کد خبر: 921926
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان استان کردستان گفت: موافق ازدواج در دوران دانشجویی نیستم چرا که یک دانشجو در دوران دانشجویی از لحاظ روانی در شرایط طوفانی قرار دارد و به دلیل داشتن احساسات و هیجانات عاطفی زودگذر زمان مناسبی برای بزرگترین انتخاب زندگیش نیست.

به گزارش خبرگزاری جوان از سنندج، چرا جوانان ازدواج نمی‌کنند؟ پاسخ به این سوال ذهن بسیاری از جامعه‌شناسان و روانشناسان را طی دو دهه اخیر به خود درگیر کرده‌ است. برخی دلایل اقتصادی را در عدم تمایل جوانان به ازدواج موثر می‌خوانند و برخی دیگر دلایل اجتماعی و تاثیرات فرهنگی تغییر سبک زندگی را.

هرچه است آمار‌ها به روشنی نشان می‌دهند، تعداد ازدواج‌ها در جامعه ایرانی کاهش یافته است و همزمان با این کاهش، سن ازدواج بالا رفته و نسبت طلاق به ازدواج نزدیک‌تر شده است.

همچنین نرخ دوام زندگی در ایران کاهش یافته است و همه اینها نشان می‌دهد جامعه ایرانی در مساله ازدواج دچار چالش‌های خاصی شده است، این روزها همه مشکلات با نام ازدواج گره خورده و سبب شده جوانان خود را از ازدواج دور ببینند؛ آن‌قدر دور که دیگر ازدواج جایی در رویای بسیاری از جوانان ندارد.

برای بررسی موضوع با دکتر هادی نقدی عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان کردستان گفت‌و‌گویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

کاهش نرخ ازدواج جوانان محصول مشکلات ساختاری است

جوان: دلایلی که جوانان را در بستن پیمان مشترک ازدواج منصرف می‌کند چیست؟

اگر به کاهش نرخ ازدواج در دهه‌های اخیر در کشور و به صورت ویژه در استان کردستان توجه کنیم می‌توانیم به دلایل متعددی اشاره کنیم اما اگر بر تصمیمات شخصی افراد تمرکز کنیم تقلیل موضوع است.

کاهش نرخ ازدواج جوانان محصول مشکلات ساختاری است مانند مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی که در کنار هم روی تصمیم فرد تاثیر می‌گذارد.

طبق اعلام آمار موجود از اول امسال تا پایان تیرماه، چهار هزار و 520 واقعه ازدواج و یک هزار و 181 واقعه طلاق در استان کردستان ثبت شد که آمار ازدواج در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 11 درصد کمتر است باید بدانیم دلایل کاهش نرخ ازدواج چیست؟

اگر به شرایط کشور در چند ماهه اخیر توجه کنیم متوجه می‌شویم که کاهش آمار ازدواج بی ارتباط با اوضاع و اتفاقاتی که در کشور رخ داده است نیست همانطور که می‌دانیم امروز وضعیت اقتصادی کشور حالت بحرانی پیدا کرده است و ایمنی و امنیت اقتصادی روی مسئله ازدواج تاثیر دارد.

از طرفی بحران اقتصادی توان مالی جوانان را پایین آورده است و از طرفی بالا رفتن سطع توقعات، انتظارات و چشم ‌و‌هم‌چشمی مانع پاسخگویی توان مالی به نیازهای متورم فرهنگی و چشم و هم چشمی‌ها می‌شود.

امروز در کشور افراد زیادی را داریم که به دلیل ناتوانی مالی رغبتی به ازدواج ندارند البته با وجود شرایط بد اقتصادی که امروز بر کشور سایه انداخته است تعداد این افراد روز به روز بیشتر می‌شود.

مطمئنا ناتوانی مالی ناامنی روانی می‌آورد و بر تصمیمات فرد تاثیر می‌گذارد، امروز ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی به خاطر وضعیت مالی تحت تاثیر قرار گرفته است و همانطور که مشهود است به تدریج از فرهنگ اخلاق مدار به سمت فرهنگ منفعت‌طلبی و رقابتی فاقد اخلاق، حرکت کرده‌ایم.

امروز اکثر جوانان به دنبال موقعیت بالای فرهنگی هستند و همین روی انتظاراتی که فرد از ازدواج دارد تاثیر می‌گذارد.

با پررنگ شدن تفکر مادی‌گرایانه و ارزش‌های مادی بر زندگی، امروز پول و ارزش‌های مادی بر روابط افراد سیطره انداخته، جوانان در انتخاب همسر مورد نظر خود کمتر به شخصیت و فضیلت‌های اخلاقی توجه می‌کنند. امروز فرهنگ حالت رقابتی پیدا کرده است و همین باعث شده است که انتظارات و توقعات مالی جوانان برای اینکه سطح زندگی خود را بالاتر نشان دهند بالا برود، به تبع هزینه‌های ازدواج نیز افزایش پیدا می‌کند و بە دلیل مشکلات اقتصادی و ناتوانی در پاسخگوی بە این نیازها، آمار ازدواج کاهش پیدا می‌کند.

یکی دیگر از دلایل کاهش نرخ ازدواج در کردستان این است که امروز جوانان در تمام دنیا و ایران ترجیح می‌دهند به جای اینکه در سن پایین ازدواج کنند در سن بالا ازدواج کنند.

افرادی که از نظر مالی تامین هستند ازدواج را یک انتخاب می‌دانند

جوان: امروز چرا برخی از جوانان ازدواج نمی‌کنند؟

جوانانی که ازدواج نمی‌کنند عمدتا دو دسته هستند، دسته‌ای که توانایی مالی ندارد و امروز به دلیل شرایط بحرانی اقتصادی تعداد آنها تشدید شده است کە بە آن اشارە شد و دسته دوم افرادی هستند که توانایی مالی داشتە و در سطح بالایی از رفاه قرار دارند اما از ازدواج کردن امتناع می‌کنند، دسته اول با فراهم کردن شرایط کاری و داشتن درآمد ازدواج می‌کنند اما دسته دوم نیازمند کار علمی و فرهنگی است.

ازدواج فرایندی است که بە رشد و تحول انسانی منجر می‌شود، ازدواج هسته اولیه ایجاد خانواده و سنگ بنای جامعه انسانی است. اگر ازدواج را میل به شکوفایی تعریف کنیم ازدواج به عنوان یک ضرورت جلوگر می‌شود اما امروز تحت تاثیر زندگی‌های غربی ازدواج نه به عنوان تکلیف رشدی بلکه به عنوان انتخابی کە می توان انتخاب کرد یا نکرد بە شکل امری غیرضروری در‌آمدە است. بیشتر افرادی که از نظر مالی تامین هستند ازدواج را یک انتخاب می‌دانند و آن را یک ضرورت رشدی در جهت تکامل شخصی خود نمی‌بینند.

 افراد متاهل از سلامت روان بیشتری برخوردار هستند

جوان: چکار باید کرد که این جوانان به سمت ازدواج و تشکیل خانواده روی آورند؟

برای ترغیب افرادی که از لحاظ مالی تامین هستند اما ازدواج نمی‌کنند باید بصورت علمی به آنها یاداوری کنیم که اولا افراد متاهل از اعتبار اجتماعی بالاتری برخوردار هستند و بیشتر مورد اعتمادند، دوما افراد متاهل از سلامت روان بیشتری برخوردار هستند، سوما افراد متاهل از نظر رشد مالی موفقیت‌های بیشتری کسب می‌کنند،چهارم افراد متاهل آسیب‌پذیری کمتری در مقابل استرس ها و تنش‌های محیطی دارند، پنجم باید این افراد بدانند که افراد مجرد احتمال اینکه در سن بزرگسالی دارای بحران‌های روانی ناشی از تنهایی باشند بیشتر است.

افراد مرفهی که رغبتی به ازدواج کردن ندارند باید بدانند هر چه در سن بالا ازدواج کنند میزان تطابق‌پذیری آنها کمتر می‌شود، در واقع با افزایش سن شخصیت فرد قوام یافته و انعطاف پذیری که لازمه سازش زن و شوهر است کاهش می‌یابد البته لذت بردن و صمیمت در زندگی مشترک به اندازه زمانی که در سن پایین ازدواج کنند عمق پیدا نمی‌کند.

موافق ازدواج در دوران دانشجویی نیستم 

جوان: نظر شما در ارتباط با ازدواج در دوران دانشجویی چیست؟

من شخصا موافق ازدواج در دوران دانشجویی نیستم چرا که یک دانشجو در دوران دانشجویی از لحاظ روانی در شرایط طوفانی قرار دارد و به دلیل داشتن احساسات و هیجانات عاطفی زودگذر زمان مناسبی برای بزرگترین انتخاب زندگیش نیست البته آشنایی در دوران دانشجویی و ازدواج بعد از دانشگاه قابل قبول‌تر است.

موافق ازدواج در دوران دانشجویی نیستم چرا که نیاز افراد در این دوران تثبیت نشده است، شناخت افراد از خودشان تثبیت نشده است و احتمال تغییر سلیقه، علاقه، ارزش‌ها و هدف‌ها بیشتر است، جوانان ما هر چه بعد از سن 25 سالگی ازدواج کنند تثبیت اهداف، نیازها و خواسته‌هایشان بیشتر است بنابراین ازدواج بادوام‌تری خواهند داشت.

در دنیای سنتی گذشته که افراد در سن پایین ازدواج می‌کردند چون تنوع، گوناگونی و رنگانگی ارزش‌ها، اهداف و خواسته‌ها کم بود انتظارات و توقعات زوجین از هم کمتر بود اما در دنیای امروز که عرصه انتخاب های مختلف و رنگارنگ است هر چه افراد در سن پایین ازدواج کنند احتمال اینکه علایق و سلایقشان تثبیت نشده باشد بیشتر است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر