کد خبر: 921733
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
روزنامه الاخبار نوشت در پی توافق تاریخی کشور‌های حوزه دریای خزر، دست آمریکا از این منطقه و منابع آن کوتاه شد.
جوان‌آنلاین: پایگاه اینترنتی روزنامه الاخبار چاپ لبنان نوشت دریای خزر بزرگ‌ترین دریاچه جهان و یکی از مناطق حیاتی اقتصادی و ژئوپلتیک پنج کشور مشرف به آب‌های آن از جمله ایران و روسیه است. این دریاچه روز گذشته در نشستی در بندر آکتائو قزاقستان شاهد توافقی تاریخی بود که روسیه، ایران، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان بعد از بیست سال مذاکره منتظر آن بودند.

در ادامه این مطلب آمده است: از آنجا که همه کشور‌های مشرف به دریای خزر به جز ایران جزو اتحاد جماهیر شوروی سابق بوده اند وضعیت حقوقی این دریاچه باعث شد اواخر دهه نود قرن گذشته بحرانی درباره هویت آب‌های آن به وجود بیاید تا این که بالاخره هویت خاصی برای آن در نظر گرفته شد که به گفته معاون وزیر خارجه روسیه، این گستره آبی نه به عنوان دریا شناخته خواهد شد نه دریاچه بلکه وضعیت حقوقی خاصی در قوانین بین المللی خواهد داشت.

چنانچه پیش بینی می‌شود توافق جدید در شرایط سیاسی حساس کنونی برای هر دو کشور روسیه و ایران در عمق منطقه ثبات به ارمغان میاورد. همه شرکت کنندگان در نشست از جمله رؤسای جمهوری ایران و روسیه از تحولی که آکتائو دیروز شاهد آن بود اظهار رضایت کردند.

دریای خزر منبع مهم ثروت‌های طبیعی است. حدود ۵۰ میلیارد بشکه نفت و نزدیک به ۳۰۰ هزار میلیارد متر معکب گاز طبیعی در آن وجود دارد. علاوه بر ماهی‌هایی که مهمترین آن‌ها ماهی خاوریار است، محصولی که ارزش هر کیلو از آن به ۲۵ هزار دلار می‌رسد از این رو توافقنامه مذکور زمینه ساز همکاری اقتصادی بیشتر بین پنج کشور خواهد شد.

نشست سران پنج کشور مشرف به دریای خزر با خوشبینی سران این کشور‌ها همراه بود که در اقدامی نمادین تعدادی بچه ماهی خاویار در دریا رها کردند، ماهی‌هایی که آمریکا فرصتی برای صید آن‌ها نخواهد داشت.

سران پنج کشور تاکید کردند توافقنامه‌ای که آن را سند راهبردی نامیده اند مانع استقرار نیرو‌های خارجی در دریا می‌شود. حسن روحانی هم در مقام تمجید از این توافقنامه گفت: دریای خزر فقط متعلق به کشور‌های مشرف به آن است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار