کد خبر: 921923
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۶
رییس سازمان جهاد کشاورزی سمنان گفت: برداشت غیر مجاز آب در بخش کشاورزی این استان با وجود به تشدید روند کم آبی نگران کننده است.

سید حسن میرعماد افزود: سالانه بیش از پنج میلیون متر مکعب منابع آب های زیر زمینی این استان برای کشت محصولات کشاورزی برداشت غیرمجاز می شود.
وی با اشاره به بحران کمبود آب در این استان اظهارداشت : بدون هم افزایی، همراهی و هماهنگی دستگاه های قضایی و دولتی امکان جلوگیری از تخلفات گسترده و بی ضابطه استفاده از چاه های غیرمجاز وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد : شرکت آب منطقه ای سمنان در چند سال گذشته اقدامات خوبی برای مهر و موم چاه غیرمجاز انجام داده است اما در برخی از مناطق استان هنوز شاهد بهره برداری از این منابع هستیم.
میرعماد خاطرنشان کرد : دولت باید به دلیل مصرف بالای کشت گندم به صورت غرقابی، مانع تولید این محصول به این شیوه شود و نصب سامانه های آبیاری برای جلوگیری از هدر رفت آب در این بخش اجتناب ناپذیر است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی سمنان ادامه داد : تولید هر کیلوگرم هندوانه و خربزه بیش 100 لیتر آب نیاز دارد و به دلیل کمبود آب در استان باید از کشت این محصولات کشاورزی جلوگیری شود.
میرعماد اضافه کرد : با وجود بحران آبی و خشکسالی های منطقه ای به دلایلی محصولات زراعی و باغی پرمصرف آبی همچنان در استان کشت می شود. وی با اشاره به این که تسهیلات به سرمایه گذاران برای توسعه کشاورزی گلخانه ای و کاهش هزینه آب و رونق صنایع تبدیلی موثر است ، تصریح کرد : تاکنون دولت برای رونق بخشی بخش کشاورزی، حدود 800 میلیارد ریال در اختیار بهره برداران قرار داده است.
میرعماد بیان داشت : در دولت تدبیر و امید حدود 50 واحد فرآوری و گلخانه ای در بخش های مختلف کشاورزی در استان به بهره برداری رسید و برای افزایش اشتغال در این بخش از اقتصاد راه اندازی 150 واحد فرآوری دیگر برنامه ریزی شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی سمنان اضافه کرد : شهرک کشاورزی نیاز کنونی این بخش است و باوجود اینکه استان قطب تولید گندم، عدس، انگور، سیب و پسته کشور به شمار می رود، راه اندازی این شهرک به افزایش اشتغال پایدار در سمنان می انجامد.
میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود. استان سمنان بیش از 40 هزار بهره بردار کشاورزی دارد و حدود 87 درصد از آب تولیدی در این استان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود. در استان سمنان 198 هزار هکتار اراضی باغی و زراعی وجود دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار