و نوشت که عربستان در ازای این «سرویس» یک میلیارد دلار به بانک مرکزی سودان واریز کرده است، ولی بعد‌ها منابع این آمار را بسیار بیشتر اعلام کردند تا جایی که «العربی الجدید» ماه گذشته میلادی (جولای) نوشت که هرچند شمار دقیق نیرو‌های نظامی سودان در جنگ مشخص نیست، اما بر اساس آمار‌های موجود، بیش از ۸۵۰ افسر و سرباز سودانی تاکنون در این جنگ کشته شده‌اند در حالی که بنا به ادعای ژنرال «محمد حمدان حمیدتی» فرمانده نیرو‌های واکنش سریع ارتش سودان، تاکنون ۴۱۲نفر از نظامیان سودانی از جمله ۱۴ افسر در درگیری‌های یمن کشته شده‌اند. در اطلاعیه‌ای که «پویش مردمی خروج سودانی‌ها از یمن» منتشر کرده، اشاره‌ای به حمله به اتوبوس کودکان یمنی نشده، ولی گفته شده است: «خبر‌هایی که از میادین جنگ به گوش می‌رسد بیانگر آن است که فجایع بزرگی در حال رخ دادن است که در جریان آن قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی جنگ نقض و این اقدامات مشمول جنایت جنگی می‌شود، لذا درخواست داریم که نظامیان سودانی خود را به این گناه آلوده نکنند.» حامیان این پویش گفته‌اند، در این راه بر فعالیت‌های رسانه‌ای و گروهی مردمی برای تحت فشار قرار دادن عمر البشیر، رئیس‌جمهور سودان برای خروج نظامیان این کشور و اتخاذ مواضع در قبال بحران یمن تکیه خواهند کرد. در ادامه این بیانیه آمده است: ضمن اعلام انزجار از مشارکت نظامیان سودانی در حمله به جمهوری یمن، تأکید داریم که این تصمیم با نظر ما صورت نگرفته و به عنوان ملتی که دوستدار صلح و وفادار به ارزش‌های برادری، محبت و صداقت با دیگر ملت‌ها هستیم، این موضوع هیچ ارتباطی به ما ندارد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
0
0
تمام کسانی که میتوانند به ملت یمن کمک کنند درنگ نباید کنند که دژخیمان و جنایتکاران از خدا بی خبر قصد نابودی و از بین بردن مردم بیگناه یمن را ندارند،،مرگ بر آمریکا،اسراییل و آل سعود و تمام جنایتکاران
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار