کد خبر: 921886
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۹
حیدر العبادی از مواضع خود درباره همراهی با تحریم‌های امریکا علیه ایران عقب نشست و تأکید کرد از تحریم‌های واشنگتن علیه تهران تبعیت نخواهد کرد و تنها تعهد بغداد عدم استفاده از دلار در مبادلات با ایران است.
حیدر العبادی از مواضع خود درباره همراهی با تحریم‌های امریکا علیه ایران عقب نشست و تأکید کرد از تحریم‌های واشنگتن علیه تهران تبعیت نخواهد کرد و تنها تعهد بغداد عدم استفاده از دلار در مبادلات با ایران است.
نخست‌وزیر عراق در جریان یک کنفرانس خبری گفت: «یک نکته بسیار مهم درباره ایران؛ من صراحتاً نگفتم به تحریم‌ها متعهدم، آنطور که از من‌نقل شد من گفتم آری، متعهدیم، اما نگفتم به چه! ما به عدم مبادله دلاری با آن‌ها پایبندیم.»‌نخست‌وزیر عراق که روز دوشنبه صحبت می‌کرد، تأکید کرد کشورش مجبور به عدم استفاده از دلار در مبادلات خود با ایران است چرا که راهی برای این کار وجود ندارد. اظهارات اخیر العبادی با مواضع هفته گذشته وی تفاوت دارد. نخست‌وزیر عراق طی اظهاراتی که باعث غافلگیری خیلی‌ها شد گفته بود کشورش از تحریم‌های امریکا علیه ایران حمایت نمی‌کند، چون آن را اشتباه و مخرب می‌داند، اما با این حال این تحریم‌ها را رعایت خواهد کرد. العبادی در سخنان جدید خود رسانه‌ها را به سوء‌برداشت از اظهارات هفته گذشته متهم کرد.

اظهارات العبادی هفته قبل با واکنش‌ها و انتقاد‌های گسترده‌ای در داخل عراق مواجه شد و بسیاری از جریان‌های سیاسی شیعی و شخصیت‌های سیاسی و مذهبی عراقی در مخالفت با العبادی تأکید کرده بودند که باید در شرایط حاضر دولت و ملت عراق در کنار جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرند. اظهارات هفته گذشته العبادی در ایران هم بازخورد بسیار منفی داشت و بسیاری از جریان‌ها، رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی این اظهارات را ناسپاسی نخست‌وزیر عراق در قبال کمک‌های بی‌شائبه ایران به اعاده صلح و ثبات و امنیت در عراق پس از ظهور داعش دانستند. به نظر می‌رسد این ابراز مخالفت‌ها فشار سیاسی زیادی روی العبادی وارد کرده است.
پیش‌تر شورای امنیت ملی عراق به ریاست عبادی هرگونه «برداشت اشتباه» و «سیاسی‌کاری» درباره موضع او را محکوم کرده بود. در همین حال، خبرگزاری فرانسه روز دو شنبه از قول مقامی که نامش را فاش نکرد از لغو سفر العبادی به تهران خبر داد در حالی که وزارت خارجه ایران گفته بود از چنین سفری هیچ اطلاع و خبری ندارد. خبرگزاری فارس هم گزارش داد که چنین سفری در دستور کار نبوده است. برخی رسانه‌های عراقی گزارش دادند که این سفر به درخواست ایران لغو شده است.

دفتر نخست‌وزیر عراق: هزینه ویزای زائران اربعین ارزان می‌شود
دفتر حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: هیئت دولت این کشور در جلسه عصر روز دوشنبه خود تصویب کرد که هزینه روادید ویژه زائران اربعین حسینی کاهش یابد. حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق در کنفرانس خبری بعد از نشست دیروز هیئت دولت عراق با بیان اینکه هزینه روادید زائرین اربعین حسینی امسال کاهش می‌یابد، گفت: این تصمیم به منظور رفاه حال همه زائران به ویژه زائران ایرانی اتخاذ شده است. گفتنی است سالانه حدود ۳ میلیون زائر ایرانی به عراق سفر می‌کنند.

هشدار ائتلاف «الفتح» درباره تحرکات سرکنسول جدید امریکا
یکی از رهبران ائتلاف «الفتح»، درباره نشست‌های «استفان فیگن» سرکنسول جدید امریکا در منطقه کردستان با رهبران کُرد، اظهار داشت که این دیدار‌ها به منظور بررسی نحوه تقسیم پست‌های ریاستی سه‌گانه در دولت جدید عراق صورت می‌گیرد. «حسن سالم» در گفت‌وگو با خبرگزاری «المعلومه» اظهار داشت: نشست‌های فیگن با سران کُرد، به منظور بررسی نحوه ترسیم نقشه راه میان ائتلاف‌های سیاسی مختلف و تشکل دولت آتی در عراق است و واشنگتن از طریق کنسولگری‌اش در اربیل می‌خواهد در روند انتخاب رؤسای قوای سه‌گانه در عراق دخالت کند. «برت مک‌گورک» فرستاده ویژه رئیس‌جمهور امریکا نیز طی سفرش به منطقه کردستان تلاش کرد تا احزاب کرد اپوزیسیون را متقاعد کند که وارد ائتلاف دو حزب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان کند تا با گروه‌های شیعی و سنی برای تشکیل دولت آتی، مذاکره کنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
بهرام.فرزند معنوی امام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
0
0
احسنت بر دولتمردان ایران که بدون هیچگونه موضعی و اظهار نظری صحنه را به زیبایی مدیریت کردند تا العبادی از برخوردکریمانه ایران و اعتراضات مردم عراق عقب نشینی کند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
0
0
العبادی مهره امریکایی است که با سیاست اهداف امریکا را دنبال می کند و با شرایط عراق رنگ عوض می کند امریکا او را به عنوان نامزدی پست نخستوزیری برای دولت اینده معرفی کرده است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار