کد خبر: 921975
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰
خانواده هاگذرگاه صحیح فضاي مجازي رابه فرزندان آموزش دهند
در فضاي مجازي و رسانه هاي سايبر افراد مي توانند علائم، تصاوير، گرافيک، صوت، کليپ را ضميمه پيام ارسالي خود نمايند تا تاثير گذاري مطالب و پيام هاي خود را چند برابر نمايند.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، ستوانيکم سيد مهرداد رنجبر کارشناس اجتماعي پليس فتا استان اصفهان در مقاله ایی می گوید :فضاي مجازي دنياي وسيع و پيچيده اي است که گروه ها و افراد مختلف را با گرايش ها، باور ها و اعتقادات گوناگون با توجه به ويژگي انتخابي بودن و همه جايي بودن در سراسر دنيا و با انگيزه هاي حرفه اي و شغلي،دوست يابي، علايق مشترک در حوزه هاي مختلف دور هم جمع ميکند.

 در اين مقاله علل گرايش به فضاي مجازي در بين افراد و به خصوص نوجوانان و جوانان مربوط به ويژگي هاي خاص و منحصر به فرد اين فضا مي باشد، که در ادامه به برخي از آن ها اشاره مي گردد:

جدايي ميان زمان و مکان :

در فضاي مجازي چيزي به عنوان زمان و مکان معنايي ندارد. مخاطب و استفاده کنندگان فضاي مجازي براي دست يابي به اطلاعات خاص هيچ گاه منتظر زماني خاص نمي مانند، چرا که هر زمان که اراده کنند مي توانند از محتواي موجود در فضاي رسانه هاي سايبر و فضاي مجازي استفاده نمايند. همچنين افراد مي توانند بدون اينکه از لحاظ جغرافيايي تغيير مکان بدهند از اطلاعات موجود در کشورها و يا مکان هاي ديگر کسب اطلاع نمايند. در ضمن حتي اختلاف ساعت با ساير کشورها نيز براي دسترسي به اطلاعات موجود در رسانه هاي سايبر نيز هيچ مفهومي ندارد. به علاوه براي اين رسانه ها، هيچ مشکلي از نظر توزيع هم وجود ندارد، نه برف، نه باران، نه کمبود وسائل نقليه زميني و دريايي و نه مشکل تنظيم ساعت ارسال نشريه با خطوط هوايي، هيچ کدام مطرح نيست. بنابراين مکان و زمان در اين فضا معنا و مفهوم خود را از دست داده اند و به پديده اي تبديل شده است که ديويد هاروي نام «فشردگي زمان- مکان» را بر روي آن نهاده است.

تجربيات متني جديد

فضاي مجازي اين امکان را به افراد مي دهدکه همه روزه با صور متني، بازي هاي رايانه اي جديد، فرا متن ها سروکار داشته باشند. به اين معنا که هر روز صبح که افراد از خواب بر مي خيزند با دنياي جديد و امکانات جديد مواجه مي شوند. که هر کدام از اين امکانات به تنهايي کافي است تا فرد را ساعت ها غرق در خود نمايد.

امکان استفاده و توليد پيام هاي گرافيکي و چند رسانه اي

در فضاي مجازي و رسانه هاي سايبر افراد مي توانند علائم، تصاوير، گرافيک، صوت، کليپ و.... را ضميمه پيام ارسالي خود نمايند تا تاثير گذاري مطالب و پيام هاي خود را چند برابر نمايند.

امکان ارتباط بي واسطه

فضاي مجازي به افراد جامعه اين امکان را مي دهدکه هر فرد به عنوان يک روزنامه نگار و يا يک خبر نگار عمل نمايد و براي ارسال پيام خود احتياج به مجوز هيچ فرد و نهادي نداشته باشد. به عبارت ديگر هر دو طرف ارتباط مي توانند هميشه به يکديگر دسترسي داشته باشند و همچنين امکان پس فرست هم به طور لحظه به لحظه براي طرفين موجود است.

تعاملي بودن

به اين معناست که فضاي مجازي امکان پاسخگويي يا نوآوري و خلاقيت به وسيله کاربر براي عرضه ديدگاه هايش به منبع يا فرستنده را فراهم مي آورد و مخاطبان رسانه ها نيز مي توانند اطلاعات و مطالب خود را براي رسان ها ارسال نمايند.

امکان شخصي شدن محتواها

در اين فضا افراد مي توانند مطالب خود را براي يک نفر انتشار دهند و همچنين مي توانند از روزنامه ها بخواهند که اطلاعاتي خاص و مورد علاقه فرد را در اختيارش قرار دهد. به عبارتي ديگر مي تواند مطالب خود را سفارشي نمايد.

جهت افقي ارتباطات

در مدل هاي کلاسيک ارتباطات، همواره جهت ارتباط به صورت عمودي و از بالا به پايين بوده است که از جمله آن ها مي توان به مدل گلوله جادويي و مدل شنون-ويور اشاره کرد. اما با رشد فضاي مجازي، اين امکان براي افراد فراهم آمده است که ارتباط عمودي از پايين به بالا و همچنين ارتباط در جهت افقي داشته باشند.

حضور اجتماعي

حضور در شبکه هاي اجتماعي، اين احساس را در افراد به وجود مي آورد که فرد در جامعه مجازي حضور اجتماعي فعال دارد و به نوعي تصور عدم انزوا در وي ايجاد مي گردد. گردآوري توسط ستوانيکم "سيد مهرداد رنجبر" کارشناس اجتماعي پليس فتا استان اصفهان

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار